ناسا ماموریت بدون بازگشت فضانوردان به مریخ را به تعویق انداخت

همانطور که می‌دانید ماموریتی برگشت‌ناپذیر پیش روی فضانوردان ناسا قرار دارد و آنها قصد دارند به خاطر زمین‌لرزه‌ای که در مریخ رخ داده، سفری به سیاره سرخ داشته باشند و اطلاعاتی در مورد آن را به دست آورند. اما متاسفانه روز گذشته ناسا به صورت رسمی از به تعویق افتادن این سفر خبر داد. ابتدای […]

همانطور که می‌دانید ماموریتی برگشت‌ناپذیر پیش روی فضانوردان ناسا قرار دارد و آنها قصد دارند به خاطر زمین‌لرزه‌ای که در مریخ رخ داده، سفری به سیاره سرخ داشته باشند و اطلاعاتی در مورد آن را به دست آورند. اما متاسفانه روز گذشته ناسا به صورت رسمی از به تعویق افتادن این سفر خبر داد.

ابتدای ماه جاری اطلاعاتی در مورد نشت کردن و باز شدن محفظه‌ای که لرزه‌نگارهای ناسا در آن قرار داشتند منتشر شد. این ابزار که قرار است به کمک کاوشگر InSight، به همراه فضانوردان به مریخ فرستاده شوند، وظیفه دارند تا تمامی اصوات و تحرکات در پوسته‌ی مریخ را ثبت نمایند. در واقع این درست کاریست که دانشمندان در مورد سیاره زمین انجام داده و تلاش دارند بتوانند اطلاعاتی را در مورد زمین‌لرزه‌ها به دست آورند. حالا همین کار نیز در سطح سیاره مریخ در حال انجام است.

با مطالعه‌ی فعالیت‌های لرزشی در قلب مریخ، ناسا امیدوار است که بتواند مرزهای پوسته، گوشته و هسته سیاره مریخ را از هم تشخیص دهد. تلاش قبلی برای انجام این کار نیز در سال 1970 و با ارسال کاوشگرهای Viking انجام شده بود، کاوشگرهایی که از ابزاری مشابه با آنچه قرار است در آینده ارسال گردد، استفاده خواهند کرد. مورد دیگری که باید به آن نیز اشاره‌ای اشته باشیم، وزش باد در سطح سیاره مریخ می‌باشد که سبب تداخل با برخی از تحقیقات خواهد شد.

به هر حال هیچ شکافی در بسته‌بندی این ابزار نباید پیدا شود و حتی یک سوراخ بسیار کوچک نیز می‌تواند آینده تمام عملیات را به یک فاجعه تبدیل سازد! همین موضوع باعث شده تا شرکت فرانسوی CNES برای تعمیر و نگهداری از این ابزارها با ناسا همکاری دارد. از آنجایی که هنوز این شرکت موفق نشده تا به شکل قابل قبول این شکاف را تعمیر کند، ناسا نیز زمان شروع این ماموریت را برای مدتی نامعلوم، به تعویق انداخته است.

به این ماموریت که قرار بود ماه مارس سال آینده آغاز گردد، حالا به تعویق افتاده، اما شاید با خود بگویید که یک یا دو ماه نمی‌تواند اهمیت چندانی داشته باشد. چیزی که در این مورد باید به آن اشاره کنیم، این است که شرایط جوی و مداری مریخ و زمین نیز باید در نظر گرفته شود و شاید حتی این ماموریت تا 26 ماه آینده به تعویق بیفتد!

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال