اتصال ۷۲ دیتاسنتر غیردولتی به مراکز ملی تبادل ترافیک اطلاعات

طبق مصوبه ۲۱۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مراکز داده (دیتاسنتر) دولتی و غیردولتی باید به صورت رایگان به مراکز ملی تبادل ترافیک اطلاعات شرکت زیرساخت، متصل شوند. با توجه به این مصوبه شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است مراکز تبادل ترافیک اطلاعات را در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی کند تا سطح کیفی اینترنت و ارائه خدمات […]

طبق مصوبه ۲۱۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مراکز داده (دیتاسنتر) دولتی و غیردولتی باید به صورت رایگان به مراکز ملی تبادل ترافیک اطلاعات شرکت زیرساخت، متصل شوند. با توجه به این مصوبه شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است مراکز تبادل ترافیک اطلاعات را در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی کند تا سطح کیفی اینترنت و ارائه خدمات زیرساختی در حوزه نگهداری و تبادل اطلاعات به تمامی سرویس دهندگان خدمات اینترنت، اپراتورهای موبایل و تولیدکنندگان یا دارندگان محتوا افزایش و ارتقا یابد.

هدف از ایجاد و راه اندازی مراکز تبادل ترافیک اطلاعات در داخل کشور، مسیردهی نزدیکتر به گردش اطلاعات داخل کشور و کیفیت بالا و هزینه کمتر برای تبادل اطلاعات، مطابق با سیاست‌های شبکه ملی اطلاعات عنوان شده است.

در حال حاضر این مراکز در هفت نقطه کشور شامل تهران، قم، مشهد، تبریز، اهواز ، اصفهان و شیراز راه‌اندازی شده است تا هر مرکز داده‌ای بتواند به صورت رایگان، به مراکز IXP زیرساخت متصل شود که بالغ بر ۷۲ دیتاسنتر غیردولتی به این مرکز متصل شده‌اند.

طبق آنچه که در پایگاه اطلاع رسانی شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت آنلاین دیده می‌شود، بالغ بر ۸۴ مرکز داده دولتی و غیردولتی، اطلاعات خود را به مراکز تبادل ترافیک اطلاعات شبکه ملی اطلاعات منتقل کرده‌اند که بیش از ۷۲ مرکز، غیردولتی هستند.

لازم به ذکر است که در مرکز تبادل ترافیک اطلاعات تهران ۴۲ مرکز داده شامل ۳۶ مرکز غیردولتی، ۲ دانشگاه ، یک پژوهشگاه و ۲ سازمان دولتی متصل هستند و میزان ظرفیت در نظرگرفته شده برای این حجم اطلاعات ۱۴۶۴ گیگابایت است.

در مرکز تبادل ترافیک اطلاعات شهر قم که زیرمجموعه مرکز IXP تهران به شمار می‌رود، ۹ دیتاسنتر غیردولتی و ۹ دیتاسنتر دولتی و یک پژوهشگاه دیده می‌شود.

در مرکز تبادل ترافیک اطلاعات شهر مشهد نیز ۷ دیتاسنتر غیردولتی با ظرفیت ۱۰۴ گیگابایت حضور دارند و مرکز تبادل ترافیک اطلاعات در شیراز نیز با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، میزبان ۱۰ دیتاسنتر غیردولتی است.

در همین حال ۶ دیتاسنتر غیردولتی نیز در مرکز تبادل اطلاعات تبریز با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، مستقر شده‌اند.

با این حال هنوز اطلاعاتی در خصوص مراکز تبادل ترافیک اطلاعات (IXP) اصفهان و اهواز از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در دست نیست.

شواهد نشان می‌دهد که جای مراکز داده دولتی در IXP های شبکه ملی اطلاعات خالی است و مراکز داده غیردولتی خیز بهتری برای اتصال به مراکز تبادل اطلاعات شبکه ملی اطلاعات برداشته‌اند.