پرچم‌داران نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا با نام‌های X80 نام‌گذاری خواهند شد

از آنجایی که نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا در راه است و آخرین محصولات این شرکت نیز با نام‌های GTX 900 نام‌گذاری شده‌اند، این شرکت قصد دارد برای نسل بعدی محصولات خود به جای استفاده از نام GTX 1000، سری جدیدی با نام X80 را آماده‌‌ی عرضه به بازار نماید. پرچم‌داران بعدی این شرکت که قرار […]

از آنجایی که نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا در راه است و آخرین محصولات این شرکت نیز با نام‌های GTX 900 نام‌گذاری شده‌اند، این شرکت قصد دارد برای نسل بعدی محصولات خود به جای استفاده از نام GTX 1000، سری جدیدی با نام X80 را آماده‌‌ی عرضه به بازار نماید. پرچم‌داران بعدی این شرکت که قرار است در آنها از تراشه‌ی “GP104” استفاده شود نیز قرار است با نام‌های X80 و X80 Ti نام‌گذاری شده و برای نسخه‌ی تایتان نیز نام X80 TITAN انتخاب خواهد شد.

اما در مورد تراشه‌ی GP104 و معماری پاسکال، باید اشاره داشته باشیم که تعداد واحدهای پردازشگر CUDA در این کارت گرافیک، 4096 واحد خواهد بود. همچنین سازندگان قصد دارند از 256 واحد پردازشگر TMU در کنار 128 پردازشگر ROP استفاده نمایند تا قدرت این کارت تا اندازه‌ی قابل توجهی افزایش پیدا نماید. به کارگیری حافظه‌ی GDDR5X در این کارت گرافیک و پهنای باند 384 گیگابیت بر ثانیه‌ای این محصول نیز باعث شده تا از این پس محصولات انویدیا بتوانند در اجرای بازی‌ها رزولوشن‌های بالاتر، با قدرت بسیار بیشتری عمل کنند. 6 گیگابایت حجم حافظه‌ی استاندارد کارت گرافیک X80 نیز باعث شده تا میزان pixel-fillrate و texture-fillrate به نسبت GM200 که پیشتر در GTX TITAN X مورد استفاده قرار گرفته بود، افزایش پیدا نماید.

همینطور باید اشاره داشته باشیم که چیپ GP104 قرار است با فناوری ساخت 16nm FinFET تولید شده و مصرف برق آن نیز 175 وات خواهد بود. از طرف دیگر، چیپ GP100 را داریم که دنیای آن تفاوت زیادی با GP100 داشته و با اینکه این چیپ نیز با فناوری ساخت 16nm FinFET تولید می‌گردد، 225 برق مورد نیاز برای تامین نیروی این چیپ خواهد بود. یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که در مورد این چیپ شایعه شده، مموری کنترلر قدرتمند آن می‌باشد که هر دو رابط GDDR5X و HBM2 را پشتیبانی می‌کند. این مورد نیز به استفاده‌ی سازندگان از این حافظه و انتخاب آنها باز می‌گردد. حافظه‌ی GDDR5X شکل ساده‌تری داشته و احتمالا اندازه‌ی آن نیز به نسبت حافظه‌های HBM2، کوچک‌تر خواهد بود. همین موضوع نیز سبب شده تا تعداد واحدهای پردازشگر در کارت‌های گرافیک X80 و X80 Ti با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

البته خود سیلیکون GP100 به صورت فیزیکی در خود 6144 واحد پردازشگر CUDA در کنار 384 واحد پردازشگر TMU و 192 واحد پردازشگر ROP را داشته که تعداد آنها در کارت گرافیک X80 Ti و با وجود حافظه‌ی GDDR5X به ترتیب برابر با 5120، 320 و 160 واحد خواهد بود. همینطور پهنای باند این کارت با داشتن رابط 512 بیتی، برابر با 512GB/s خواهد بود. در مورد کارت گرافیک X80 TITAN باید اشاره داشته باشیم که تمامی واحدهای پردازشگر به صورت فیزیکی و کامل در این کارت وجود داشته و اینطور که شایعات نشان می‌دهد سازندگان می‌خواهند از حافظه‌ی HBM2 استفاده نمایند که در این صورت حجم حافظه‌ی گرافیک به کار رفته در این کارت 16 گیگابایت خواهد بود. وجود حافظه‌ی HBM2 در این کارت نیز باعث شده تا پهنای باند این کارت گرافیک به بیش از 1TB/s برسد که رقم قابل توجهی می‌باشد.

مورد آخری که در شایعات جدیدی که منتشر شده از مهم‌ترین تیترها می‌باشد، دو برابر شدن میزان pixel-fillrate و texture-fillrate در کارت‌های X80 و X80 Ti به نسبت کارت‌های GTX 980 و GTX 980 Ti می‌باشد. در ادامه می‌توانید تصویر منتشر شده از مشخصات فنی چیپ‌های مختلف انویدیا را مشاهده نمایید:

70a

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال