پژوهش های جدید از وجود رس یخ زده به جای دریاچه مایع در مریخ حکایت دارند

محققان در تحقیقات اخیر خود احتمال می دهند شاید دریاچه کشف شده مریخ فقط رس یخ زده باشد که پیش از این تصور می‌شد از جنس آب مایع هستند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این دانشمندان از کشف دریاچه‌های آب مایع روی مریخ خبر داده بودند که چندین سال پیش […]

محققان در تحقیقات اخیر خود احتمال می دهند شاید دریاچه کشف شده مریخ فقط رس یخ زده باشد که پیش از این تصور می‌شد از جنس آب مایع هستند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این دانشمندان از کشف دریاچه‌های آب مایع روی مریخ خبر داده بودند که چندین سال پیش زیر بخشی از کلاهک های یخی قرار داشتند. اما پژوهش های جدید همراه با آزمایش هایی که انجام شد نشان میدهد سیگنال های مربوط به آب میتواند تنها مربوط به رس یخ زده باشد به جای آب مایع.

دانشمندان در سال ۲۰۱۸ از طریق داده های مربوط به مدارگرد مارس اکسپرس سیگنال های رادار مربوط به کشف آب را دریافت کرده بودند. در نتیجه آنها مطمئن بودند که دریاچه از آب مایع به فاصله ی یک و نیم کیلومتری در زیر یخ جامد قرار گرفته که وجود رطوبت در این سیاره سرخ را نیز تایید می کند .

پس از آن نیز سوال مهمی در مورد وجود آب در این دمای پائین به وجود آمد. دانشمندان برای حل این سوال فرضیه دیگری را مطرح کردند که در آن وجود مخلوط نمک و فشار از بالا اشاره داشت که در نتیجه نقطه انجماد آب را کاهش میدهد. اما اکنون سه مقاله دیگر در مورد این پژوهش منتشر شده که نشان می دهد احتمال وجود دریاچه بسیار کمرنگ بوده و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

در هر حال مواردی وجود که در آن سیگنال‌های دریافتی بسیار واضح بودند. در یکی از این مقاله ها پژوهشی ثبت شده که در آن ۴۴۰۰۰ پژواک رادار در طول ۱۵ سال تنها در یک بخش مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش دیگر نیز محققان تمرکز خود را بر روی وجود نوعی رس به نام اسمکتیت گذاشته بودند که تنها در صورت وجود آب مایع تشکیل می شود. برای آزمایش نمونه هایی از این رس با نیتروژن مایع در دمای منفی ۵۰ درجه سیلسیوس بررسی شد تا بازتاب رادار آنها مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل دانشمندان متوجه شدند نتایج به دست آمده از این نمونه کاملاً با اکتشافات مدارگرد یکسان بوده است. داده های دیگری نیز از مدارگرد شناسایی مریخ به دست آمد که وجود چنین رس هایی را در همان ناحیه تایید می‌کرد.

جفری پلاوت یکی از پژوهشگران این مقاله ها گفته است: در هر صورت مقاله اصلی وجود آب را اثبات نکرده و مقالات دیگر نیز آن را اثبات نخواهند کرد. اما ما سعی خواهیم داشت احتمالات را کاهش داده و به حقیقت نزدیک شویم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال