ساعت اتمی جدید ناسا مکان کاوشگرها در اعماق فضا را به طور دقیق مشخص می کند

ناسا نوع جدیدی از ساعت اتمی ساخته که با دقت بیشتر و زمان کمتری می تواند مکان دقیق کاوشگرها و فضاپیماها در اعمال فضا را مشخص کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این و در سال ۲۰۱۹ ناسا ساعت اتمی خود را به همراه موشک فالکون ایکس هوی اسپیس ایکس […]

ناسا نوع جدیدی از ساعت اتمی ساخته که با دقت بیشتر و زمان کمتری می تواند مکان دقیق کاوشگرها و فضاپیماها در اعمال فضا را مشخص کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این و در سال ۲۰۱۹ ناسا ساعت اتمی خود را به همراه موشک فالکون ایکس هوی اسپیس ایکس به فضا فرستاد. پس از آزمایش‌های مختلف مشخص شد ساعت اتمی این شرکت در آینده می‌تواند کمک شایانی به سفر انسان در فضای عمیق انجام دهد.

در حال حاضر مکان یابی کاوشگرهای فضایی ارسالی به فضا تنها در صورت دریافت سیگنال و باز پس فرستادن آن امکان پذیر است. در واقع این کاوشگرها پس از پرتاب امکان تشخیص مکان خود در فضا را ندارند. به همین دلیل که با استفاده از مدت زمان بازگشت سیگنال ها و محاسبه زمان آن امکان تشخیص محل کاوشگر وجود خواهد داشت و به این ترتیب این اطلاعات به کاوشگر نیز منتقل خواهد شد.

ساعت های اتمی سایز و اندازه یخچال خواهند داشت و در صورت حمل در ماموریت های انسانی بسیار مشکل ساز خواهد بود. روش استفاده از ارسال و بازپس فرستادن سیگنال ها نیز با توجه به فاصله زیاد زمان‌بر بوده و امکان تشخیص مکان دقیق کاوشگر وجود ندارد. به همین دلیل ناسا ساعت جدید خود را در اندازه کوچک ساخته و به فضا ارسال کرده است. پس از فعالسازی این ساعت و قرارگیری آن در مدار زمین امکان مقایسه آن با ساعت های اتمی موجود بر روی زمین وجود دارد.

طبق گفته ناسا احتمال خطا توسط این ساعت اتمی که با ساعت های اتمی موجود روی زمین مقایسه شده ۲۲۶ پیکو ثانیه یعنی یک تریلیونیوم ثانیه خواهد بود. اختلاف موجود نیز امکان مقایسه با اختلاف موجود در سایر ساعت های اتمی روی زمین را خواهد داشت. همچنین ناسا گفته است ساعت ساخته شده حدود ۱۰ برابر پایدارتر از سایر ساعت های مورد استفاده در سیستم‌های ماهواره‌ای GPS است. بدین ترتیب فضاپیما های آینده می توانند با استفاده از این ساعت اتمی مکان خود در فضا را تشخیص دهند.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال