ابداع روش جدید ناسا برای کشف سیاره‌های فراخورشیدی

ناسا تلاش دارد تا روش جدیدی را توسعه دهد که در آن می توان سیاره های فراخورشیدی دور دست را شناسایی کرد. این روش که میکرولنزینگ (microlensing) نام دارد، علاوه بر سیاره های فرا خورشیدی، اجرام کیهانی دیگر را نیز کشف خواهد کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از […]

ناسا تلاش دارد تا روش جدیدی را توسعه دهد که در آن می توان سیاره های فراخورشیدی دور دست را شناسایی کرد. این روش که میکرولنزینگ (microlensing) نام دارد، علاوه بر سیاره های فرا خورشیدی، اجرام کیهانی دیگر را نیز کشف خواهد کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از NewAtlas، ناسا با کمک تلسکوپ مادون قرمز میدان عریض به نام WFIRS روش جدید به نام میکرولنزینگ را ابداع کرده که برای شناسایی سیاره های فراخورشیدی کوچک حتی در دورترین نقطه استفاده خواهد شد. ناسا امیدوار است با این روش علاوه بر سیاره ها اجرام کیهانی دیگر مانند کوتوله های قهوه ای و یا سیاه چاله ها را نیز شناسایی کند.

پیش از این ناسا برای کشف سیاره های فراخورشیدی از روشی به نام ترانزیت استفاده می کرده است. در این روش تلسکوپ های ماهواره ناسا به نام تس (TESS) به ستاره ای دور دست خیره می شوند تا از طریق کاهش درخشندگی بتوانند یک ستاره در حال عبور را شناسایی کنند. اما در روش جدید با گذشتن یک ستاره از بین دید تلسکوپ و سیاره به علت هم ترازی دقیق، نور ستاره خم شده و تشخیص آن ممکن می شود. سیگنال دریافتی در این روش قوی تر است و حتی می توان به کمک آن سیاره های دور را نیز شناسایی کرد.

دیوید بنت از بخش پرواز فضایی گودارد ناسا در این مورد می گوید: سیگنال های دریافتی در میکرولنزینگ از سایر روش ها قوی تر است. در واقع توانایی  WFIRS جستجو بین صدها میلیون ستاره و یافتن سیاره های کم جرم است.