راهکار مقابله با کاهش بهره وری در کسب‌وکار‌ها چیست؟

آیا با مزایای استفاده از نرم افزار سازمانی همکاران سیستم آشنا هستید؟ بهره وری در سازمان‌های مختلف به میزان خروجی دریافت شده در ازای ورودی آن گفته می‌شود. استفاده از راهکار‌های افزایش بهره وری نیاز به شناسایی وضعیت فعلی موجود و کاری سازمان مربوطه دارد. با توجه به متفاوت بودن وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌ها، شیوه‌های […]

آیا با مزایای استفاده از نرم افزار سازمانی همکاران سیستم آشنا هستید؟ بهره وری در سازمان‌های مختلف به میزان خروجی دریافت شده در ازای ورودی آن گفته می‌شود. استفاده از راهکار‌های افزایش بهره وری نیاز به شناسایی وضعیت فعلی موجود و کاری سازمان مربوطه دارد. با توجه به متفاوت بودن وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌ها، شیوه‌های متعددی برای مقابله با کاهش بهره وری در کسب‌وکار‌ها به وجود خواهد آمد. روش‌هایی مانند توجه به کارکنان، استفاده بهینه از استعداد کارمندان، ایجاد انگیزه در افراد، به وجود آوردن تعهد در کارکنان و… از جمله شیوه‌های افزایش بهره وری هستند.

معرفی بهره وری

از جمله اهداف مهم در سازمان‌ها و واحد‌های تولیدی و صنعتی، به کار بردن تکنیک‌های مختلف به منظور بهبود و استفاده کارآمد از منابع درون سازمانی مانند نیروی کار، مواد، انرژی و اطلاعات آن است. داشتن یک ساختار واحد و منسجم، شیوه‌های اجرایی کارساز، ابزار مناسب، برقراری تعادل در فضای کاری و داشتن نیرو‌های دارای صلاحیت از جمله مواردی هستند که به منظور دستیابی به بهره وری بیشتر به کار گرفته می‌شوند.

با این توضیحات می‌توان گفت، معنا و مفهوم بهره وری، افزایش به کارگیری منابع درون سازمانی مانند نیرو‌های انسانی با هدف حرکت به سمت جلو و دستیابی به اهداف مشترک سازمانی است که با هزینه‌ای مقرون به صرفه در کمترین زمان ممکن انجام شود.

در حالت کلی بهره وری، سود به دست آمده از فعالیت کارکنان، مهارت‌ها، استعداد‌ها و توان آن‌ها، زمان، سرمایه، تجهیزات و… است. بهره وری بیشتر به عنوان یک ضرورت با هدف پیشبرد سطح زندگی افراد به مقام بالاتر تعریف خواهد شد. تمام این موارد در نرم افزار سازمانی همکاران سیستم خلاصه شده است.

انواع بهره وری

مدیریت عملیاتی، انواع بهره وری را به ۴ دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کند. قبل از هر چیز بهتر است بدانید مدیریت بهره وری مجموعه فعالیت‌های گوناگون اجرا شده در یک سازمان به منظور دستیابی به اهداف کلان سازمانی است. در واقع ورودی‌های متعدد به انواع کالا و خدمات مربوط به سازمان و کسب‌وکار تبدیل می‌شود. اندازه‌گیری مقدار منابع موجود به کار گرفته شده در دستیابی به هدف اصلی شرکت را مدیریت بهره وری می‌نامند.

۱. بهره وری نیروی انسانی

در این حالت، مدیریت بهره وری با استفاده از راهکار‌های مناسب در صدد تبدیل کارایی نیروی انسانی به کالا و خدمات با ارزش است. در واقع سنجش میزان تلاش افراد در تولید خروجی را بهره وری انسانی می‌نامند.

۲. بهره وری سرمایه

ارزیابی میزان تولید به وجود آمده در برابر سرمایه استفاده شده را بهره وری سازمانی می‌نامند. سرمایه‌ها شامل ابزار، مکان و دیگر سخت‌افزار‌های مورد استفاده برای ایجاد خروجی هستند.

۳. بهره وری مواد اولیه

این نوع از بهره وری اغلب در قسمت تولید به کار گرفته می‌شود. اندازه‌گیری مقدار خروجی تولید شده در برابر ورودی مواد اولیه به منظور تولید را بهره وری مواد اولیه می‌گویند.

۴. بهره وری کل عوامل

این نوع از بهره وری علاوه بر اینکه شامل سنجش سه مرود قبلی است، تمامی منابعی که در یک سازمان وجود دارد از جمله کارکنان، سرمایه و مواد اولیه‌ای که اندازه‌گیری نشده‌اند را نیز شامل می‌شود.

عوامل تأثیر‌گذار در کاهش بهره وری سازمانی

یکی دیگر از مواردی که در نرم افزار سازمانی همکاران سیستم به آن پرداخته شده، جلوگیری از کاهش بهره‌وری است. قبل از اینکه به راهکار‌های مؤثر برای مقابله با کاهش بهره وری در سازمان‌ها و کسب‌وکار‌ها بپردازیم بهتر است عوامل تأثیرگذار بر کاهش آن را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش بهره وری در کسب‌وکار‌ها عدم وجود تعادل بین میزان درآمد و هزینه است که در ایجاد انگیزه افراد نقش مؤثری خواهد داشت. برخی از علل مؤثر دیگر در کاهش بهره وری عبارتند از:

  • افزایش بهره وری سازمانیایجاد تبعیض بین کارکنان
  • وجود ناامنی شغلی برای نیروی انسانی
  • عدم دستیابی به موفقیت در برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت
  • نامساعد بودن شرایط محیط کاری
  • عدم توجه مدیریت به نیاز‌های اولیه کارکنان
  • عدم کنترلگری مناسب
  • وجود ناهماهنگی بین رشته تحصیلی و سمت کارمندان
  • نبود برنامه در مدیریت
  • تورم نیروی انسانی

تمامی موارد گفته شده مربوط به ضعف مدیریت و نداشتن انسجام در آن است. وجود یک رابطه دو طرفه و متقابل بین فرد و سازمان ارتباطی به مدیریت کمک می‌کند تا با شناخت نسبت به رفتار‌های کارکنان خود و درک آن‌ها بتواند کارمندان را در جهت دستیابی به اهداف شرکت تشویق کند و از آن‌ها در این مسیر بهره کافی را ببرد.

راهکار مقابله با کاهش بهره وری در کسب‌وکار‌ها

۱. کاهش ضایعات

۲. ایجاد تعهد در کارکنان

۳. توجه به کارکنان

۴. استفاده از استعداد‌ها

۵. ایجاد انگیزه

۶. توجه به تغییرات

۷. استفاده از نرم افزار سازمانی همکاران سیستم

در واقع شرکت‌هایی می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند که کارمندانی علاقه‌مند و متعهد داشته باشند. در صورتی که هدف اصلی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار رسیدن به هدف‌های مشخص شده است نیاز است تا با کمک شیوه‌های مختلف بتوانید میزان بهره‌وری آن را افزایش دهید.

همراه با وارد شدن تکنولوژی به زندگی افراد، استفاده از فناوری و نرم افزار سازمانی برای به حداکثر رساندن بهره وری کسب‌وکار می‌تواند تأثیر به سزایی در میزان موفقیت شرکت داشته باشد. نرم افزار سازمانی همکاران سیستم به منظور بالا بردن میزان بهره وری کمک می‌کنند تا سازمان‌ها با استفاده از تجهیزات لازم بتوانند با توجه به شرایط کنونی جامعه به اهداف استراتژیک و همچنین مراقبت و نگهداری از کسب‌وکار خود بپردازند.

نرم افزار سازمانینرم افزار های راهکاران و نرم افزار سپیدار سیستم محصول بزرگترین شرکت نرم افزاری ایران هستند که جز آن دسته نرم افزار‌های افزایش بهره وری در سازمان‌ها به حساب می‌آیند که به منظور پرداختن به موضوعات مورد هدف کسب‌وکار، افزایش سرعت تکمیل پروژه‌ها و همچنین صرف وقت بیشتر برای دستیابی به اولویت‌ها به کار برده می‌شوند.

کلام آخر

افزایش میزان بهره وری به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با مدیریت صحیح به هدف مورد نظر خود دست پیدا کنند. بهره وری به منایع مختلفی مانند سرمایه، نیروی انسانی، زمان و… بستگی دارد.

کارشناسان نمایندگی همکاران سیستم در حین پیاده سازی این سیستم های اطلاعاتی با برطرف کردن مشکلاتی مانند شکاف‌های ارتباطی درون سازمانی کمک می‌کنند تا تمامی کارکنان از نحوه فعالیت خود مطلع شده و ضمن قدردانی از کارایی آن‌ها، انگیزه‌ای در ان‌ها ایجاد کند تا بتوانند با تعهد کاری بیشتر مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام دهند. به کار بردن شیوه‌های مبنی بر فناوری مانند نرم افزار‌های افزایش بهره وری به مدیران این امکان را می‌دهد تا بر روی مراحل پیشرفت پروژه به سمت هدف نظارت کافی داشته باشند و در صورت بروز مشکل بتوانند آن را سریعاً برطرف کنند.

شما می‌توانید جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره قیمت راهکاران و دیگر موارد نرم افزار های سازمانی همکاران سیستم به وب سایت شرکت دانا راهبرد به نشانی www.DorsaSoft.com مراجعه کنید.