تفاوت فناوری هاست اشتراکی با سرور مجازی از زبان متخصص شبکه

شتابان هاست که از شناخته شده ترین مراکز خرید دامنه، هاست و سرورهای مجازی داخلی و خارجی­ است، در این مقاله اطلاعات کاملی درباره تفاوت فناوری هاست اشتراکی با سرور مجازی در اختیار شما عزیزان قرار میدهد تا در تهیه سرویس میزبانی وب خود به شما کمک کند. خرید هاست یا خرید سرور مجازی؟ این […]

شتابان هاست که از شناخته شده ترین مراکز خرید دامنه، هاست و سرورهای مجازی داخلی و خارجی­ است، در این مقاله اطلاعات کاملی درباره تفاوت فناوری هاست اشتراکی با سرور مجازی در اختیار شما عزیزان قرار میدهد تا در تهیه سرویس میزبانی وب خود به شما کمک کند.

خرید هاست یا خرید سرور مجازی؟ این یکی از سوالاتی است که بسیاری از افرادی که به تازگی وب سایت و کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کرده اند و آشنایی نسبی به انواع روش های میزبانی وب دارند، پیش می آید.

بعد از اینکه کارهای اولیه داشتن یک وب سایت و صفحه رسمی برای کسب و کارتان انجام شد، یعنی بعد از مراحل طراحی، برنامه نویسی، نوبت به این میرسد که برای قرار دادن سایتمان در اینترنت یک فضای مناسب تهیه کنیم. این فضا که به آن میزبان وب سایت میگوییم میتواند از نوع هاست اشتراکی یا از نوع سرور مجازی باشد.

شناخت سرور برای خرید هاست ارزان و بهتر

قبل از اینکه به تفاوت دو روش میزبانی وب (Web-Hosting) بپردازیم، لازم است تعریفی ساده از مهم ترین بخش هر شبکه یعنی سرور (Server) داشته باشیم.

سرورها به انواع و کاربردهای مختلفی تقسیم میشوند، اما آنچه در این مقاله مد نظر ماست کامپیوترهایی قدرتمند هستند که تجهیزاتی بسیار قوی و منابع CPU، حافظه یا رم و فضای هارد دارند. این کامپیوتر ها همیشه به اینترنت متصل اند و نرم افزارهای مختلف دائما روی آنها اجرا میشوند تا سرویس­دهی به شبکه اینترنت به نحو احسنت انجام شود.

زمانی که میخواهیم از اینترنت استفاده کنیم، در واقع با استفاده از WiFi به مودم که یک رابط بین ما و سرورهای اینترنت است وصل میشویم و از Server (به معنی خدمات دهنده) خدمات اینترنت را دریافت میکنیم.

سرورها در میزبانی شبکه به دو نوع تقسیم میشوند:

1- سرورهای میزبان هاست

سرورهایی که وظیفه خدمات دهی به هاست ها را دارند معمولا از سیستم عامل­های سرور (مثل ویندوز سرور یا لینوکس) برخوردارند. این سرورها برای امکانات بسیاری مثل وب سرور، پایگاه داده (Database)، سرویس های انتقال فایل (FTP)، مدیریت حجم فایل و… استفاده میشوند، بنابراین عضو مهمی از میزبانی سایت به شمار میروند.

2- سرورهای VPS

نوع دوم سرورها، خدمات دهنده هایی هستند که برای میزبانی مجازی که به آنها سرورهای مجازی اختصاصی (Virtual Private Server یا VPS) هم میگویند استفاده میشود. روی این سرورها علاوه بر سیستم عامل، یکسری دیگر از نرم افزارها و سرویس­های خاص برای مجازی سازی و استفاده از میزبانی VPS نصب میشوند.

شما عزیزان میتوانید تمامی خدمات میزبانی وب سایت شامل خرید دامنه و هاست یا سرورهای مجازی VPS ایران و اروپا را همین حالا از طریق وب سایت این مجموعه (shetabanhost.com) تهیه کنید.

تعریفی ساده از هاست

گفتیم که هر سرور دارای میزان زیادی از منابع پردازنده یا CPU، رم و هارد برای ذخیره سازی است. در واقع این منابع آنقدر زیاد هستند که شرکت های خرید هاست و سرور، این منابع را به قسمت های کوچک تر تقسیم میکنند و به هرکدام میزان مشخصی از این منابع را اختصاص میدهند. فضای هاست بصورت فایل در اختیار کاربر قرار میگیرد و سرورهای مدیریتی، این هاست را با استفاده از ابزارهای خاصی مدیریت و نگه­داری میکنند.

به زبان ساده تر میتوانیم بگوییم که هر هاست، فضایی کوچک از یک سرور بزرگ است که منابع آن بصورت اشتراکی بین کاربران اینترنت (که همان سایت ها هستند) تقسیم شده است.

این روش را در دنیای واقعی هم میتوانیم مشاهده کنیم؛ برای مثال یک آرایشگاه را در نظر بگیرید که 5 آرایشگر به همراه 5 صندلی در آن قرار دارد. در این مکان 5 نفر بصورت اشتراکی از فضای آن آرایشگاه استفاده میکنند.

  • ویژگی های هاست اشتراکی

هاست سی پنل اروپا و ایران به دلیل مزیت های بسیاری که برای کسب و کارهای کوچک و متوسط دارد، یکی از محبوب ترین روش های میزبانی وب در شتابان هاست است.

از آنجایی که در این میزبانی از روش اشتراک گذاری برای تقسیم منابع سرور استفاده میکنیم، قیمت خرید هاست اروپا نسبت به سرور مجازی پایین تر بوده و یک گزینه اقتصادی برای کسب و کارهایی است که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اند و نیاز به حجم زیادی از منابع و امکانات ندارند. همچنین این نوع هاست برای برنامه نویسان سایت نیز کاربردهای زیادی دارد و میتوانند برای تست پروژه های خود از آنها استفاده کنند.

افزون بر این موارد، هاست اشتراکی یک روش «محدود» برای میزبانی وب سایت است. یعنی دسترسی به روت سرور و ایجاد تغییرات و شخصی سازی روی آن وجود ندارد.

البته این محدودیت باعث میشود که برای استفاده از این هاست­ها به دانش کمتری نیاز داشته باشیم، چرا که هاست اشتراکی یک روش میزبانی حاضر و آماده است که آن را با استفاده از کنترل پنل ها مدیریت میکنیم.

کنترل پنل یک رابط کاربری دارای گرافیک است که با وارد شدن به آن میتوانیم از امکانات مختلف هاست شامل ایمیل ها و مدیریت فایل های سایت استفاده کنیم. درست مثل یک اپلیکیشن یا نرم افزار، دارای محیطی ساده و کاربر پسند تا مدیریت هاست برایمان راحت تر باشد.

بطور کلی خرید هاست اروپا و ایران از نوع اشتراکی، بیشتر مناسب کسب و کارهای نوپا و وب سایت شخصی است که صاحبان آنها تمایل و نیازی به صرف هزینه برای امکانات اضافی یک سرور مجازی یا اختصاصی ندارند.

تخفیف ویژه خرید هاست و سرور

آشنایی با سرور مجازی

همانطور که پیش­تر گفتیم، برخی از سرورها برای مجازی سازی استفاده میشوند. سیستم عامل های اختصاصی و سرویس های مدیریتی روی آنها نصب میشود و میزان مشخصی از منابع حافظه، هارد و پردازش­گر بصورت مجازی به یک سیستم عامل مجزا داده میشود. به این سیستم ها ماشین مجازی یا سرور مجازی گفته میشود.

در واقع ما با نصب ماشین مجازی و راه اندازی آن روی کامپیوتر خود، صاحب یک VPS میشویم که بصورت اختصاصی به قسمتی از منابع سرور دسترسی کامل دارد.

مثال آرایشگاه که در معرفی هاست زدیم یادتان هاست؟ حالا برای درک بهتر سرور مجازی، تصور کنید یک غرفه یا مغازه از یک پاساژ را اجاره کرده اید و در آن مشغول به کار هستید. درست است که یک زیر مجموعه و مصرف کننده فضای پاساژ هستید، اما مغازه بصورت اختصاصی در اختیار شخص شماست.

برخلاف محدودیت هایی که خرید هاست اروپا دارد، با تهیه سرور VPS هر کاربر میتواند دسترسی کامل به سرور مجازی خود (که یک زیرمجموعه از سرور اصلی است) داشته باشد و تغییرات خود را تا حد زیادی روی آن پیاده کند.

توجه داشته باشید باز بودن دست کاربر در اعمال تغییر در سرور مجازی، به معنی این است که تا حدی نیاز به دانش فنی خواهید داشت که برای اینکار، تیم فنی و متخصصان شتابان هاست بصورت 24 ساعت در خدمت مشترکین این مجموعه است.

کافیست با خرید domain و هاست یا سرورهای مجازی ایران و اروپای شتابان هاست، همین حالا به خانواده شتابان هاست بپیوندید.

  • مهم ترین تفاوت های هاست و سرور VPS

اگرچه هاست و سرورمجازی دو نوع متفاوت و جداگانه از میزبانی وب هستند و نمیتوان خیلی کلمه «تفاوت» را برای این دو استفاده کرد، در ادامه چند مورد از تفاوت های اصلی این دو سرویس را بررسی میکنیم.

1. نوع تقسیم منابع سرور

در هاست اشتراکی، منابع سرور با استفاده از روش اشتراک گذاری در اختیار کاربران قرار میگیرد، درحالی که در VPS از روش مجازی سازی استفاده میکنیم.

2. منابع سخت افزاری

منابع سخت افزاری که در اختیار هاست اشتراکی قرار میگیرد بصورت اشتراکی و محدود هستند، اما منابع سرور مجازی بصورت رزرو شده به کاربران داده میشود.

3. محدودیت دسترسی و تغییر کانفیگ

همانطور که گفتیم، هاست یک فضای حاضر و آماده و مناسب برای کاربرانی است که نیازی به امکانات بی­شمار سرورها نداشته و همچنین دانش فنی بالایی هم ندارند. به همین دلیل دسترسی در هاست بسیار محدود تر از سرورهای مجازی است و تمام کار ما در کنترل پنل هایی مثل Cpanel خلاصه میشود.

اما در سرور مجازی از آنجایی که مدیریت سرور با خود شماست، میتوانید تغییرات دلخواه خود را روی کانفیگ های آن پیاده کنید، یا برخی نرم افزارهای مورد نیاز خود را روی نصب کنید. همچنین برخی از شرکت ها دسترسی به روت سرور را نیز به شما می دهند.

شتابان هاست، برند پیشنهادی متخصصین شبکه

بلاخره هاست یا سرور …؟

در اصل اگر به دو سرویس میزبانی هاست و VPS نگاه کنیم از لحاظ لغوی نمیتوانیم بگوییم بین این دو «تفاوتی» وجود دارد، چون این دو سرویس هرکدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث ایجاد این تفاوت ها شده است.

به عنوان مثال، غرفه ها، دکه ها و مغازه ها همگی یک فضای کار به ما میدهند، اما تفاوتشان در چیست؟

برای اینکه بدانیم برای میزبانی سایت خود به سراغ خرید هاست برویم یا سرور مجازی، ابتدا باید اهداف و نیازهای سایت خود را مشخص کنیم. آیا قصد داریم یک سایت معرفی نمونه کار داشته باشیم یا یک سایت پربازدید که امکان ثبت نام کاربران را داشته باشد؟

در این مقاله سعی کردیم با نگاهی ساده به ماهیت هر دو سرویس، تفاوت های اصلی که بین آنها وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم تا درک بهتری از روش های مختلف میزبانی وب سایت داشته باشیم، برای خرید هاست و سرور ایران با تخفیف ویژه از شتابان هاست با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.