هوش مصنوعی جدید تجاری Mistral-NeMo با همکاری انویدیا و Mistral AI منتشر شد

انویدیا طی همکاری با شرکت Mistral AI از یک مدل هوش مصنوعی جدید برای کامپیوترهای تجاری رونمایی کرده که برای کسب و کارها باعدم امکان استفاده از خدمات ابری مناسب خواهد بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، انویدیا با همکاری یک استارتاپ فرانسوی به نام Mistral AI مدل زبانی جدیدی را منتشر کرده است […]

انویدیا طی همکاری با شرکت Mistral AI از یک مدل هوش مصنوعی جدید برای کامپیوترهای تجاری رونمایی کرده که برای کسب و کارها باعدم امکان استفاده از خدمات ابری مناسب خواهد بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، انویدیا با همکاری یک استارتاپ فرانسوی به نام Mistral AI مدل زبانی جدیدی را منتشر کرده است که می‌تواند در رایانه‌های دسکتاپ تجاری به شکل مستقیم از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره ببرد. این مدل جدید با نام Mistral-NeMo دارای حدود ۱۲ میلیارد پارامتر بوده و پنجره زمینه گسترده آن نیز حدود ۱۲۸ هزار توکن دارد. کسب و کارهایی که امکان استفاده از منابع ابری را ندارند می‌توانند از قابلیت‌های هوش مصنوعی این مدل استفاده کنند.

برایان کاتان زارو معاون تحقیقات یادگیری عمیق در شرکت انویدیا در مصاحبه اخیر خود در مورد مدل جدید و میزان دسترسی پذیری و کارایی آن گفته است: ما مدلی را راه اندازی کردیم که طی همکاری با شرکت Mistral آموزش داده شده است. این مدل دارای ۱۲ میلیارد پارامتر است و راه‌اندازی آن تحت لیسانس نرم‌افزاریApache 2.0 صورت گرفته است. دقت این مدل در انجام بسیاری از وظایف باعث هیجان ما شد.

ویژگی قابل توجه این مدل هوش مصنوعی ۱۲۸ هزار توکن آن در پنجره زمینه است که ویژگی قابل توجهی محسوب می‌شود. با استفاده از این ویژگی مدل مورد نظر می‌تواند بخش‌های بسیار بزرگتری از متن را پردازش و درک کند. این ویژگی می‌تواند مزایای بیشتری نسبت به رقبا در اختیار کاربران قرار دهد. پنجره زمینه مفهومی است که در آن به گستره داده‌ها اشاره دارد. این داده‌ها میزان داده‌هایی است که یک مدل می‌تواند در یک زمان به آنها دسترسی پیدا کند.

کاتان زارو در مورد مزایای مدل‌های کوچک تر گفته است آنها میزان دسترسی پذیری بیشتری داشته و به سادگی قابل اجرا هستند. همچنین مدل‌های مورد نظر امکان اجرا روی پردازنده‌های گرافیکی RTX را خواهند داشت. در حالی مدل هوش مصنوعی کوچک انویدیا معرفی شده است که OpenAI نیز اخیراً از یک نسخه کوچک و ارزان‌تر مدل خود رونمایی کرده بود.