تصاویر جدید سیاره پلوتو و نمایی از کوه‌های تارتاروس درسا با شکلی همچون پوست مار

همان‌طور که اطلاع دارید، کاوشگر New Horizons که پس از سال‌ها بی‌خبری در حال ارسال تصاویر سیاره پلوتو با سرعتی بسیار پایین می‌باشد، به‌تازگی باکیفیت‌ترین تصاویر ثبت‌شده از این سیاره را برای دانشمندان ناسا ارسال کرده تا بتوانیم با بیشتر با این سیاره‌ی دور و البته کوچک، آشنا شویم. همچنین تصاویر ارسالی برای اولین‌بار شامل […]

همان‌طور که اطلاع دارید، کاوشگر New Horizons که پس از سال‌ها بی‌خبری در حال ارسال تصاویر سیاره پلوتو با سرعتی بسیار پایین می‌باشد، به‌تازگی باکیفیت‌ترین تصاویر ثبت‌شده از این سیاره را برای دانشمندان ناسا ارسال کرده تا بتوانیم با بیشتر با این سیاره‌ی دور و البته کوچک، آشنا شویم. همچنین تصاویر ارسالی برای اولین‌بار شامل عکس‌های ثبت‌شده با طیف‌سنج مادون‌قرمز می‌باشد که به‌خوبی توزیع یخ‌های متان در سیاره کوتوله را نشان می‌دهد.

تصاویر قبلی که ناسا منتشر کرده بود، بسیار خیره‌کننده و ازنظر علمی، بسیار ارزشمند بودند و می‌توانستند تا حد زیادی ما را با طبیعت سیاره پلوتو آشنا سازند. عکس‌های قبلی، اطلاعاتی همچون زمین‌های وسیع یخ‌زده، رشته‌کوه‌های طولانی و همین‌طور وجود چرخه‌ی آب را در اتمسفر این سیاره نشان می‌دادند.

و حالا تصاویر جدیدی که منتشر شده‌اند، برگ ارزشمند دیگری را به اطلاعات ما از این سیاره‌ی رازآلود اضافه کرده‌اند. یکی از عکس‌هایی که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده، چشم‌اندازی از پشته‌های موازی یکدیگر می‌باشد که سبب شده تا ما با شکلی همچون پوست مار روبه‌رو باشیم. این تصویر که به‌وسیله‌ی دوربین تصویربرداری بصری چند طیفی رالف (به اختصار: MVIC) ثبت‌شده، نمایی از کوه‌ تارتاروس درسا را در اختیار ناسا قرار داده که بدون شک تا این لحظه، از جذاب‌ترین تصاویری بوده که از سیاره پلوتو به دست دانشمندان رسیده است.

 

 

New high-res Pluto images show snakeskin surface 2

مورد دیگری که در این تصاویر توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده، رنگ متفاوتی است که پلوتو با آن نشان داده شده است. درواقع این تصاویر که تماماً به‌وسیله‌ی دوربین MVIC ثبت شده‌اند، به‌وسیله‌ی کانال‌های مادون‌قرمز این دوربین پردازش شده و نشان می‌دهند که سیاره پلوتو همانند دیگر سیاره‌ها نبوده و رنگ‌های بی‌شماری را از خود ساطع می‌کند.

آقای جان اسپنسر اذعان داشته که رنگ‌های متفاوت این تصاویر برای هر چه بهتر دیده شدن بخش‌های نامحسوس این سیاره بوده و ما شاهد رنگ‌هایی همچون آبی، زرد، نارنجی و قرمز تیره هستیم. همچنین وی معتقد است که این سیاره‌های مختلف، هرکدام رنگ‌های خاص خود را دارند و دنیای پیچیده‌ی زمین‌شناسی و اقلیمی بسیار پیچیده خود را نشان می‌دهند، چیزی که هنوز اطلاعاتی در مورد آن‌ها در دست نیست و تازه دانشمندان، در ابتدای راه رمزگشایی آن‌ها هستند.

New high-res Pluto images show snakeskin surface 3

اما بخش دیگر تصاویر که به‌وسیله‌ی دوربین معروف دوربٌرد LORRI کاوشگر New Horizons به ثبت رسیده‌اند، واضح‌ترین عکس‌هایی هستند که تاکنون از کاوشگر New Horizons به دست ناسا رسیده است. تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، حوزه‌ی Sputnik Planum را در بخش راستی نشان داده و در کنار آن، صخره‌ها و کوه‌های شکسته و درهم‌تنیده نیز در قسمت چپی دیده می‌شوند. این تصویر به‌محض نزدیک شدن کاوشگر New Horizons به سیاره‌ی کوتوله پلوتو به ثبت رسیده و به همین دلیل، تنها مساحتی 250 متری از سطح این سیاره را نشان می‌دهد.

New high-res Pluto images show snakeskin surface 4

حوزه‌ی Sputnik Planum که تقریباً در تمامی تصاویری ارسالی از New Horizons به‌عنوان نقطه‌ی کانونی شناخته می‌شود و همواره آن‌ها را می‌بینیم، بازهم در تصاویر ناسا دیده می‌شود. رنگ‌بندی جدیدی که برای این تصویر جدید مورداستفاده قرار گرفته، سبب شده تا تصور کنیم چیزی که می‌بینیم، کمی دورتر از چیزی که واقعیت دارد، به نظر برسد. دانشمندان معتقدند که به‌احتمال زیاد در این مناطق، واکنش “تصعید” در حال انجام باشد; اتفاقی شبیه به آنچه در دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو رخ می‌دهد.

 

New high-res Pluto images show snakeskin surface 5

اما همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره نمودیم، سیاره پلوتو اطلاعاتی از طیف‌سنج مادون‌قرمز خود را نیز ارسال کرده و برخلاف تصور چیزی که دانشمندان انتظار داشتند، مناطقی وسیع از یخ‌های متان در سطح این سیاره دیده می‌شود. طبق گفته‌ی دانشمندان ناسا، این یخ‌ها در حوزه‌ی Sputnik Planum بسیار زیاد بوده درحالی‌که خبری از وجود یخ‌های متان در بخش‌های دیگر پلوتو نیست. به همین جهت دانشمندان هنوز مطمئن نیستند درخشندگی سطح این سیاره درنتیجه وجود این یخ‌ها بوده یا نوری که بر سطح این سیاره تابیده می‌شود، باعث شده تا این مناظر، یخ‌ به نظر برسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از سیاره پلوتو، چاره‌ای نداریم جز اینکه یک هفته‌ی دیگر منتظر باشیم تا ناسا، اطلاعات جدید خود را در اختیار عموم قرار دهد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال