ناسا: جَو سیاره مریخ در حال پراکنده‌شدن به وسیله‌ی بادهای خورشیدی است

زمانی مریخ بسیار گرم و احتمالا زیبا بوده و حالا این سیاره سرد و بی‌روح شده و قطعا نمی‌تواند پذیرای زندگی جدید باشد. اما این اتفاق چگونه برای مریخ افتاده و با متوجه شدن گذشته‌ی آن، چه می‌توان پیدا کرد. اخیرا محققان به لطف ماموریت MAVEN (اتمسفر مریخ و تکامل فرار) موفق شده‌اند به دلیل تبدیل‌شدن […]

زمانی مریخ بسیار گرم و احتمالا زیبا بوده و حالا این سیاره سرد و بی‌روح شده و قطعا نمی‌تواند پذیرای زندگی جدید باشد. اما این اتفاق چگونه برای مریخ افتاده و با متوجه شدن گذشته‌ی آن، چه می‌توان پیدا کرد. اخیرا محققان به لطف ماموریت MAVEN (اتمسفر مریخ و تکامل فرار) موفق شده‌اند به دلیل تبدیل‌شدن سیاره مریخ به چیزی که حالا می‌بینیم، پاسخ دهند.

با توجه به اطلاعاتی که از ماموریت MAVEN به آنها رسیده‌ایم، اتمسفر این سیاره در حال پخش‌شدن و پراکنده‌شدن در فضا بوده و دلیل آن نیز چیزی نیست جز بادهای خورشیدی. طبق اندازه‌گیری‌های انجام‌شده توسط کاوشگرهای ناسا، در هر ثانیه حدود 100 گرم از اتمسفر این سیاره از آن جدا شده که البته این میزان، چندان برای یک و یا چندین روز، قابل توجه نیست، اما می‌تواند در طی سالیان سال، تاثیر قابل توجهی را داشته باشد.

آقای John Grunsfeld، رهبر این ماموریت در مورد اتفاقی که هم‌اکنون رخ داده، اعلام کرده که این فرسایش اتمسفر می‌تواند به هنگام طوفان‌های خورشیدی نیز افزایش پیدا نماید؛ به همین جهت ما نتیجه گرفته‌ایم که فرسایش اتمسفر این سیاره در سال‌های بسیار دور، شاید میلیاردها سال پیش، بسیار بیشتر از چیزی است که حالا وجود دارد و احتمالا دلیل آن هم جوان‌تر و فعال‌تر بودن خورشید باشد. وی اذعان داشته که کشف دلیل این اتفاق می‌تواند دانش ما را در مورد اتمسفر و جو هر سیاره‌ی دیگر افزایش دهد و نمودی بهتر از گذشته‌ی آن را در اختیارمان قرار دهد. اینکه چه چیزی می‌تواند باعث تغییر اتمسفر سیاره‌ها شود، برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد و کلید آن نیز تنها در ماموریت فضایی ناسا در سال 2025 به مریخ نهفته است.

ناسا اعلام کرده که بادهای خورشیدی می‌توانند با سرعت خیره‌کننده یک میلیارد مایل در ساعت حرکت کرده و هر چیزی که در مسیرشان قرار دارد را ویران کنند. هنگامی که میدان مغناطیسی حمل‌شده توسط بادهای خورشیدی با مریخ برخورد می‌کنند، یک میدان الکتریکی به وجود می‌آید که باعث ساخته شدن گازهای اتم در اتمسفر سیاره مریخ شده و سپس از اتمسفر آن، جدا می‌شوند.

باید منتظر ماند و دید که آیا این موضوع و یافتن اطلاعات بیشتر در مورد آن، می‌تواند آینده‌ی سفر بدون بازگشت فضانوردان به مریخ را متحول سازد یا نه …

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال