13 نکته طلایی در هنگام خرید نهال گردو که باغداران حرفه ای به شما نمیگویند چیست؟

انتخاب رقم نهال گردو سازگار با باغ؛ یکی از مهم ترین اقداماتی است که متاسفانه توسط باغداران زیادی نادیده گرفته میشود. از آنجایی که هریک از ارقام نهال گردو تنها قادر به رشد و بهترین باردهی در شرایط آب وهوایی و اقلیمی خاصی هستند. باید پیش از احداث باغ گردو؛ از شرایط موجود در باغ […]

انتخاب رقم نهال گردو سازگار با باغ؛ یکی از مهم ترین اقداماتی است که متاسفانه توسط باغداران زیادی نادیده گرفته میشود. از آنجایی که هریک از ارقام نهال گردو تنها قادر به رشد و بهترین باردهی در شرایط آب وهوایی و اقلیمی خاصی هستند. باید پیش از احداث باغ گردو؛ از شرایط موجود در باغ و همچنین شرایط مناسب برای رشد رقم مورد نظرمان اطلاع حاصل نماییم. در این مطلب به کمک باغداران حرفه ای قصد داریم تا از فاکتورهای تاثیر گذار در شناسایی و انتخاب بهترین نهال گردو در هر باغی آگاه شویم. پس با ما همراه باشید.

13 نکته طلایی در هنگام خرید نهال گردو که باغداران حرفه ای به شما نمیگویند چیست؟

اقدامات مربوط به احداث باغ گردوی پربار از پیش از خرید نهال گردو آغاز میشود. از آنجایی که هریک از ارقام نهال گردو قادر به رشد و ارائه بهترین عملکرد تنها در شرایط آب وهوایی و اقلیمی خاصی هستند. دریافت پیش آگاهی میتواند تاثیر بسیار زیادی در انتخاب و خرید نهال گردوی سازگار بگذارد. باغداران حرفه ای پیش از خرید نهال گردو همواره نکات زیر را در نظر میگیرند :

  1. قیمت نهال گردو : از آنجایی که در هر هکتار باغ به طور متوسط بین 440 تا 500 اصله نهال مورد نیاز است. قیمت نهال گردو در هنگام احداث باغ مورد توجه قرار میگیرد. اما لازم است بدانید باغداران حرفه ای به جای قیمت نهال گردو؛ به کیفیت محصول دهی نهال توجه میکنند. از آنجایی که نهال‌های گردو تنها 3 تا 5 سال پس از کاشت به سن بلوغ رسیده و باردهی حداکثری خود را آغاز میکنند. این سرمایه گذاری اولیه؛ به سرعت به شما بازمیگردد.
  2. شرایط آب وهوایی : شرایط آب وهوایی غالب منطقه؛ در انتخاب و نحوه کاشت و نگهداری از نهال‌های گردو تاثیرگذار است. پس از کسب آگاهی از آب وهوای منطقه تان؛ با مطالعه اطلاعات محصول در سایت پالیز؛ از نحوه سازگاری پذیری هریک از این ارقام آگاه شوید. انواع ارقام نهال گردو کانادایی یکی از بهترین ارقام برای کاشت در کلیه شهرهای کشورمان با شرایط مختلف آب وهوایی به حساب میاید.
  3. ارتفاع از سطح دریا : شاید بیشتر شما درباره ارتفاع از سطح دریای منطقه و اهمیت آن در سازگاری پذیری درختان گردو شنیده باشید. بنابراین ارتفاع از سطح دریای منطقه خود را بدست آورده و با ارتفاع مطلوب نهال گردو مقایسه کنید. تنها در صورت مطابقت پذیری این دو مقدار؛ میتوانید نهال گردو را در باغتان بکارید. در غیر اینصورت رقم دیگری را برگزینید. نهال گردو کانادایی با ارتفاع از سطح دریای بین 0 تا 3000 متر قادر به سازگاری پذیری با بیش از 90 درصد باغ‌های کشورمان میباشد.
  4. بارندگی : میزان بارندگی در منطقه در نحوه آبیاری و میزان آب مصرفی تاثیر گذار است. اگر بارندگی در منطقه شما بیشتر است، میتوانید درختان خود را به صورت دیمی بکارید. لازم است بدانید بارندگی همانقدر که میتواند برای درختان مفید باشد. اگر در زمان نادرست انجام شود؛ (در اوایل فصل بهار و در زمان گلدهی) باعث ریزش گلبرگ‌ها و آسیب به میوه‌ها و کاهش محصول دهی خواهد شد.
  5. رطوبت و خشکی : در صورتی که در منطقه شما رطوبت و خشکی شدید حاکم است. باید درختانی را انتخاب کنید که بتوانند در این شرایط رشد مطلوبی داشته باشند. لازم است بدانید همانطور که خشکی شدید باعث ضعیف شدن درختان و افزایش احتمال حمله آفات و بیماری‌ها میشود. رطوبت دائمی در ریشه نیز میتواند عامل بروز بیماری‌های قارچی در ریشه شود.
  6. شیب زمین : این مورد توسط باغداران کمتر مورد توجه قرار میگیرد. از آنجایی که نور خورشید به زمین‌هایی با شیب شمالی بیشتر میتابد. گل‌ها و میوه‌ها در این مناطق اغلب زودتر رشد میکنند. اما لازم است بدانید زمین‌هایی با شیب شمالی بیشتر در معرض سرمازدگی در فصل بهار قرار میگیرند. چراکه جوانه‌های گل آنها زودتر باز شده و در صورت سرمازدگی؛ جوانه‌های گل که نسبت به سرما بسیار حساس اند؛ میریزند. در مناطق مستعد سرمازدگی از درختان دیرگل استفاده نموده و باغ را در شیب جنوبی احداث کنید.
  7. حداقل و حداکثر دمای منطقه : پیش از انتخاب نهال گردو؛ از حداکثر و حداقل دمای منطقه باغتان آگاه شده و با توجه به مقاوت سرمایی و گرمایی درختان؛ (در بخش اطلاعات محصول در سایت پالیز؛ کلیه اطلاعات مربوط به هریک از ارقام نهال گردو به طور دقیق بیان شده است.) بهترین نهال گردو را انتخاب کنید.
  8. طول فصل زمستان : فصل زمستان در برخی از شهرها بسیار طولانی است. و حتی تا اوایل فروردین ماه نیز ادامه دارد. در این مناطق باید علاوه بر توجه به دیرگل بودن رقم؛ نهالی را انتخاب کنید که نیاز سرمایی بیشتری دارد. در مناطق گرمسیری نیز درختانی را بکارید که نیاز سرمایی کمتری دارند. نیاز سرمایی به دوره ای گفته میشود که درختان در طول فصل زمستان نیاز به دریافت سرما دارند. پس از تکمیل نیاز سرمایی؛ درختان از خواب زمستان بیدار شده و شکوفه زنی را در سال جدید آغاز میکنند.

اقدامات باغداران حرفه ای پیش از احداث باغ گردو چیست؟

شاید کمتر باغداری بداند؛ که اقدامات مربوط به احداث باغ گردو از یک فصل پیش از کاشت نهال‌ها آغاز میشود. همانطور که میدانید بهترین فصل برای کاشت نهال گردو؛ اواخر فصل پاییز تا اواخر فصل زمستان است. بنابراین یک فصل پیش از کاشت نهال (اواخر تابستان تا اوایل پاییز) اقدامات زیر را به انجام برسانید.

بهترین نهالستان گردو

  1. آزمایش خاک و آب : از مهم ترین مراحل آماده سازی زمین، آزمایش آب و خاک است. ما در سایت پالیز روش صحیح انجام آزمایش آب و خاک را بیان نموده ایم. تمامی مراحل آماده سازی زمین با توجه به نتایج آزمایش خاک انجام میشود.
  2. شخم زنی و زهکشی : در این مرحله باید خاک تمامی باغ به خوبی شخم زده شده و بخش‌های مختلف خاک با یکدیگر مخلوط شوند. هرگونه سنگ سفت و بزرگ را که مانع از رشد ریشه میشود، از خاک جدا کنید. همچنین با ترکیب بخش‌های مختلف با یکدیگر؛ خاکی یکدست به وجود بیاورید. زهکشی خاک به تنفس بهتر ریشه و رشد بهتر نهال کمک میکند. در خاک‌هایی با زهکشی مناسب آب به راحتی خارج شده و از ایجاد بیماری‌های قارچی در اطراف ریشه پیشگیری میکند.
  3. کوددهی و تقویت خاک : با توجه به نتایج آزمایش خاک و نیاز درختان گردو؛ اقدام به کوددهی در خاک نمایید. ما در سایت پالیز کلیه کودهای مورد نیاز درختان گردو را مورد بررسی قرار داده ایم.
  4. انتخاب نحوه آبیاری : با دریافت نتایج آزمایش آب و خاک و همچنین میزان بارندگی در منطقه؛ هزینه‌های آبیاری؛ و دسترسی به منابع آبی؛ بهترین روش آبیاری را برای باغتان انتخاب نمایید. توصیه ما به شما استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای بابلر است. این روش علاوه بر کاهش مصرف آب؛ از رشد علف هرز پیشگیری نموده و کودهای شیمیایی و آلی و همچنین شوری را در خاک جابجا نمیکند.
  5. ایجاد چاله کاشت : چاله‌های کاشت را با توجه به نوع رقم میتوانید در فواصل بین 6 تا 7 متر از هر طرف و به عمق و اندازه 80 تا 110 سانتی متر در خاک ایجاد نمایید. خاک خارج شده از چاله را نگهدارید. در هنگام کاشت نهال گردو باید چاله با همین خاک پر شود.

توجه: کاشت نهال گردو در اواخر فصل پاییز باعث میشود که باردهی درختان 1 سال به جلو بیوفتد.

باغداران حرفه ای بهترین نهال گردوی سازگار با منطقه باغشان را از کجا میخرند؟

برای خرید بهترین نهال گردو شناسنامه دار و اصلاح شده؛ کافیست با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری در ارتباط باشید. کارشناسان ما همه روزه در دفتر مرکزی نهالستان پالیز؛ واقع در شهر میاندوآب آماده پاسخگویی به صورت رایگان به کلیه سوالات شما باغداران محترم میباشند.

لیست قیمت نهالستان پالیز

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی با افتخار بیش از نیم قرن است که به عنوان بزرگترین نهالستان مجوزدار و تخصصی در شمال غربی کشورمان شناخته میشود. نهالستان پالیز موفق به دریافت کلیه مجوزهای معتبر و قانونی از جمله شناسنامه معتبر؛ گواهینامه رسمی و تاییدیه از جهاد کشاورزی و موسسه ثبت نهال و بذر گشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز به آدرس https://paliznahal.ir/ مطالعه فرمایید.

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت