واکسن جدید بیماری زونا روی تاخیر زوال عقل موثر است

مطالعات جدید نشان می‌دهد واکسن جدید بیماری زونا شروع زوال عقل را تاخیر انداخته و می‌تواند برای این بیماران به عنوان راه حل درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. محققان در مطالعه خود ۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی واکسینه شده را مورد مطالعه قرار دادند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه آکسفورد در […]

مطالعات جدید نشان می‌دهد واکسن جدید بیماری زونا شروع زوال عقل را تاخیر انداخته و می‌تواند برای این بیماران به عنوان راه حل درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. محققان در مطالعه خود ۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی واکسینه شده را مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه آکسفورد در مطالعه خود متوجه شدند واکسن جدید بیماری زونا می‌تواند در بیماری زوال عقل و تغییر آن موثر باشد. محققان در این مطالعه میزان ابتلا به زوال عقل در افراد دریافت کننده این واکسن را با دیگر واکسن‌ها مقایسه کرده و دریافتند این واکسن جدید در مقایسه با واکسن قدیمی‌تر پیامدهای مثبتی برای مبارزه علیه زوال عقل خواهد داشت. در صورتی که محققان بتوانند یافته‌های خود را به شکل کارآزمایی‌های بالینی نیز تایید کنند این واکسن درمان موثری علیه زوال عقل خواهد بود.

طبق گزارشی که گاردین در این مورد منتشر کرده است ۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی که علیه زونا واکسینه شده بودند در این مطالعه بررسی شدند. نیمی از این افراد واکسن جدید شینگریکس را دریافت کرده بودند. با گذشت ۶ سال پس از دریافت واکسن خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که واکسن جدید دریافت کرده بودند در مقایسه با افراد دریافت کننده واکسن قدیمی‌تر بررسی شد. در این مطالعه مشخص شد افراد دریافت کننده واکسن جدید حدود ۱۷ درصد کمتر به زوال عقل دچار شدند.

بیماری زونا که نتیجه فعالیت ویروس هرپس زوستر است می‌تواند حتی افرادی که قبلاً نیز آبله مرغان گرفتند را نیز مبتلا کند. واکسن این بیماری نخستین بار در سال ۲۰۰۶ تولید شد و در همان زمان نیز تعدادی از مطالعات به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد واکسینه شده اشاره داشته است.

پس از آن در سال ۲۰۱۷ واکسن جدیدی از شینگریکس تولید شد که عمده افراد برای مصون ماندن از بیماری زونا از این واکسن استفاده کردند. اکنون مطالعه جدید به مقایسه این دو گروه پرداخته است. نتایج مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد واکسن جدید باعث کمتر شدن علائم زوال عقل خواهد شد. همچنین تاثیرگذاری این واکسن علیه زوال عقل ۲۲ درصد نسبت به ۱۳ درصد و در زنان بیشتر از مردان بوده است.