فیلتر کردن پیام‌ های افراد ناشناس در آیفون

ویژگی مخفی iOS 16: دیدن پیام‌ های خوانده‌ نشده

اگر شما هم این هفته گوشی آیفون خود را به iOS 16 آپدیت کرده‌ اید، احتمالا دوست دارید شاهد تغییراتی در تنظیمات گوشی خود باشید. قطعا به دنبال بازخورد لمسی در کیبورد بوده، احتمالا می خواهید که نوار وضعیت باتری گوشی به بالای صفحه تلفن همراه‌ تان بازگردد، و همچنین خیلی خوب است که کمی […]

اگر شما هم این هفته گوشی آیفون خود را به iOS 16 آپدیت کرده‌ اید، احتمالا دوست دارید شاهد تغییراتی در تنظیمات گوشی خود باشید. قطعا به دنبال بازخورد لمسی در کیبورد بوده، احتمالا می خواهید که نوار وضعیت باتری گوشی به بالای صفحه تلفن همراه‌ تان بازگردد، و همچنین خیلی خوب است که کمی زمان بگذارید و در فوکس مود (focus mode) جستجوهایی داشته باشید.

ولی هنوز هم موردی در تنظیمات باقی مانده است که هم بسیار مفید و هم مخفی است که البته من هم فراموش کردم تا آن را در بررسی iOS 16 بیان کنم (از هرکسی که این موضوع رو به من یادآوری کرد بسیار ممنونم)؛ این ویژگی فیلتر کردن پیام‌ های افراد ناشناس (Filter Unknown Senders) در آیفون است. برای فعال کردن این ویژگی ابتدا به بخش تنظیمات، پیام‌ ها بروید و صفحه را تا پایین بکشید. حالا می‌ توانید پیام‌ های افرادی که نمی‌ شناسید را فیلتر کنید.

به گزارش آژانس اخبار فناوری تکنا، این ویژگی چندین سال است که در دستگاه های آیفون و اپل وجود داشته و تنها برای یک کار طراحی شده بود. آن هم این است که پیام‌ هایی را دریافت کنید که نمی‌ خواهید از بخش ورودی خارج شوند. در واقع پیام‌ ها هیچگونه تفکیک خاصی ندارند.

آیفون تنها پیام هایی که از شماره های موجود در مخاطبین‌ تان وجود دارد را در یک مکان و پیام های شماره های ناشناس را در جایی دیگر طبقه‌ بندی می کند. به شخصه هیچوقت این ویژگی را فعال نکرده‌ ام، نه به این دلیل که فضای متن ساده به اصطلاح رباتی را دوست دارم، بلکه به این دلیل که به عنوان یک خبرنگار مشغول هستم و پیام‌ های زیادی را از افراد و شماره‌ هایی دریافت می کنم که شناختی نسبت به فرستنده‌ های آنها ندارم. اما این ویژگی بسیار خوبی است و اگر ترجیح می‌ دهید که کدهای تاییدیه و پیام‌ هایی از قبیل اسپم در کنار پیام‌ های دوستان، آشنایان و خانواده خود وجود نداشته باشند، مسلما باید این ویژگی را فعال کنید.

من این ویژگی را در iOS 16 فعال کردم و دکمه جدیدی به نام «فیلتر» در سمت چپ بالای برنامه پیام‌ ها ظاهر شد. روی آن ضربه زده و «پیام‌ های خوانده‌ نشده» را انتخاب کردم، در همان زمان توانستم به پیام‌ های بلااستفاده‌ ای که در چندین ماه پیش برایم ارسال شده بود، دسترسی پیدا کنم؛ قبل از این ویژگی پیام‌ های خوانده نشده نشان قرمز رنگی در کنار خود داشتند تا به نوعی به مخاطب یادآوری کنند تا آن پیام را باز کند و بخواند. سپس باید از ویژگی دیگر iOS 16 ممنون باشیم که به ما این امکان را می‌ دهد تا پیام‌ های خوانده نشده را علامت بزنم و از فیلتر به‌ عنوان نوعی فهرست برای فعالیت‌ های ارتباطی خودم بهره ببرم.

بسیار عجیب است که اپل ویژگی فیلتر پیام های خوانده نشده را در پشت فیلتر فرستندگان ناشناس پنهان کرده است، ولی این یک ویژگی فوق العاده جذاب و کاربردی است که به احتمال زیاد در چند روز آینده آن را فعال و استفاده خواهید کرد. از اینکه این ویژگی را پیدا کردم، خوشحالم.