ژن درمانی جدید به نابینایان در بازگرداندن قدرت بینایی کمک می کند

محققان روش جدیدی از ژن درمانی را توسعه داده اند که به وسیله آن می توان بینایی را در بیمارانی که دچار اختلالات مادرزادی و ژنتیکی هستند بازیابی کرد. در این روش سلول های خاصی در شبکیه با تمایز از سلول های حساس به نور قادر به پاسخگویی به نور مشابه سلول های عادی خواهند […]

محققان روش جدیدی از ژن درمانی را توسعه داده اند که به وسیله آن می توان بینایی را در بیمارانی که دچار اختلالات مادرزادی و ژنتیکی هستند بازیابی کرد. در این روش سلول های خاصی در شبکیه با تمایز از سلول های حساس به نور قادر به پاسخگویی به نور مشابه سلول های عادی خواهند بود.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران دانشگاه مونترال برای بازیابی بینایی از روش جدیدی استفاده کردند که مبتنی بر ژن درمانی است.

در این روش سلول های مولر در شبکیه به سلول های عصبی تبدیل میشوند که در نهایت می توانند به سلول های حساس به نور تمایز پیدا کنند. این سلول ها قادرند نور را دریافت کرده و آن را به پیام های عصبی تبدیل کنند.‌ بدین ترتیب امکان بازگشت بینایی وجود دارد.

سلول های مولر در کنار سلول های عصبی نقش حمایتی دارند و در صورت آسیب این بخش از چشم در بازسازی شبکیه نقش مهمی خواهند داشت.

این امکان در شبکیه چشم انسان و پستانداران وجود ندارد و در صورت آسیب به چشم این بخش ترمیم نخواهد شد. پژوهشگران در مطالعه اخیر خود توانسته اند سلول هایی که در این فرایند نقش دارند را پیدا کرده و با فعال کردن آنها این قابلیت را بوجود بیاورند.

برخی بیماری های ژنتیکی مانند ورم رنگیزه ای شبکیه در چشم در اثر از بین رفتن سلول های حساس به نور ایجاد میشوند. این بیماری در ابتدا به صورت کاهش دید در شب بروز پیدا می کند. سپس با گذشت زمان اختلالات دید در فرد ایجاد میشود. به طوری که دیگر امکان تشخیص جرئیات و رنگ ها وجود ندارد. در موارد خاص این بیماری نیز فرد به طور کامل بینایی خود را از دست می دهد.

با وجود این که روش جدید ژن درمانی محققان در مراحل اولیه به سر می برد اما آنها امیدوارند بتوانند از این روش در درمان بیماری های ژنتیکی نیز بهره ببرند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال