حس نوستالژیک در سلامت روان انسان موثر است

محققان معتقدند حس نوستالژی نسبت به خاطرات گذشته میتواند برای سلامت روان انسان مفید باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، حس نوستالژی همان یادآوری خاطرات گذشته شیرین و تلخ است که به همراه برانگیختن احساسات زیاد و یا اشتیاق و حسرت ناشی از گذشته در انسان به وجود می آید. به گفته […]

محققان معتقدند حس نوستالژی نسبت به خاطرات گذشته میتواند برای سلامت روان انسان مفید باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، حس نوستالژی همان یادآوری خاطرات گذشته شیرین و تلخ است که به همراه برانگیختن احساسات زیاد و یا اشتیاق و حسرت ناشی از گذشته در انسان به وجود می آید. به گفته محققان همراه با آن نوع خاصی از تسکین درد نیز ایجاد می شود.

 پیش از این اثر حس نوستالژی بر تقویت تندرستی و بهبود وضعیت جسمی توسط آن اثبات شده بود. احساس نوستالژیک می تواند اثر ضد درد داشته باشد. اما تا کنون اینکه این احساس کدام ناحیه از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد به صورت یک راز باقی مانده است. محققان چینی تلاش کردند با استفاده از اسکنرهای fMRI فعالیت مغزی ۳۴ داوطلب را در یک مطالعه بررسی کنند. در این آزمایش علاوه بر تصاویری از خاطرات دوران کودکی داوطلبان و تصاویر نوستالژیک، تصاویر غیر نوستالژیک صحنه‌های زندگی مدرن نیز به آنها نمایش داده شد. در این هنگام یک سنسور حرارتی نیز به آنها متصل بود تا احساس گرمای دردناک را در ساعد آنها ایجاد کند. وسیله دیگری نیز برای رتبه بندی درد احساس شده توسط محرک حرارتی مورد استفاده قرار گرفت. تجربیات داوطلبان هنگام احساس نوستالژیک باعث شد تا آن ها درد کمتری را گزارش کنند.

این داوطلبان در زمان دریافت حس نوستالژی بیشتر تسکین درد بیشتری را نیز در هنگام دیدن این تصاویر گزارش کردند.  مینگ ژانگ، محقق حوزه روانشناسی می گوید: داوطلبان در صورت دریافت حس نوستالژی بیشتر به همان میزان درد کمتری را نیز احساس کردند که نشان دهنده فعالیت بیشتر بخش در کورتکس پس‌سری، شکنج فوق‌حاشیه‌ای در اسکنر مغزی بوده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال