گوشی جدید نوکیا 3310 تنها قابلیت پشتیبانی از شبکه 2G را دارد

از زمان برگزاری مراسم کنگره جهانی موبایل مدت زیادی نگذشته است که در آن شاهد برگشت گوشی تاریخی Nokia 3310 به دنیای موبایل بودیم، آن‎هم تقریبا 17 سال بعد از رونمایی این گوشی در سال 2000. حتی با آن‎که نظرات متناقضی در رابطه با این‎ وجود دارد که آیا 3310 جدید دارای پتانسیل لازم برای […]

از زمان برگزاری مراسم کنگره جهانی موبایل مدت زیادی نگذشته است که در آن شاهد برگشت گوشی تاریخی Nokia 3310 به دنیای موبایل بودیم، آن‎هم تقریبا 17 سال بعد از رونمایی این گوشی در سال 2000. حتی با آن‎که نظرات متناقضی در رابطه با این‎ وجود دارد که آیا 3310 جدید دارای پتانسیل لازم برای دست‎یابی به فروش 126 میلیونی مدل ابتدایی خود است یا خیر، ولی این دستگاه در بین طرفداران خود و مشتاقان “احیای یک گوشی قدیمی” هیاهوی زیادی همراه کرده است. آن‎ها نمی‎توانند فراموش کنند که بازی محبوب Snake برگشته است!

ما قصد نداریم مشخصات‎ سخت‎افزاری و نرم‎افزاری این دستگاه را اعلام کنیم چون در اخبار قبلی به اندازه‎ی کافی در مورد آن‎ها صحبت شده است. ولی نمی‎توان اشاره کرد که تنها پشتیبانی از شبکه‎ی 2G نوعی از ناامیدی را به وجود آورده است. این گوشی تنها از فرکانس‎های 900 مگاهرتز و 1800 مگاهرتز استاندارد 2G استفاده خواهد کرد، آن‎هم در دوره‎ای که به نوعی شاهد افول استفاده از آن هستیم و بعضی از اپراتورها در پاسخ به نیاز بازار پشتیبانی از 2G را حذف کرده‎اند.

به عنوان دیگر، عاشقان گوشی 3310 نوکیا تنها قادر به استفاده از آن به عنوان یک گوشی اسباب‎بازی خواهند بود و خبری از ارتباط اینترنت پرسرعت نیست.

با این‎وجود ما نگاهی به مناطق مختلف جغرافیایی می‎اندازیم و از نظر پوشش‎دهی شبکه‎ی 2G آن‎ها را بررسی می‎کنیم.

کشورهای ایالات‎متحده آمریکا و کانادا

اگر به جنبه‎ی واقعی ماجرا نگاه کنیم، به نظر نمی‎رسد که نوکیا قصد داشته باشد گوشی خود را برای کشور آمریکا عرضه کند. اپراتورهای بزرگ این کشور به پشتیبانی از فرکانس‎های رادیویی گوشی 3310 نوکیا پایان داده‎اند و بعضی دیگر از اپراتورها مانند T-Mobile تا سال 2020 این کار را انجام می‎دهند.

وضعیت در کشور کانادا بهتر نیست و هیچ اپراتوری از این کشور استانداردهای 900 مگاهرتز و 1800 مگاهرتز را پشتیبانی نمی‎کند.

قاره‎ آسیا

در اکثر مکان‎های مختلف آسیا هم‎چنان امکان استفاده از شبکه‎ی 2G گوشی نوکیا 3310 وجود دارد. با این‎وجود بعضی از اپراتورهای چین پشتیبانی از خدمات 2G خود را در ماکائو پایان داده‎اند، به استثنای تماس‎های رومینگ ورودی.

اوضاع تایوان نیز خوب نیست و اپراتور Taiwan Mobile تا 31 دسامبر سال جاری میلادی پشتیبانی از شبکه‎ی 2G را به پایان می‎رساند. سنگاپور نیز وضعیت خوبی ندارد و سه اپراتور مهم این کشور فروردین‎ماه دیگر از 2G پشتیبانی نمی‎کنند.

قاره اروپا

اروپا بهشت امنی برای کاربران گوشی نوکیا 3310 به شمار می‎رود، حداقل تا سال 2020، چون سازمان GSMA تایید کرده است تا این سال به پشتیبانی از 2G ادامه خواهند داد. چون فناوری 2G در دیگر صنایع و گجت‎ها به جز تجهیزات ارتباطی گوشی‎ موبایل استفاده می‎شود. بسیاری از دستگاه‎ها به عنوان مثال در صنایع کشاورزی، تولید یا لجستیک تکیه به استفاده‎ از شبکه‎ی 2G برای تبادل داده‎ها دارند. براساس ارزیابی که GSMA صورت داده است، تا سال 2020 در حدود 15 درصد سیگنال‎ها در اروپا از طریق شبکه‎ی 2G خواهد بود که پیش‎بینی می‎شود این مقدار در بازار آمریکا 5 درصد باشد.

استرالیا

تعدادی از اپراتورهای این کشور نیز به خدمات 2G خود خاتمه داده‎اند.

جمع‎بندی

با توجه به این حقیقت که شبکه‎های 2G در اطراف جهان آهسته ولی یقینا جای خود را به شبکه‎های با سرعت بالاتر و نسل جدید فناوری‎های مخابراتی موبایل می‎دهند، ما می‎توانیم تنها حدس بزنیم که شرکت HMD Global زمان طراحی استراتژی بازاریابی گوشی جدید نوکیا 3310 در ذهن فکر خاصی داشته‎اند. با خیال راحت می‎توان گفت که این گوشی بازار آمریکا را هدف قرار نداده است. کاربران اروپا هم‎چنان قادر به استفاده از آن خواهند بود و در پایان بایستی گفت که طرفداران این گوشی دوست‎داشتنی یقینا در ایران مشکلی نخواهند داشت!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال