اطلاعاتی جدید از سیاره پلوتو منتشر شد: فعالیت‌های زمین‌شناسی پس از 4.5 میلیارد سال!

تا کنون هر اطلاعاتی که در مورد سیاره پلوتو منتشر شد میشد، به شکل ظاهری و عکس‌های مختلف آن مربوط بود. اما اطلاعاتی که صبح امروز توسط ناسا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت، چیزی فراتر از عکس‌های متنوع از این سیاره کوتوله بود. طبق اطلاعات جدیدی که با سرعتی فوق‌العاده پایین از کاوشگر New Horizons به […]

تا کنون هر اطلاعاتی که در مورد سیاره پلوتو منتشر شد میشد، به شکل ظاهری و عکس‌های مختلف آن مربوط بود. اما اطلاعاتی که صبح امروز توسط ناسا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت، چیزی فراتر از عکس‌های متنوع از این سیاره کوتوله بود.

طبق اطلاعات جدیدی که با سرعتی فوق‌العاده پایین از کاوشگر New Horizons به دست دانشمندان ناسا می‌رسد، احتمالا فعالیت‌های زمین‌شناسی مجددا در این سیاره در حال انجام باشد. فرضیه‌های زیادی در مورد پلوتو وجود دارد که مهم‌ترین آن، عصر یخبندان در این سیاره بوده، عصری که میلیاردها سال پیش اتفاق افتاده و اثر آن به پایان رسیده است. اما اطلاعات جدید دریافتی از این کاوشگر، از آغاز دوباره‌ی فعالیت‌های زمین‌شناسی در سطح این سیاره خبر می‌دهد. چیزی که سبب تعجب دانشمندان شده، آغاز مجدد این فعالیت‌ها پس از 4.5 میلیارد سال است! بسیاری از افراد سیاره پلوتو و قمرها اطراف آن را “مرده” می‌خوانند؛ اما حالا این فرضیه می‌تواند رد شود.

اما دلیل اعلام این موضوع، این است که در تصاویر به دست آمده‌ی جدید از این سیاره، بخش شبیه به قلب معروف این سیاره، ظاهری متفاوت با گذشته داشته و حالا هیچ صخره‌ای در آن مشاهده نمی‌شود. Alan Stern، رهبر تیم ارسال‌کننده کاوشگر New Horizons اعلام کرده که اگر در تصاویر جدید این صخره‌ها همچون قبل وجود داشتند، می‌توانستیم مطمئن شویم که هیچ اتفاقی در پلوتو نیفتاده است؛ اما نبودن این صخره‌ها یعنی فعالیت‌های زمین‌شناسی جدیدی در این سیاره در حال وقوع است.

اطلاعات دیگری که New Horizons در اختیار دانشمندان قرار دارد، مربوط به قمرهای “نیکس” و “هیدرا” می‌باشد. بر اساس تصاویر جدید، این قمرها نسبت به قمر “شارون”، تقریبا دو برابر درخشنده‌تر شده‌اند و هنوز دلیل این موضوع نیز مشخص نیست.

شکی نیست که انتشار اطلاعات هفتگی از سیاره پلوتو، می‌تواند موفقیتی بزرگ به حساب بیاید. هم‌اکنون 15 درصد از مجموع اطلاعات موجود در کاوشگر New Horizons به دست ناسا رسیده و دانشمندان امیدوارند این روند، با سرعتی بیشتر از قبل ادامه داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال