چه ارزهایی را می‌توان استیک کرد؟

همان‌طور که می‌دانید، به طور عمده، شبکه‌های ارز دیجیتال از دو نوع الگوریتم اجماع استفاده می‌کنند؛ الگوریتم اثبات کار (PoW) یا الگوریتم اثبات سهام (PoS). روش کسب درآمد در شبکه‌هایی که از پروتکل اثبات کار استفاده می‌کنند، به طور عمده، استخراج کردن یا ماینینگ است. در جهت مقابل، در شبکه‌های که از پروتکل اثبات سهام […]

همان‌طور که می‌دانید، به طور عمده، شبکه‌های ارز دیجیتال از دو نوع الگوریتم اجماع استفاده می‌کنند؛ الگوریتم اثبات کار (PoW) یا الگوریتم اثبات سهام (PoS).

روش کسب درآمد در شبکه‌هایی که از پروتکل اثبات کار استفاده می‌کنند، به طور عمده، استخراج کردن یا ماینینگ است. در جهت مقابل، در شبکه‌های که از پروتکل اثبات سهام استفاده می‌کنند، یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد، استیکینگ (Staking) است.

تنها شرط لازم برای استیک کردن این است که برای مدت زمان معینی، دارایی خود را در کیف پول ارز دیجیتال خود نگه دارید. سکه‌هایی که استیک می‌کنید در واقع شبیه سپرده گذاری در بانک هستند و بسته به برنامه خاص آن شبکه و مقدار و زمانی که دارایی خود را استیک می‌کنید، پاداش یا سود دریافت خواهید کرد.

در نتیجه، استیکینگ ارز دیجیتال به فرایندی اطلاق می‌شود که یک کاربر می‌تواند در آن با قراردادن دارایی خود در یک کیف پول دیجیتال، در فرایند اعتبارسنجی شبکه شرکت کند. این ویژگی، مختص بلاک چین‌هایی با پروتکل اثبات سهام (PoS) است.

استیکینگ ارز دیجیتال چه مزایایی دارد؟

استیک کردن ارز دیجیتال همان‌طور که گفتیم یکی از راه‌های ساده برای کسب درآمد است. این روش، در مقایسه با ماینینگ از مزایای ویژه‌ای برخوردار است که در ادامه به این مزایا خواهیم پرداخت؛

  • استیکینگ برخلاف ماینینگ، نیازی به تجهیزات اضافی ندارد.
  • سود حاصل از استیکینگ، مقداری ثابت و قابل‌پیش‌بینی است.
  • استیکینگ از انرژی خیلی کمتری نسبت به ماینینگ استفاده می‌کند و ضرر کمتری به محیط زیست می‌رساند.
  • استفاده از الگوریتم اثبات سهام و استیکینگ، مستقیماً به افزایش امنیت و کارایی شبکه بلاک چین کمک می‌کند.

بهترین ارزها برای استیک کردن کدام‌اند؟

در این بخش، به معرفی 7 تا از بهترین ارزهایی که می‌توانید استیک کنید می‌پردازیم؛

  • تتر (USDT)

اگر شما هم به عنوان یکی از فعالان حوزه کریپتو، نگران کاهش ارزش دارایی‌های خود هستید، انتخاب یک استیبل کوین برای سرمایه گذاری می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. همان‌طور که می‌دانید تتر، یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکاست. به همین دلیل قیمت تتر همواره برابر با 1 دلار آمریکا است. حجم معاملات تتر بسیار بالاست و یکی از بهترین گزینه‌ها برای استیک کردن محسوب می‌شود.

  • اتریوم 0 (ETH)

اتریوم پیش از این از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کرد؛ اما اخیراً به پروتکل اثبات سهام منتقل شده است. با توجه به حجم معاملات و ارزش کل بازار بسیار بالای این ارز دیجیتال، به‌جرئت می‌توان گفت اتریوم 2.0 یکی از بهترین گزینه‌ها برای استیکینگ به شمار می‌رود. اگر علاقه‌مند به خرید یا فروش اتریوم هستید، صرافی ارز دیجیتال آبان تتر همراه شماست.

  • یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین نیز یک استیبل کوین است که پشتوانهٔ آن پول فیات است. به همین دلیل، شبیه تتر، از ارزش بازار باثباتی برخوردار است. گزارش‌های حسابرسی این زنجیره به صورت آنلاین در دسترس تمام کاربران قرار دارد. به همین دلیل این ادعا که یو اس دی کوین توسط پول نقد پشتیبانی می‌شود، کاملاً شفاف و قابل اثبات است.

  • پولکادات (DOT)

چه ارزهایی را می‌توان استیک کرد؟ | تکناپلتفرم پولکادات از فناوری مقیاس‌پذیر و چند زنجیره‌ای استفاده می‌کند  که توسط بنیان گذار اتریوم، گوین وود، ایجاد شده است. ارز دیجیتال اختصاصی این پلتفرم DOT نامیده می‌شود. DOT از حجم معاملات و ارزش بازار بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع ارز دیجیتال پولکادات را به گزینه‌ای مناسب برای استیکینگ تبدیل کرده است.

  • تزوس (XTZ)

پلتفرم تزوس از یک پروتکل اجماع متمایز استفاده می‌کند که به اثبات سهام مایع (LPoS) معروف است. ارز دیجیتال بومی این شبکه XTZ نامیده می‌شود. این ارز دیجیتال توسط یک فرایند به نام Baking ایجاد می‌شود. کاربران می‌توانند با پذیرفتن نقش Baker، سکه‌های XTZ خود را به اشتراک بگذارند و با کمک به فرایند اعتبارسنجی بلوک‌ها پاداش قابل‌توجهی به دست بیاورند.

اولین مرتبه پرداخت پاداش‌های استیکینگ در پروتکل تزوس پس از یک دوره 35 تا 40 روزه انجام می‌شود و بعد از آن هر سه روز یکبار انجام می‌شود.

  • هیدرا (HYDRA)

اکوسیستم ارز دیجیتال هیدرا یکی از منحصربه‌فردترین گزینه‌ها در بازار است. این اکوسیستم از ترکیبی از مکانیزم‌های تورم‌زا استفاده می‌کند. این مکانیزم به هیدرا این اجازه را می‌دهد که در عین حفظ پاداش‌های بلوک تورمی خود، 100 درصد کارمزد تراکنش‌های خود را بسوزاند. در نتیجه چنین سازوکاری، سرمایه کاربران هیدرا در برابر کاهش قیمت مصون می‌ماند.

برای شروع استیکینگ هیدرا، باید حداقل 10 سکه HYDRA در کیف پول خود داشته باشید.

پلتفرم هیدرا یکی از بهترین شبکه‌ها با الگوریتم PoS است که تمام سهام‌داران اولیه آن نرخ بازدهی 60 درصدی را تجربه کرده‌اند. این میزان نهایتاً تا 20 درصد کاهش می‌یابد.

  • سولانا (SOL)

پلتفرم سولانا یک بلاک چین با نرخ مقیاس پذیری بسیار بالا و کارآمد است. ارز دیجیتال اختصاصی این پروژه، با علامت اختصاری SOL نشان داده می‌شود. کارمزد تراکنش‌های سولانا پایین است و در تمام تراکنش‌ها در زمان کوتاهی به انجام می‌رسند.

قیمت سولانا در ماه‌های اخیر رکوردهای جدیدی را ثبت کرده و سود حاصل از استیکینگ آن، از بازدهی سالانه بین 7 تا 11 درصد متغیر است.