کسب و کار

آموزش ارز دیجیتال و ضرورت یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

برای فعالیت در بازار مالی مخصوصا ارزهای دیجیتال، ابتدا باید درباره بازار تحقیق کنید، دارایی‌ها را شناسایی و ارزش آن‌ها را بررسی کنید. این تحقیق و بررسی از دو روش امکان‌پذیر است که با تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال آن‌ها را می‌شناسیم. به عبارتی ساده‌تر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دو روشی هستند که سرمایه‌گذاران و […]

برای فعالیت در بازار مالی مخصوصا ارزهای دیجیتال، ابتدا باید درباره بازار تحقیق کنید، دارایی‌ها را شناسایی و ارزش آن‌ها را بررسی کنید. این تحقیق و بررسی از دو روش امکان‌پذیر است که با تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال آن‌ها را می‌شناسیم. به عبارتی ساده‌تر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دو روشی هستند که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای بررسی جنبه‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال و دارایی مورد نظر مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و… استفاده می‌کنند. آیا یادگیری تحلیل فاندامنتال و تکنیکال برای افرادی که می‌خواهند وارد بازار ارز دیجیتال شوند ضروری است؟

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چیست؟

همانطور که گفتیم تحلیل فاندامنتال یا بنیادی و تحلیل تکنیکال یا فنی روش‌هایی هستند که برای ورود به بازار مالی مخصوصا ارز دیجیتال نیاز دارید؛ در ادامه می‌خواهیم درباره شناخت این مفاهیم و ضرورت یادگیری آن‌ها صحبت کنیم.

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

در تحلیل فاندامنتال شما با ارزش ذاتی یک دارایی آشنا خواهید شد؛ منظور از دارایی در بازار ارزهای دیجیتال رمز ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و… هستند که پیش از هر سرمایه‌گذاری باید مورد بررسی قرار بگیرند. با شناسایی ارزش یک پروژه می‌تواننید یک سرمایه‌گذاری درست داشته باشید.

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

جهت بزرگنمایی کلیک کنید

حال برای شناسایی و فهمیدن ارزش دارایی‌ها باید چه کنیم؟ چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم یک پروژه باارزش است اما یک پروژه برای سرمایه‌گذاری خوب نباشد؟ عوامل متعدد و زیادی می‌توانند روی ارزش ذاتی رمز ارزها اثر بگذارند؛ اما اگر می‌خواهید بر روی پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنید باید در تحلیل فاندامنتال به مواردی همچون شروع پروژه، هدف از توسعه، بنیان‌گذاران و حامیان و این چنین اطلاعاتی دقت کنید.

تعریف مختصر و علمی

به صورت مختصر و مفید می‌توان گفت تحلیل فاندامنتال یعنی: تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعاتی که درباره یک ارز دیجیتال وجود دارد. این داده‌ها ارزش ذاتی پروژه‌های ارز دیجیتال را در زمان حال مشخص می‌کنند و نیم‌نگاهی به آینده آن رمز ارز نیز دارند.

هدف و ضرورت یادگیری تحلیل بنیادی

در حالت کلی بخواهیم بگوییم، یادگیری تحلیل فاندامنتال و تکنیکال برای کسب سود بیشتر به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کمک می کند؛ اما به طور تخصصی‌تر هدف از یادگیری تحلیل بنیادی این است که تریدرها به کمک آن بتوانند ارزش یک پروژه را درک کنند.

درک ارزش پروژه برای معامله‌گران به این معنی است که آیا ارز دیجیتال مورد نظرشان از اهداف و ارزش واقعی‌اش بالاتر است یا پایین‌تر؟ اگر به چنین تحلیلی برسند، تصمیم‌گیری برای ورود یا خروج به موقعیت خرید یا فروش بسیار ساده‌تر خواهد بود.

