ناسا برای تمیز کردن لباس های فضایی در آینده از پرتوهای الکترونی استفاده می کند

استفاده از این پرتوها می‌تواند گرد و غبار مربوط به ماه را از روی لباس فضانوردان پاک کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از New Atlas، پرتاب پرتوهای الکترونی به سمت لباس‌های فضایی می تواند آنها را از ذرات مربوط به ماه پاک کند. ذرات گرد و غبار مربوط […]

استفاده از این پرتوها می‌تواند گرد و غبار مربوط به ماه را از روی لباس فضانوردان پاک کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از New Atlas، پرتاب پرتوهای الکترونی به سمت لباس‌های فضایی می تواند آنها را از ذرات مربوط به ماه پاک کند. ذرات گرد و غبار مربوط به ماه بسیار چسبنده بوده و برای فضانوردان دردسرهای زیادی را ایجاد خواهد کرد. فضانوردان مربوط به ماموریت آپولو تجربه چنین دردسری را داشتند و گفته اند گردوغبار ماه بسیاری از مسائل و مشکلات بهداشتی را به وجود آورده بود. به همین دلیل پاک کردن لباس‌های فضایی از این ذرات تیز و خشن به اولویتی برای ناسا تبدیل شده است.

 پوشیده بودن سطح ماه از گرد و غبار دردسرساز یا همان سنگ پوشه باعث شده است نمونه های آزمایش های آسمانی در این ماهواره طبیعی زمین با مشکلاتی همراه باشد. سنگ پوشه ها موادی هستند که از گرد و غبار، خاک، سنگریزه و غیره تشکیل شده و در برخی سیارک ها و همچنین ماه و زمین و دیگر اجرام فضایی نیز وجود دارد. علت تشکیل سنگ پوشه فرسایش و هوازدگی بوده و به دلیل نبود جو و همچنین برخورد شهاب سنگ های ریز و تابش های کیهانی بر روی سطح کره به وجود آمده اند.

گرد و غبارهای کیهانی مانند رنگ پوشه ها که از اشعه های خورشیدی اشباع شده اند و دارای بار مثبت هستند روی هر سطحی چسبیده و به راحتی از آن جدا نمی شوند. همچنین جاذبه کم ماه باعث می‌شود تا این سنگ ریزه ها همراه با پیاده روی بر روی سطح ماه به اطراف پرتاب شوند و پدیده‌هایی مانند برخورد ریز شهاب ها را ایجاد کنند. اکنون محققان با شبیه سازی حضور فضانوردان روی سطح ماه و قرار دادن لباس های فضایی در یک محفظه شیشه خلا توانستند با استفاده از پرتو های الکترونی ذرات نفوذ کرده را جدا کنند. در این روش الکترون ها با نفوذ به لایه بالایی ذرات می‌توانند با برخورد به ذرات زیرین خود الکترون های ثانویه را آزاد کنند. در واقع ذرات ثانویه بعد از اینکه بارهای منفی خود را از دست دادند، در قسمت حفره های جدا کننده ذرات قرار گرفته و جذب می شوند.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال