مطالعه جدید؛ موش‌ها با استفاده از صدا می‌توانند ذرات موجود در هوا را دستکاری کنند

مطالعه‌ای جدید می‌گوید که موش‌ها می‌توانند با استفاده از صدا، ذرات را در هوا دستکاری کنند تا حس بویایی فوق‌العاده خود را تقویت کنند. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، صداهایی که موش‌ها تولید می‌کنند معمولاً توسط گوش انسان ثبت نمی‌شود، زیرا آن‌ها فراصوت هستند، به این معنی که در فرکانسی بالاتر از […]

مطالعه‌ای جدید می‌گوید که موش‌ها می‌توانند با استفاده از صدا، ذرات را در هوا دستکاری کنند تا حس بویایی فوق‌العاده خود را تقویت کنند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، صداهایی که موش‌ها تولید می‌کنند معمولاً توسط گوش انسان ثبت نمی‌شود، زیرا آن‌ها فراصوت هستند، به این معنی که در فرکانسی بالاتر از حد بالای شنوایی انسان هستند. طبق گفته Critter Control، یک شرکت کنترل آفات، آن‌ها می‌توانند بسته به فرکانس صدا، احساسات مختلفی را انتقال دهند. بنابراین، محققان و متخصصان قبلاً می‌دانستند که موش‌ها یک سیستم ارتباطی پیچیده دارند.

مطالعات قبلی در مورد نحوه تعامل تولید و دریافت صدا با بویایی، اغلب بوها را به عنوان نشانه‌هایی از نوع صداهایی که ممکن است از نظر عملکردی مفید باشند، نشان می‌دهند. با این حال، یک مطالعه جدید می‌خواهد ثابت کند که صداهای فراصوت ممکن است بر آنچه جوندگان بو می‌کنند تأثیر بگذارند، که پنجره جدیدی را به نحوه حرکت جوندگان در محیط خود و نحوه برخورد ما با درمان اختلالات روانشناختی باز می‌کند.

میدان فراصوت در موش‌ها از دهه ۱۹۵۰ موضوع علاقه محققان بوده است. این مطالعه موش‌ها را به عنوان موجوداتی با “سازگاری بی‌نظیر برای کاوش و بهره‌برداری از طیف گسترده‌ای از زیستگاه‌ها” توصیف می‌کند. ادورادو مرکادو ، یک متخصص زیست‌صوتی از دانشگاه بوفالو، پس از مطالعه صداهای فراصوت آن‌ها، الگوی رفتاری جذابی را کشف کرد. آن‌ها پس از تولید صدا، هوا را بو می‌کنند.

مرکادو به دانشگاه بوفالو، استاد روانشناسی در کالج هنرها و علوم دانشگاه ایالتی نیویورک، گفت: “این پدیده تاکنون در هیچ حیوانی مشاهده نشده است، او ادامه داد که تکنیک‌هایی در ویبروآکوستیک وجود دارد که می‌تواند ذرات را دستکاری کند، بنابراین او این منطق را به موش‌ها اعمال کرد.

او معتقد است موش‌ها کار مشابهی انجام می‌دهند، با استفاده از صدا “برای ایجاد خوشه‌های بو” که “دریافت ” را تقویت می‌کنند. به عبارت دیگر، صدا حس بویایی آن‌ها را تقویت می‌کند و رد پای دوستان یا دشمنان خود را تشخیص می‌دهد. موش‌ها به عنوان حیواناتی که شباهت‌های چشمگیری با انسان‌ها دارند، در تحقیقات استفاده می‌شوند. به‌طور خاص، آن‌ها برای درک طیف وسیعی از اختلالات در زمینه‌های “ارتباط، رفتار اجتماعی و پردازش احساسات” استفاده می‌شوند. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.