تفاوت برج های خنک کننده کانتر فلو و کراس فلو در چیست؟

برج های خنک کننده برای مقابله با حرارت ایجاد شده توسط چیلر، بویلر و کوره‌های ذوب فلزات و… ایجاد شده اند و وظیفه آن­ها تولید آب خنک برای ماشین­آلات صنعتی است. می­توانید انواع برج­های خنک­کننده، به­ویژه برج خنک کن کانترفلو را در سایت دماگستر تهیه کنید. تفاوت اصلی در خنک کننده های مطرح شده تفاوت […]

برج های خنک کننده برای مقابله با حرارت ایجاد شده توسط چیلر، بویلر و کوره‌های ذوب فلزات و… ایجاد شده اند و وظیفه آن­ها تولید آب خنک برای ماشین­آلات صنعتی است. می­توانید انواع برج­های خنک­کننده، به­ویژه برج خنک کن کانترفلو را در سایت دماگستر تهیه کنید.

تفاوت اصلی در خنک کننده های مطرح شده

تفاوت اساسی بین برج­های خنک­کننده، جریان متقاطع و جریان مخالف این است که چگونه هوای در حال حرکت از طریق برج با آب فرآیندی که خنک می­شود، تعامل دارد. در یک برج جریان متقابل، هوا به صورت افقی در جهت آب در حال سقوط حرکت می­کند. در یک برج جریان مخالف، هوا به صورت عمودی به سمت بالا در جهت مخالف (کنترل) جهت آب در حال سقوط به حرکت در می­آید.

برج خنک کننده کانترفلو چیست؟

برج خنک کن کانترفلو (جریان مخالف) از نظر فرم بدنه، به دو صورت گرد و مکعبی تقسیم می­شوند و جهت جریان نوع آب از بالا به پایین و جهت هوا بالعکس از پایین به سمت بالا است. نوع برج خنک­کننده کانترفلو گرد، بهره­وری پایین­تری نسبت به برج­های مکعبی دارد. ضمن آنکه عدم داشتن قطره­گیر مناسب، فرم بدنه و سیستم پاشش آب، راندمان کمتری را نسبت به برج خنک کننده کانترفلو (مکعبی) به خود اختصاص می­دهد. در تصویر زیر نمایی از دو نوع برج خنک­کننده را مشاهده می­کنید.

تفاوت برج خنک کننده کانتر و کراس فلو

برج خنک کننده کراس فلو چیست؟

برج خنک کن کراس فلو (جریان متقاطع) به شکل ذوزنقه است و جهت جریان آب و جریان ورودی هوا به برج­های خنک­کننده برخورد می­نماید. که در تصویر فوق، نمایی از کولینگ تاور کراس فلو را مشاهده می­کنید.

اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده کانتر و کراس فلو (مشترک)

برای بررسی کیفیت عملکرد دستگاه، باید آشنایی کامل با تجهیزات و اجزای تشکیل دهنده برج خنک کن کانترفلو را داشته باشید تا بتوانید در بهبود عملکرد و کارایی دستگاه، اقدام کنید.

  • حوضچه آب سرد یا بیسین
  • پنل یا دیواره
  • فن استک یا گلویی پروانه
  • ستونی نگهدارنده
  • لوور یا ورودی هوای تازه
  • پکینگ یا پرکن­های ایجاد سطح
  • قطره برگردان یا المینتاتور
  • نازل پاششی اسپری آب
  • آبگردان یا اسپرینکلر
  • لوله های توزیع آب
  • بست کمربندی
  • الکتروموتور یا دینام
  • فن یا پروانه سیستم هوادهی
  • سیستم کاهنده دور یا انتقال قدرت
  • فلنچ و اتصالات جانبی
  • فیلتر هوای ورودی
  • سیستم آنتی فریز هوشمند
  • کویل­های برودتی

برج خنک کننده کراس فلو صنعتی

تفاوت برج های خنک کننده جریان مخالف و جریان متقاطع

استفاده از پکینگ­های فیلمی و آبشاری در برج­های خنک­کننده کولینگ تاور کانترفلو (جریان مخالف) به طور معمول، انجام می­شود. این پکینگ­ها ظاهری همانند لانه زنبور دارند که آب را به صورت فیلم (لایه­ای نازک از آب) بر روی سطح قرار داده و با هوا در تماس خواهند بود. آنها معمولا در برج­های خنک­کننده مدور و مکعبی کاربرد دارند.

پکینگ شانه تخم­مرغی نیز برای سیستم خنک­کاری کولینگ تاور با جریان متقاطع  مورد استفاده قرار می­گیرد که یکی از مرسوم­ترین پکینگ­های کولینگ تاور به حساب می­آید. این پکینگ ظاهری همانند شانه تخم مرغ دارد و معمولا در برج­های خنک­کننده جریان عرضی یا کراس فلو استفاده می­شوند.

آب در برج های خنک کننده کانترفلو در زاویه 180 درجه به سمت مسیر جریان هوا و در برج­های خنک­کننده کراس فلو در زاویه 90 درجه به سمت جریان هوا جریان می­یابد.

برج خنک کن کراس فلو به دلیل  ساختار عمودی و ارتفاع کم فضای بیشتری نسبت به برج خنک کن کانترفلو  می­گیرد. کانترفلو به دلیل ساختار افقی، به فضای کمی نیاز دارد. پس هنگام خرید این تجهیزات، به محل استقرار آنها توجه کنید.

جلوگیری از یخ­زدگی آب، بوسیله یک المنت هیتر و ترموستات در کولینگ تاور کانترفلو ؛ توان این المنت وابسته به حجم آب داخل تشک متفاوت است.

مقایسه برج خنک کننده کانترفلو و کراس فلو

برج خنک کن کانترفلو مصرف آب و برق پایینی دارد که به دلیل ساختار بهینه و استفاده از قطعات اصلی است. نکته مثبت دیگر در این سیستم آن است که این دستگاه دارای نازل­های آب دایره پاش و مربع پاش است که به توزیع مناسب آب در نازل­ها کمک می­کند و در سرد شدن آب، نقش موثری دارد. این دستگاه، دارای جنس مقاومی است که می­توان در مکان­های گرم و خشک استفاده کرد.

در چهار مسیر کولینگ تاور کانترفلو ورودی جریان هوا به داخل مکش دارد. ساختار ساده و عرض کم آن، خرابی یا تعمیر دستگاه را به حداقل رسانده است. ضمن آنکه پمپ آن، در قسمت پایین تعبیه شده است که در مواقع تعمیر یا بازدید کار آسان ­می­شود.

در برج خنک کننده کراس فلو دستگاه عملکرد بالایی دارد و حتی مقاوم در برابر ذرات روغن و آلودگی در آب است که مناسب برای شرکت­هایی مانند فولاد یا صنایع غذایی است. این نکته را نیز باید افزود که نویز و مصرف پایین برق جزو مهم­ترین نکات این دستگاه است.

برج های خنک کننده کانترفلو

تفاوت جریان و گردش مجدد هوا در کولینگ تاورها

در برج خنک­کننده جریان مخالف از آن جایی که زمان تماس آب و هوا بیشتر است مقدار هوای کمتری نیاز است و مشکل چرخش آب در این حالت کمتر است. زیرا ورودی هوا در پایین برج بوده و آب در سطح بسیار بالاتر قرار دارد. علاوه بر این دیوارهای جانبی برج تا بالای بخش ورودی هوا بسته است.

در برج خنک کن کانترفلو ، جریان متقاطع از آن جایی که زمان تماس هوا و آب کمتر است، هوای زیادی برای از بین­بردن حرارت آب نیاز دارد. از آن جایی که منطقه ورودی هوا از پایین به سمت بالا ادامه دارد، تخلیه بسیار نزدیک به منطقه ورودی هوا در بخش بالایی است که باعث گردش مجدد می­شود و هوای تخلیه شده، دوباره وارد بالای برج خنک­کننده می­شود که عمکلرد دستگاه را کاهش می­دهد.

گروه کارخانجات دماگستر چه توصیه به شما دارد؟

این شرکت با کسب تجربه فراوان در زمینه ساخت و طراحی انواع برج های خنک کننده پیشنهاد خود را به طور صریح اعلام نموده است. پیشنهاد این شرکت به طبع نوع کانترفلو در اکثریت مواقع میباشد. کولینگ تاورهای کانترفلو ساخته شده توسط مهندسین شرکت دماگستر امروزه با بالاترین راندمان نسبت به سایر برجهای خنک کننده فعالیت می کنند.

جمع بندی

انتخاب هر یک از سیستم­های خنک­کننده، بستگی به محیط و موقعیت شما دارد. در صورتی که با محدودیت جا مواجه هستید، لازم است که از نوع استوانه­ای استفاده کنید. توجه داشته باشید که نوع کولینگ تاور را برای محیط شرجی یا گرم و خشک، با دریافت مشاوره و راهنمایی از کارشناسان فنی انتخاب کنید. در این خصوص، دماگستر شما را راهنمایی خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همواره به وبسایت دماگستر به آدرس https://dama-goostar.ir مراجعه نمایید. این وبسایت امروزه مرجع مهندسی در زمینه محصول برج خنک کننده به حساب آمده و طرفداران آن قالباً مهندسین تاسیسات و طراح سیستم های برودتی می باشند.