چه عواملی در تحلیل فاندامنتال موثر است؟

عواملی که در تحلیل بنیادی باید بررسی کرد و بسیار اهمیت دارند عبارتند از:

ارزش کل بازار (MarketCap):

مقدار کل سرمایه در گردش یک دارایی یا ارز دیجیتال، ارزش کل آن پروژه محسوب می‌شود. برای اینکه بدانید ارزش کل بازار یک ارز دیجیتال چه مقدار است، می‌توانید به سایت CoinMarketCap سر بزنید. در تصویر زیر می‌تونید ارزش کل بازار برخی ارزهای دیجیتال را در این سایت مشاهده کنید. ارزش کل بازار یک رمز ارز و خرید و فروش آن می تواند تاثیر زیادی روی معاملات شما بگذارد؛ پس در نهایت این داده‌ها و آمار و ارقام، اطلاعات خوبی می‌توانند به شما بدهند.

حجم معاملات:

اگر می‌خواهید بدانید چه مقدار از ارز دیجیتال مورد نظر شما در بازار معامله می‌شود، باید به پارامتر حجم معاملات نگاه کنید. هر چه میزان حجم معاملات بیشتر باشد، به این معنی است نقدشوندگی دارایی ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

وایت پیپر (White Paper):

اطلاعاتی نظیر اینکه ارز دیجیتال مورد نظر شما از چه زمانی شروع کرده است، اهداف و زیرساخت‌های آن چه هستند، از چه فناوری‌هایی در آن استفاده است را می توانید در وایت پیپر یا کاغذ سفید مختص به هر رمز ارز مشاهده کنید. برای ارزیابی و خواندن وایت پیپر کافی است به سایت رسمی دارایی مورد نظر بروید؛ در ادامه بخشی از وایت پیپر بیت کوین را مشاهده می‌کنید.

بررسی هزینه‌های استخراج:

مورد بعدی که باید آن را بررسی کنید، هزینه‌های استخراج یک ارز دیجیتال است. اگر هزینه استخراج یک دارایی بیشتر از قیمت آن محاسبه شود و در کل تناسبی بین هزینه استخراج و قیمت ارز دیجیتال وجود نداشته باشد، ماینرها به سراغ استخراج آن رمز ارز نمی‌روند در نتیجه در بازار طرفداری پیدا نخواهد کرد.

رقبا و پشتیبانان پروژه:

یکی دیگر از مواردی که حائز اهمیت است، شناسایی حامیان و رقبای یک پروژه است؛ چرا که با توجه به آن می‌توان ارزش ارز دیجیتال را تا حدودی متوجه شد. اگر پروژه حامیان و بنیان‌گذاران مشخصی نداشته باشد و اطلاعاتی از ایشان در جایی درج نشده باشد، احتمالا باید درباره آن شک کنید و بیشتر تحقیق کنید.

پارامتر NVT:

NVT پارامتری است که ارزش شبکه به نسبت میزان تراکنش‌ها را مشخص می‌کند؛ این پارامتر با تقسیم کل ارزش شبکه یک رمز ارز بر حجم تراکنش‌های ۲۴ ساعته آن به دست می‌آید. حال که با تحلیل فاندامنتال و ضرورت یادگیری آن آشنا شدیم و دانستیم که ارزش یک پروژه می‌تواند اهمیت زیادی بر ورود و خروج معامله‌گران به بازار داشته باشد، خوب است بدانیم که تحلیل تکنیکال چیست و چه میزان اهمیت دارد.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

جهت بزرگنمایی کلیک کنید

روش دیگری که معامله‌گران برای شناسایی بازار و ارزش ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، تحلیل تکنیکال یا فنی نام دارد. تحلیل تکنیکال به صورت تجربی است و یادگیری آن زیاد سخت نیست. تحلیل فنی یا تکنیکال کاملا عکس تحلیل فاندامنتال است؛ یعنی به عوامل خارجی که روی قیمت و ارزش یک دارایی اثر می‌گذارند کاری نداریم و دقیقا به بررسی وضعیت ارز دیجیتال مورد نظر از روی نمودار قیمتی آن می پردازیم.

تعریف مختصر و علمی

به صورت مختصر و مفید می‌توان گفت تحلیل تکنیکال یعنی: بتوانیم بر اساس داده‌ها و آمار و ارقام گذشته هر ارز دیجیتال و نیز بررسی نمودار قیمتی آن، آینده دارایی مورد نظر را پیش‌بینی کنیم. در واقع کار تحلیل فنی این است که روند حرکت قیمت ارز دیجیتال را در گذشته آن بررسی کنیم و بر اساس آن آینده قیمتی را پیش‌بینی کنیم.

