نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا به حافظه‌های پرسرعت GDDR5X مجهز خواهند شد

به نظر می‌رسد که انویدیا قصد دارد در کارت‌های گرافیک نسل بعدی خود با معماری “Pascal” و با استفاده از سیلیکون GP104، رقابتی سخت را با AMD آغاز کند. اینطور که اخبار منتشر شده در مورد کارت‌های گرافیک این شرکت نشان می‌دهد، مدیران می‌خواهند برای اولین‌بار از حافظه‌های پر سرعت GDDR5X استفاده نموده و محصولاتی […]

به نظر می‌رسد که انویدیا قصد دارد در کارت‌های گرافیک نسل بعدی خود با معماری “Pascal” و با استفاده از سیلیکون GP104، رقابتی سخت را با AMD آغاز کند. اینطور که اخبار منتشر شده در مورد کارت‌های گرافیک این شرکت نشان می‌دهد، مدیران می‌خواهند برای اولین‌بار از حافظه‌های پر سرعت GDDR5X استفاده نموده و محصولاتی با قیمت 350 تا 550 دلار را وارد بازار کنند. وجود تعداد بالای کارت‌های گرافیک AMD در این زمینه سبب شده تا رقابت این دو شرکت با یکدیگر سخت بوده و بعضا AMD از موقعیت بهتری نیز برخوردار شود. اما تلاش انویدیا برای عرضه کردن محصولاتی با حافظه‌های پر سرعت GDDR5X سبب خواهد شد تا جنگی بر سر قیمت کارت‌های گرافیک نیز با AMD آغاز گردد .

همانطور که در جریان هستید، پیشتر AMD از حافظه‌های پر سرعت HBM استفاده نموده و توانسته بود تا حد زیادی در برابر انویدیا و محصولات این شرکت، موفق باشد. حال مدیران AMD می‌خواهند نسل جدید محصولات خود را با حافظه‌های پر سرعت و قدرتمند HBM2 (نسل دوم حافظه‌های HBM) راهی بازار نمایند. اما اینکه انویدا قصد ندارد از چنین حافظه‌هایی استفاده و به جای آن می‌خواهد از GDDR5X استفاده کند، شباهت زیادی که این حافظه‌ها با حافظه‌های GDDR5 دارند می‌باشد. رویکرد جدید انویدیا این امکان را برای آنها فراهم خواهد آورد تا بتوانند کارت‌های گرافیک خود را با ظرفیت دو برابری نسبت به قبل و با حافظه‌های استاندارد 8 گیگابایتی تولید نمایند. پهنای باند نسل جدید این حافظه‌ها نیز با افزایش پیدا کردن از حداکثر 7Gbps به 10Gbps و حتی تا 12 و 14Gbps، سبب شده تا پهنای باندی که کارت‌های گرافیک بعدی این شرکت خواهند داشت نیز بسیار بیشتر از قبل باشد. اما باید بگوییم که محصول بعدی از سری کارت‌های TITAN، لیاقت مجهز شدن به حافظه‌های پر سرعت HBM2 را خواهد داشت، موضوعی که ممکن است در آینده شاهد رخ دادن آن باشیم.

تراشه‌های نسل بعدی انویدیا یعنی GP104 قرار است با مهندسی ساخت 16nm FinFET توسط شرکت تایوانی TSMC تولید شده و اردیبهشت‌ماه نیز در کنفرانس تکنولوژی گرافیک (Graphics Technology Conference) معرفی گردد. زمان عرضه‌ی اولین نسخه از این کارت‌های گرافیک نیز اواسط خرداد‌ماه اعلام شده است.