اطلاع رسانی

پایگاه داده سامانه ملی املاک بدون بکاپ هک شد. مجدد ثبت نام کنید!

به گزارش سرویس اخبار هک و امنیت سایبری تکنا به نقل از حسین میرزایی کارشناس حوزه دولت الکترونیک در فضای مجازی، بیش از یک سال از شروع ثبت نام اجباری در سامانه املاک و اسکان می‌گذرد و این در حالی است که از حدود ۲۵ میلیون خانوار تنها ۲ میلیون نفر در آن ثبت نام […]

به گزارش سرویس اخبار هک و امنیت سایبری تکنا به نقل از حسین میرزایی کارشناس حوزه دولت الکترونیک در فضای مجازی، بیش از یک سال از شروع ثبت نام اجباری در سامانه املاک و اسکان می‌گذرد و این در حالی است که از حدود ۲۵ میلیون خانوار تنها ۲ میلیون نفر در آن ثبت نام کرده‌اند؛ چرا که اطلاعات ۳ میلیون خانوار قبلی به دلیل هک شدن سایت، پاک شده است! از طرف دیگر قرار بود کسانی که در این سایت ثبت نام نمی‌کنند از بسیاری خدمات دولتی مثل یارانه، دسته چک و خدمات بانکی محروم شوند اما به اذعان وزیر راه و شهرسازی، کمتر دستگاهی به سامانه املاک و اسکان متصل شده است.

چرا اطلاعاتی که ما در راستای تکمین قانون در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کرده بودیم پاک شده است؟ وزارت راه و شهرسازی نتوانسته است بانک اطلاعاتی از املاک و وضعیت سکونت مردم ایران تهیه کند، صحبت از جهش تولید مسکن کاملا غیرقابل باور و نشدنی ست. بنابراین، همان گونه که اشاره شد، موضوع پاک شدن اطلاعات ثبت شده برخی مردم که پیش‌تر با اعتماد به دولت و وزارت راه و شهرسازی، همراهی لازم را در جهت تحقق اهداف کلان اقتصادی دولت داشتند، حالا به چالشی جدی برایشان تبدیل شده است و ضرورت دارد تا هرچه سریع‌تر نهاد‌های نظارتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و سازمان بازرسی کل کشور به این مساله ورود کنند تا حق و حقوق مردم پایمال نشود.

مهم‌ترین سرمایه دستگاه‌های اجرایی نزد مردم، «اعتماد» است. اعتماد به توان فنی، حفظ محرمانگی داده ها، توان اجرایی و اظهارنظر‌های مسئولین و نحوه اجرای قوانین و تصمیمات است. اگر مردم بی اعتماد شوند، دیگر نمی‌شود کاری انجام داد.

در قانون مالیات بر خانه‌های خالی مردم اعتماد خود را از دست داده‌اند. بگذارید کلان‌تر بگویم؛ مردم اعتماد خود را به توان مدیریت حوزه مسکن توسط دولت‌ها از دست داده اند و چشمشان به قیمت‌های اعلامی توسط املاکی‌ها و مالکان واحد‌های مسکونی است. سال‌ها که قانون بر زمین مانده بود. دو سال هم هست پس از تغییر در ماده ۵۴ مالیات‌های مستقیم، هیچ اتفاقی نیفتاد و فقط با هیاهو مواجه بودیم که چنین و چنان کرده و خانه خالی را شناسایی می‌کنیم و مالیات می‌گیریم و بازار مسکن را از تلاطم و سوداگری نجات می‌دهیم…. چه شد؟! جواب: هیچ.

عناصری که در دولت قبل و در معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی “نتوانستند” پروژه ملی املاک و اسکان را پیش ببرند، هنوز در این وزارتخانه هستند! وی در پایان با اشاره دوباره به پاک شدن اطلاعات ثبت شده گذشته نوشته است: همان گونه که مشاهده می‌کنید، از اطلاعاتی که قبلا در سامانه ثبت کردم خبری نیست و باید مجددا اطلاعات را وارد سامانه کنم… فاجعه ست…