چه شاخص های آماری در تحلیل تکنیکال مهم هستند؟

در تحلیل فنی یا تکنیکال می‌توان از مواردی همچون اندیکاتورها، شاخص‌های آماری و در کل ابزارهای مختلفی استفاده کرد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

نمودارهای قیمت:

از نمودارهای کاربردی برای تجزیه و تحلیل قیمت و دریافت آمار و اطلاعات کافی می‌توان به نمودارهای خطی، میله‌ای و نمودارهای شمعی (کندل استیک) اشاره کرد. نمودارهای خطی به نسبت دیگر نمودارها اطلاعات کم‌تری در اختیار شما می‌گذارند. به عنوان مثال نمودار میله ای قیمت باز شدن، بسته شدن، کمترین و بیشتری قیمت را نشان می‌دهد. نمودارهای شمعی نیز این اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارند و به دو دسته ادامه‌دهنده و بازگشتی تقسیم می‌شوند.

الگوهای قیمت:

یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل فنی، الگوهای قیمتی هستند. در الگوها معامله‌گران و تحلیل‌گران کندل ها رصد می‌کنند و نگاهی جامع بر روند نزولی یا صعودی ارز دیجیتال مورد نظر خود دارند. می‌توان گفت الگوهای قیمتی به ما نشان می‌دهند که تاریخ درحال تکرار است.

خطوط حمایت و مقاومت:

یکی از مواردی که در تحلیل تکنیکال و فاندامنتال اهمیت فراوانی دارد، سطوح مقاومت و حمایت است. با استفاده از این خطوط می توانیم حداکثر و حداقل قیمت احتمالی آینده ارز دیجیتال مورد نظر را پیش‌بینی کنیم.

اندیکاتورها:

از ابزارهای مورد علاقه معامله‌گران در بازارهای مالی می‌توان به اندیکاتورها اشاره کرد؛ اندیکاتورها توابعی هستند که معامله‌گر با استفاده از آن به اطلاعاتی همچون حجم معاملات، روند ارز دیجیتال و یا نوسانات بازار دست پیدا کنند و در نهایت سیگنال ورود یا خروج از آن دریافت کنند. به طور کلی اندیکاتورها با استفاده از داده‌ها و آمار و ارقام سعی می‌کنند تا روند بازار و ارز دیجیتال مورد نظر شما را بررسی و پیش بینی کنند؛ برای این کار از محاسبات ریاضی پیچیده روی قیمت رمز ارز و حجم معاملات آن استفاده می‌کنند.اندیکاتورها را به دو دسته پیشرو (Leading) و دنباله رو (Lagging) تقسیم می‌کنند و به صورت هشدار تغییر روند، پیش‌بینی روند قیمت و تایید روند قیمت استفاده می‌شوند.

خطوط فیبوناچی:

اگر می‌خواهید افزایش یا کاهش قیمت یک ارز دیجیتال را تخمین بزنید می‌توانید از خطوط فیبوناچی کمک بگیرید. خطوط فیبوناچی ابزاری هستند که در تحلیل فنی برای شناسایی بازگشت بازار یا ادامه روند استفاده می‌شوند. خالی از لطف نیست که بدانیم پیش‌بینی روند و قیمت ارزهای دیجیتال به صورت قطعی و صد در صد امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانیم صعود یا نزول قیمت را به طور دقیق مشخص کنیم.

تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تکنیکال؟

از نظر بهتر یا بدتر بودن این دو تحلیل را نمی‌توانیم بررسی و مقایسه کنیم! چرا که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. به عبارتی می‌توان گفت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در بازارهای مالی به خصوص ارز دیجیتال مکمل یکدیگر هستند و با استفاده از هر دوی این ها می‌توانید بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید. اگر نتایج این دو تحلیل را کنار هم بگذارید، دید وسیع‌تری به بازار و دارایی مورد نظر خود خواهید داشت؛ در نتیجه مقایسه تحلیل فنی و بنیادی با یکدیگر کار درستی نیست.
ما در آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزتودی سعی داریم تا شما را با پروژه‌ها، اخبار و ترندهای بازار ارز دیجیتال آشنا کنیم؛ اگر شما هم علاقه‌مند به این دنیای هیجان‌انگیز و جذاب هستید، با ما همراه باشید.