ابزار جدید ستاره شناسان با هزار برابر قدرت بیشتر در ثبت سیارات فراخورشیدی

تلسکوپ گرانشی محققان دانشگاه استنفورد هزار برابر قدرتمندتر از فناوری های فعلی در بررسی سیارات فراخورشیدی است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، روش گرانشی پیشرفته امکانات تصویربرداری پیشرفته از سیارات فراخورشیدی را قدرتمندتر از فناوری‌های فعلی ارائه می کند. تاکنون ستاره شناسان موفق به کشف بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی شده‌اند […]

تلسکوپ گرانشی محققان دانشگاه استنفورد هزار برابر قدرتمندتر از فناوری های فعلی در بررسی سیارات فراخورشیدی است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، روش گرانشی پیشرفته امکانات تصویربرداری پیشرفته از سیارات فراخورشیدی را قدرتمندتر از فناوری‌های فعلی ارائه می کند. تاکنون ستاره شناسان موفق به کشف بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی شده‌اند که در حال چرخش به دور ستاره های خود هستند. اما در حال حاضر با وجود کشف هر سیاره فراخورشیدی جدید اطلاعات کمی درباره آن وجود دارد و تنها وجود آن و برخی ویژگی های آن در دسترس بوده است.

به همین دلیل اختر فیزیک‌دانان دانشگاه استنفورد نوعی تکنیک تصویربرداری مفهومی جدید را توسعه دادند که می تواند حدود هزار برابر نسبت به فناوری‌های تصویربرداری کنونی قوی‌تر باشد و محدودیت های فیزیکی تلسکوپ ها را کنار بگذارد. در این روش از تاخوردگی گرانش بر فضا-زمان یا همان همگرایی گرانشی برای ایجاد تصویربرداری بسیار پیشرفته استفاده می شود. برای مشاهده سیارات خارج از منظومه شمسی نیز روی همگرایی گرانشی خورشیدی دستکاری های انجام میشود. به طوری که با قرار دادن خورشید در وسط و همچنین تلسکوپ خورشیدی و سیاره فراخورشیدی در یک خط می توان از میدان گرانشی خورشید برای بزرگنمایی نور سیاره فراخورشیدی استفاده کرد.

 در همگرایی گرانشی دارای فضا-زمان نیز بر خلاف ذره بین امکان تصویربرداری از اجسام دور بدون خم کردن نور وجود دارد. بروس مکینتاش استاد فیزیک استنفورد نیز در مورد این روش گفته است: با استفاده از این روش می‌توان تصاویری از سیارات فراخورشیدی ثبت کرد که همانند عکس های مربوط به سیارات منظومه شمسی خودمان است. کیفیت ثبت تصاویر مربوط به سیاره ای که در فاصله صد سال نوری از ما قرار دارد به شکل عکس ثبت شده از آپولو ۸ از زمین خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال