سنسورهای جدید قادر خواهند بود به سرعت آلودگی آب را تشخیص دهند

در حال حاضر اگر شما بخواهید منابع آبی مختلف را برای وجود باکتری‌های سمی در آن بررسی کنید، چراه‌ای ندارید جز اینکه نمونه‌ای از آن را به آزمایشگاه فرستاده و چندین روز بر روی آن مطالعات و آزمایشات مختلف را انجام دهید. از طرفی، اینکه بخواهید به صورت آنی در مورد سالم یا ناسالم بودن […]

در حال حاضر اگر شما بخواهید منابع آبی مختلف را برای وجود باکتری‌های سمی در آن بررسی کنید، چراه‌ای ندارید جز اینکه نمونه‌ای از آن را به آزمایشگاه فرستاده و چندین روز بر روی آن مطالعات و آزمایشات مختلف را انجام دهید. از طرفی، اینکه بخواهید به صورت آنی در مورد سالم یا ناسالم بودن آب اظهار نظر کنید نیز مسئله‌ای غیرممکن است. به دنبال این موضوع، تعدادی از دانشجویان دانشگاه فنی دانمارک، موفق به تولید سنسوری شده‌اند که طبق ادعای آنها، این سنسور قادر خواهد بود از آلوده بودن آب را به صورت لحظه‌ای تشخیص دهد.

این سنسور جدید که توسط شرکت SBT Aqua تولید شده، از تکنیکی با نام فلوسیتومتری امپدانس برای تشخیص آلودگی آب استفاده می‌کند. در این سیستم، نمونه مایع به سرعت وارد کانالی میکروسیالی شده و با برخورد آن به الکترودهای موجود در این کانال، سیگنال چند-ولتاژه الکتریکی شکل می‌گیرد و تغییر در مقاومت آن، توسط سنسور تشخیص داده می‌شود.

از آنجایی که تغییر کردن مقاومت در اثر باکتری با اجزای خود آب تفاوت زیادی دارد، گزارش شده که از این روش می‌توان به عنوان شیوه‌ای مطمئن برای تشخیص آلودگی آب استفاده و نگرانی‌های فعلی در مورد آب که ممکن هر لحظه به وجود بیایند را از بین خواهد برد. حتی محققین SBT اذعان داشته‌اند که تغییر مقاومتی که در اثر وجود باکتری‌ها رخ می‌دهد، برای باکتری‌های مختلف، متفاوت بوده و به همین جهت حتی به کمک این سنسور می‌توان تشخیص داد که چه نوعی از باکتری، در آب وجود دارد.

به خاطر طراحی بسیار خوبی که این سنسور دارد، نه تنها می‌توان از آن در ابزارها و دستگاه‌های کوچک و دستی استفاده کرد، بلکه این امکان وجود دارد که این سنسورهای کوچک را در مراکز کنترل کیفیت آب و محل‌هایی که آب زیادی نگه‌داری می‌شود، نصب نمود. اگر هر کدام از این سنسورها متوجه وجود نوعی از باکتری‌ شود، به سرعت زنگ خطر را به صدا در آورده و حتی مسیری از آب که باکتری را با خود حمل می‌کند نیز نشان خواهد داد!

انتظار می‌رود این سنسور به صورت اقتصادی از سال آینده در اختیار مراکز مختلف قرار بگیرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال