جایزه نوبل شیمی به سازندگان باتری گوشی های هوشمند رسید

جایزه نوبل شیمی 2019 به سازندگان باتری لیتیوم یونی تعلق گرفت. این سه دانشمند به نام های  جان گوداناف، استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو تلاش های بسیاری را در جهت طراحی و توسعه باتری های قابل شارژ در دستگاههای قابل حمل انجام دادند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز ، جایزه نوبل […]

جایزه نوبل شیمی 2019 به سازندگان باتری لیتیوم یونی تعلق گرفت. این سه دانشمند به نام های  جان گوداناف، استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو تلاش های بسیاری را در جهت طراحی و توسعه باتری های قابل شارژ در دستگاههای قابل حمل انجام دادند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز ، جایزه نوبل شیمی امسال به کسانی اهدا شد که تلاش قابل توجهی در جهت ساخت باتری دستگاههای قابل حمل از جمله موبابل ، تبلت و حتی ماشین های برقی انجام دادند. در این میان پروفسور گوداناف با ۹۷ سال سن به عنوان مسن ترین برنده جایزه نوبل شناخته شده است.

اولین جرقه های ساخت باتری ایتیوم یونی در سال 1970 اتفاق افتاد. این باتری توسط استنلی ویتینگهام طراحی شده بود.در این باتری الکترود مثبت یا کاتُد متشکل از ترکیب شیمیایی تیتانیوم دی‌سولفید حاوی یون‌های لیتیوم بود. لیتیوم به عنوان سبک ترین فلز گزینه مناسبی برای ساخت باتری های قابل حمل بود. با این حال، الکترود منفی یا آنُد از لیتیوم فلزی تشکیل شده که به‌شدت واکنش‌پذیر است. بدین ترتیب باتری های اولیه به شدت آتش پذیر بودند. تا اینکه در سال 1980 جان گوداناف تیتانیوم دی‌سولفید را با اکسید فلز جایگزین کرد. که باعث افزایش کاتد میشود. آکیرا یوشینو از صنایع شیمیایی ژاپن نیز توانست لیتیوم فلزی را از آند حذف کند و آندی ساخته‌شده از کک نفتی حاوی یون‌های لیتیوم را توسعه دهد و بدین ترتیب باتری قابل شارژ با امکان حمل و شارژ چندین باره ساخته شد. البته باتری های امروزی دربردارنده‌ی کاتدهای فسفات آهن و طراحی شده به‌دست گوداناف هستند که بیش از اکسید کبالت دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال