رصد توده ابر عجیب بر فراز دریای خزر

ماهواره ناسا تصویری از رصد یک ابر عجیب از سطح زمین و بر فراز دریای خزر ثبت کرده است که به ابرهای کارتونی شباهت دارد. این توده ابر حدود ۱۰۰ کیلومتر دارد و در ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ابر غیر معمول رصد […]

ماهواره ناسا تصویری از رصد یک ابر عجیب از سطح زمین و بر فراز دریای خزر ثبت کرده است که به ابرهای کارتونی شباهت دارد. این توده ابر حدود ۱۰۰ کیلومتر دارد و در ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ابر غیر معمول رصد شده توسط ماهواره Terra در تاریخ ۷ خرداد ماه ثبت شد اما تیم رصدخانه این ماهواره تصویر آن را اکنون به اشتراک گذاشته است. ناسا این ابر عجیب را به عنوان عجیب ترین توده یافت شده نامگذاری کرد به طوری که می‌توان آن را به عنوان بزرگترین توده هوایی بر فراز آبهای داخلی در نظر گرفت.

 باستیان ون دیدنهوون دانشمند جوی از موسسه تحقیقات فضایی در مورد این ابر عجیب کارتونی می گوید: این ابر از نوع استراتوکومولوس کوچک است که از ترکیب ابر کومولوس پف‌کرده با یک ابر کومولوس پراکنده ایجاد شده است. البته این ابر عجیب در نهایت در اثر وزش باد به سمت خشکی حرکت کرد و در آنجا پراکنده شد. اکثر ابرها بدون مرز مشخص مانند حالتی مه‌آلود در آسمان محو میشوند اما این ابر کاملاً دارای لبه‌های مشخص است.

 به گفته ون دیدنهوون نحوه شکل گیری این ابر باعث ایجاد لبه های تیز و کاملا مشخص آن شده است. همچنین وی در مورد شکل گیری آن می گوید: هوای گرم و مرطوب در شمال ایران پس از ورود به دریا تبدیل به هوای سرد و مرطوب خواهد شد. پیش از این نیز مقیاس بزرگتر از این پدیده را در سواحل غربی آفریقا رصد کرده بودیم. در آنجا نیز شرایط آب و هوایی مشابه شمال ایران است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال