ناسا: بزرگترین قمر مشتری دارای یک اقیانوس پنهان است

مدتی است که ناسا مظنون شده Ganymede، بزرگترین قمر مشتری، یک اقیانوس زیر سطحی دارد اما اثبات این مسئله در شرایطی که این قمر خارج از منظومه‌شمسی است کار مشکلی به نظر می‌رسد. درحال حاضر گروهی از دانشمندان با کمک تلسکوپ هابل توانسته‌اند روشی برای ارائه شواهدی بر ادعای خود مبنی بر اینکه زیر پوسته […]

مدتی است که ناسا مظنون شده Ganymede، بزرگترین قمر مشتری، یک اقیانوس زیر سطحی دارد اما اثبات این مسئله در شرایطی که این قمر خارج از منظومه‌شمسی است کار مشکلی به نظر می‌رسد.

درحال حاضر گروهی از دانشمندان با کمک تلسکوپ هابل توانسته‌اند روشی برای ارائه شواهدی بر ادعای خود مبنی بر اینکه زیر پوسته یخی این قمر اقیانوسی وجود دارد، بیابند.

این سوال به ذهن خواهد رسید که چگونه این مسئله امکان‌پذیر خواهد بود؟

Ganymede تنها قمر منظومه‌شمسی ماست که خود دارای میدان مغناطیسی است. این میدان هنگام گردش قمر با حوزه مشتری، از قمرهای نزدیک گرفته تا سیاره، ارتباط برقرار می‌کند. این اتصال سبب بوجود آمدن شفق (مانند شفق قطبی در زمین که نشانگر شمال است) می‌شود که از شمال تا جنوب قمر را احاطه می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که دانشمندان به آن نیاز داشتند.

آنها از تلسکوپ هابل و نور ماوراءبنفش برای مشاهده اندازه و چگونگی حرکات هر شفق استفاده کردند. همانطور که در تصویر نیز قابل مشاهده است، یک اقیانوس آب‌شور میدان مغناطیسی خود را در مقابله با ژوپیتر ایجاد کرده‌است. منحصر بودن حرکات نورها موجب شکل‌گیری یک رقص unenthusiastic شده‌است. این دقیقا همان چیزی است که در Ganymede اتفاق می‌افتد.

این تیم معتقد است که در زیر پوسته‌ی یخی این ماه با ضخامت 150 کیلومتر یک اقیانوس آب‌شور با عمق 100 کیلومتر وجود دارد که 10برابر عمیق‌تر از اقیانوس‌های آب‌شور سیاره ماست.

ناسا هم‌اکنون فعالیت خود را روی تعدادی از اقمار یخ زده مثل: Titan، Europa و Enceladus معطوف ساخته‌است، اما از آنجایی که حضور آب برای مطالعه زندگی فراتر از سیاره ما یک امر ضروری است جای تعجب نخواهد بود اگر در آینده خبرهایی از ماموریت Ganymed بشنویم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال