جایزه نوبل پزشکی 2019 به درمانگران سرطان و دیابت رسید

جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی 2019 بصورت مشترک به William G. Kaelin Jr، Sir Peter J. Ratcliffe and Gregg L و Gregg L. Semenza به منظور پرده برداری از رفتار و سازگاری سلول ها در مواجه شدن با سطوح مختلف اکسیژن رسید. این اکتشاف می تواند باعث شود تا طیف وسیعی از سرطان ها، دیابت […]

جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی 2019 بصورت مشترک به William G. Kaelin Jr، Sir Peter J. Ratcliffe and Gregg L و Gregg L. Semenza به منظور پرده برداری از رفتار و سازگاری سلول ها در مواجه شدن با سطوح مختلف اکسیژن رسید. این اکتشاف می تواند باعث شود تا طیف وسیعی از سرطان ها، دیابت و مشکلات عروق کرونر را درمان کنیم.

به گزارش سرویس اخبار علمی فناوری تک نیوز به نقل از Nobel Prize ، اکسیژن برای ادامه ی حیات جانداران بسیار ضروری است اما تا امروز اطلاعاتی در رابطه با اینکه سلول ها چگونه قادر به شناخت سطوح مختلفی از اکسیژن می باشند وجود نداشته است. این سه فرد نام برده شده که جایزه نوبل دریافت کرده اند، از برخی از این راز ها پرده برداشته اند.

پروفسور Semenza از دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، جایزه نوبل را به دلیل کشف “عامل القایی هایپوکسی 1 (HIF-1)” بدست آورده است. این پروتئین وظیفه خاموش یا روشن کردن ژن ها در سلول ها را در مواجه شدن با سطوح کم اکسیژن در سلول ها را بر عهده دارد.
پروفسور Ratcliffe از دانشگاه آکسفورد، به دلیل کشف مکانیسم مشترک در همه سلول‌های بدن انسان جایزه نوبل را ازآن خود کرده است. با این اکتشاف مشخص شده‌است زمانی که سطح اکسیژن در بدن کاهی می یابد، سیگنال هایی به کلیه ها فرستاده می شود تا گلبول های قرمز بیشتری تولید شود تا مولکول های ضروری به همه جای بدن ارسال شود.

پروفسور Kaelin از دانشگاه هاروارد، جایزه نوبل خود را به دلیل کار بر روی سندرم ژنتیکی به نام بیماری “فون هیپل-لینداو (VHL)” دریافت کرده است. Kaelin دریافت که ژن VHL بر روی نوعی پروتئین کد گذاری می کند که این پروتئین از بوجود آمدن سرطان جلوگیری می کند و در مواجه شدن با کمبود اکسیژن پاسخ می دهد. در نهایت این ژن با HIF-1 گره خورده است.

این سه فرد که جایزه نوبل را دریافت کرده اند، به ما نشان می دهند سلول ها در مواجه شدن با کم خونی چه واکنشی از خود نشان می دهند و چگونه می توان این رفتار را دستکاری کرد تا با استفاده از آن بتوان سرطان، کم خونی و بسیاری از بیناری ها را درمان کرد. برای مشاهده دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی پزشکی مراجعه نمایید.