چیلر چیست و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

ممکن است برای شما هم این پرسش پیش بیاید که چیلر چیست و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ چیلرها از انواع دستگاه های سرمایشی هستند که جهت جذب گرمای جریان سیال (آب) و خنک کردن هوا یا دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. جریان این سیال درون مبدل حرارتی باعث خنک کردن آب […]

ممکن است برای شما هم این پرسش پیش بیاید که چیلر چیست و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ چیلرها از انواع دستگاه های سرمایشی هستند که جهت جذب گرمای جریان سیال (آب) و خنک کردن هوا یا دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. جریان این سیال درون مبدل حرارتی باعث خنک کردن آب می شود که می توان از آن برای مصارف صنعتی یا خانگی استفاده کرد.

قطعات اصلی چیلرها شامل کمپرسور و کندانسور می شود. کاربرد گسترده کمپرسورهای مختلف از سیستم تهویه مطبوع و چیلر گرفته تا پمپ باد ماشین، این تجهیرات را به یکی از مهم ترین دستگاه ها برای صنایع گوناگون تبدیل کرده است. انتخاب بهترین کمپرسور هوا با کارایی مناسب، قطعا در قیمت نهایی و کیفیت محصول تاثیرگذار خواهد بود.

اگر شما هم در جستجوی یک سیستم سرمایشی مناسب برای فضای مورد نظر خود هستید، باید با نحوه عملکرد، انواع مختلف، کاربردها و مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

چیلر چیست؟

چیلر یا سرد کن سیستمی است که از طریق جذب گرمای مایع، باعث سرد شدن آن می شود. این سیستم با خروج گرما از طریق دو قطعه کندانسور و برج خنک کننده، مایعی خنک ایجاد می کند و در نهایت باعث مطبوع شدن دمای محیط می گردد. چیلر دستگاهی برای حذف گرما از یک محیط و انتقال آن به محیطی دیگر است.

چیلر از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

فرایند سرد کردن آب با استفاده از چیلرها ازطریق 4 قطعه مهم زیر انجام می شود:

  1. کمپرسور

کمپرسور قطعه ای است که در سیستم تهیویه مطبوع چیلر نقش کلیدی دارد. این قطعه با استفاده از فشرده کردن مبرد با فشار پایین و تبدیل آن به حالت گاز با فشار و دمای بالا عمل می کند.

  1. کندانسور

کندانسور نیز از دیگر قطعات موجود در چیلر است که در دو نوع هوایی و آبی وجود دارد. عملکرد اصلی کندانسور در چیلر، تغییر حالت مبرد از حالت گاز به مایع و جذب گرمای آن می باشد.

  1. شیر انبساط

این قطعه نیز جهت کاهش فشار مایع مبرد گرفته شده از کندانسور عمل می کند. شیر انبساط چیلرها در دو نوع ترموستاتیک و الکترونیکی وجود دارند.

  1. اپراتور

اپراتور بخشی از اجزای تشکیل دهنده چیلر است که در آن مبرد از طریق دریافت گرمای آب، مجددا تبخیر می شود و برای ادامه فرایند سرمایش به کمپرسور ارسال می گردد.

نحوه عملکرد چیلر

برای بزرگنمایی کلیک کنید

نحوه عملکرد چیلر

این دستگاه از طریق فرایند تقطیر و تبخیر یک مبرد در حال گردش و انتقال گرما از یک قسمت به قسمت دیگر در یک سیکل عمل می کند. به زبانی ساده تر، عملکرد چیلر باعث سرد کردن آب و در نهایت سرمایش هوا در فضای نصب شده می شود. این سیستم در ساختمان های مسکونی و محیط های صنعتی کاربرد فراوانی دارد .

مزایا و معایب سیستم چیلر

مزایای استفاده از چیلر چیست؟ ناکارآمدی اغلب فرایندها یا تجهیزات صنعتی، ماشین ها یا موتورها، باعث ایجاد گرما می شود. تجمع تدریجی این گرما در کاهش کارکرد و معیوب شدن آنها نقش مهمی دارد. استفاده از چیلرها به عنوان تأمین کننده نیاز سرمایشی می تواند مزایای زیر را در برداشته باشد:

  • ثببیت دما و فشار در فرایندها و تجهیزات صنعتی
  • ظرفیتی بالا در تولید جریان آب خنک
  • عدم نیاز به فضای زیاد
  • مصرف انرژی پایین
  • کاهش هزینه مصرف آب

معایب چیلرها نیز عبارتند از:

  • نیاز به تخصص جهت راه اندازی و نگهداری
  • بالا بودن هزینه اولیه آن در مقایسه با سیستم های سرمایشی سنتی

مهم ترین کاربرد چیلر چیست؟

چیلرها را می توان مهم ترین دستگاه های تولید کننده برودت در ساختمان ها و فضاهای صنعتی معرفی کرد. با استفاده از آب سرد تولید شده در این دستگاه می توان محیط های خانگی یا صنعتی را خنک کرد. علاوه بر این، برودت ایجاد شده در این سیستم برای خنک کردن ماشین آلات صنعتی و پروسه های تولید کاربرد دارد. کاربرد چیلر را می توان به دو صورت زیر تعریف کرد:

  • برودت صنعتی
  • تهویه مطبوع

به کارگیری چیلر در فن کویل

جهت ایجاد تهویه مطبوع با استفاده از چیلرها، این تجهیزات به همراه فن کویل ها کاربری فراوانی دارند. اما، کارکرد اصلی فن کویل در کنار چیلر چیست؟ فن کویل ها، مبدل های حرارتی و ترکیبی از یک فیلتر و مدار کنترلی ساده هستند. به مدد استفاده از این دستگاه و آب گرم پکیج، می توان گرمایش مورد نیاز هر فضا را به صورت مستقل تأمین کرد.

کاربرد چیلر در هواساز

هواسازها جهت استفاده در محیط هایی با مساحت یکپارچه مانند تالارهای پذیرایی و سالن های ورزشی کاربرد دارند. در این محیط ها تفکیک دمایی مد نظر نیست، لذا هواسازها می توانند بهترین گزینه باشند. با استفاده از چیلر در کنار هواساز می توان جریان هوای سرد مورد نیاز را ایجاد کرد.

ایرکولر و چیلر

ایرکولرها از دیگر دستگاه های مؤثر در تهویه مطبوع هستند. به طور معمول، در سوله ها و سالن های تولیدی، ایرکولر در مقایسه با هواساز کاربرد رایج تری دارند. ساختار این دستگاه شباهت زیادی به اپراتورهای هوایی تعبیه شده در سردخانه ها دارد. تنها تفاوت موجود جایگزینی جریان آب سرد یا گرم در لوله های کویل آن به جای ماده مبرد می باشد.

برودت صنعتی

این پرسش که اهمیت کاربری صنعتی چیلر چیست را می توان به استفاده از آن در فرایندهای نیاز به سرمایش معرفی کرد. چیلرها جهت خنک کردن تجهیزات، ماشین آلات و مکانیزم های تولید در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد هستند.

معرفی انواع چیلر

برای بزرگنمایی کلیک کنید

معرفی انواع چیلر

چیلرها بر اساس دوره یا سیکل عملکرد به دو گروه کلی تقسیم می شوند.

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی یکی از انواع سیستم های تولید سرمایش است که با استفاده از انرژی الکتریکی عمل می کند. عملکرد اصلی این چیلر چیست؟ چیلر ترکیبی از طریق یک سیکل تراکمی تبخیری و سرد کردن آب داخل اپراتور عمل می کند. در ادامه آب سرد حاصل از این سیکل به سمت هواساز یا فن کویل روانه می شود و باعث خنک شدن فضای مورد نظر می گردد. بر اساس نوع کندانسور، دو نوع چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک وجود دارد. کاربرد اصلی این چیلرها عبارت است از:

  • تهویه مطبوع زمستانی
  • خنک کردن تجهیزات صنعتی
  • سرمایش های فرایندی

چیلر جذبی

چیلرهای جذبی نیز باعث ایجاد سرمایش در محیط می شوند. پاسخ این پرسش که تفاوت اصلی این سیستم با نوع تراکمی چیلر چیست، را می توان درانرژی مورد نیاز دستگاه جستجو کرد. در واقع، چیلرهای جذبی به انرژی گرمایی نیاز دارند که از طریق آب گرم، بخار و یا شعله تامین می شود.

نکات مهم در انتخاب بهترین چیلر

برای انتخاب نوع چیلر باید به فضا یا محیط مورد نظر جهت کاربری این دستگاه توجه داشت. شاید برای شما این پرسش ایجاد شود که مهم ترین نکات در انتخاب نوع چیلر چیست؟ در پاسخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط و اقلیم محیط
  • ظرفیت برودتی مورد نیاز
  • هزینه های تعمیر و نگهداری و در دسترس بودن قطعات آن
  • بودجه مورد نظر برای خرید
  • نوع کاربری چیلر
  • تامین برق و گاز مورد نیاز چیلر
  • محدوده فضایی جهت نصب

اقدامات ضروری برای خرید مناسب ترین چیلر

باید توجه داشت که استفاده از چیلر در تأمین نیازهای سرمایشی، هزینه های قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل، جهت دریافت بیشترین بهره وری لازم است دقت کافی در انتخاب دستگاه به خرج دهید. حال اینکه مهم ترین نکات در خرید چیلر را می توان در موارد زیر فهرست کرد:

  • بررسی مشخصات فنی چیلر و کیفیت دستگاه تولیدی
  • معتبر بودن برند شرکت تولید کننده
  • استفاده از قطعات و متریال معتبر در ساخت دستگاه
  • طراحی سیستم بر اساس نرم افزارهای اورجینال و تخصصی
  • توجه با استانداردهای جهانی تولید
  • به کارگیری ماشین آلات CNC جهت کیفیت و دقت تولید قطعات
  • ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش

سخن آخر

با آگاهی از این که چیلر چیست و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟، می توانید بهترین انتخاب را برای محیط مورد نظر خود داشته باشید. اهمیت استفاده از چیلر در سیستم تهویه مطبوع و برودت صنعتی را می توان به عنوان مهم ترین کاربردهای این دستگاه معرفی کرد. عملکرد بهینه چیلر و تامین نیازهای سرمایشی فضای مورد نظر، مستلزم شناخت کامل از انواع و نکات ضروری برای خرید آن می باشد.