ماموریت یک ساله‌ی شبیه‌سازی حضور فضانوردان در مریخ، به زودی آغاز می‌شود

بالاخره 13 نفری که از میان داوطلبان بسیار زیاد انتخاب شدند، ماموریت خود برای سفر به مریخ را بدون اینکه حتی از زمین خارج شوند، آغاز نموده‌اند. این 13 نفر هفته‌ی گذشته خود را به دامنه‌های آتشفشان Mauna Loa واقع در هاوایی رسانده و قصد دارند تا خود را یک سال پیاپی درون زیستگاهی گنبدی شکل محصور کرده تا […]

بالاخره 13 نفری که از میان داوطلبان بسیار زیاد انتخاب شدند، ماموریت خود برای سفر به مریخ را بدون اینکه حتی از زمین خارج شوند، آغاز نموده‌اند. این 13 نفر هفته‌ی گذشته خود را به دامنه‌های آتشفشان Mauna Loa واقع در هاوایی رسانده و قصد دارند تا خود را یک سال پیاپی درون زیستگاهی گنبدی شکل محصور کرده تا یک ماموریت فضایی را شبیه‌سازی نمایند. هدف اصلی چهارمین تیم اکتشافات فضایی آنالوگ و شبیه سازی هاوایی (موسوم به HI-SEAS 4) از انجام این آزمایش، مطالعه‌ی شرایط و بررسی روحیه‌ی تیم فضایی در سفرهای فضایی طولانی مدت می‌باشد.

hi-seas-four-1

پروژه‌ی HI-SEAS که به وسیله‌ی ناسا پایه‌گذاری و تحت نظر دانشگاه هاوایی فعالیت دارد، در سال 2013 شکل گرفته و هدف آن، مطالعه‌ی شرایط و توانایی فضانوردان برای حضور در سیاره مریخ می‌باشد. این شکل از تحقیقات، در حال حاضر کمترین هزینه را در میان روش‌های مختلف آزمایش این موضوع داشته و در عین حال، بیشترین و بهترین نتیجه را نیز در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

محلی که قرار است فضانوردان انتخاب شده، وارد آن شوند، زیستگاهی گنبدی شکل با قطر 11 متر و 6 متر ارتفاع می‌باشد که شبیه‌سازی مناسب برای سیاره‌ی سرخ خواهد بود. همچنین این زیستگاه در ارتفاع 2400 متری دامنه‌ی آتشفشان Mauna Loa قرار گرفته است.

hi-seas-four-14

HI-SEAS 4، چهارمین ماموریت طولانی در پروژه HI-SEAS نسبت به ماموریت‌های قبلی به حساب می‌آید چرا که آخرین ماموریت انجام شده، بین 4 تا 8 ماه طول کشیده بود. تیمی که در این آزمایش به صورت داوطلبانه حضور پیدا کرده‌اند، خانم‌ها و آقایانی از کشورهای آلمان، آمریکا و فرانسه می‌باشند که در میان آنها یک پزشک، فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی، دانشمند خاک، دانشمند فضا، زیست‌شناس نجوم و یک فیزیکدان حضور دارند.

hi-seas-four-6@2x

همانطور که اشاره شد، هدف اصلی تیم HI-SEAS 4 که ماموریت آنها یک سال کامل طول خواهد کشید، مطالعه‌ی شرایط روحی فضانوردان و همچنین توانایی آنها در مفید بودن می‌باشد که قرار است در محیطی بسته و ایزوله شده قرار بگیرند. همچنین در این آزمایش، یک بعد روحی بسیار مهم نیز سنجیده می‌شود که آن، حریم خصوصی نزدیک به صفر این 13 نفر در چنین زیستگاهیست.

افرادی که برای این ماموریت انتخاب شده‌اند، در طول این ماموریت تنها از غذاهای خشک و فیریز شده استفاده خواهند کرد تا علاوه بر شبیه‌سازی رژیم غذایی فضانوردان، بتوان منوهای پیشنهادی و لیست غذایی خاصی را برای فضانوردانی که قرار است در ماموریت واقعی سفر به سیاره‌ی سرخ حضور داشته باشند، ارائه داد. همچنین این افراد تنها زمانی قادر خواهند بود از زیستگاه خود خارج شوند که لباس فضانوردان را به تن داشته و قصد انجام بررسی‌های زمین‌شناسی و میکروبیولژوی را داشته باشند.

hi-seas-four-17

یکی از اعضای تیم HI-SEAS، آقای Andrzej Stewart در مورد این ماموریت اعلام کرده:

“من قصد دارم یک سال کامل را همانند یک فضانورد عمل کنم چرا که در تمام طول عمرم، دوست داشتم یک فضانورد باشم. درست است که من یک فضانورد واقعی نیستم، اما این کار می‌تواند مرا یک قدم به رویایی دیرینه‌ام نزدیک‌تر نماید.

hi-seas-four-13

نظر شما در مورد این ماموریت یک ساله چیست؟ همانطور که اطلاع دارید، سال 2022، قرار است گروهی از افراد در سفری برگشت‌ناپذیر به سیاره‌ی مریخ سفر نمایند و با کمال افتخار، یکی از هموطنان کشورمان نیز جزو افرادی است که در لیست 100 نفر آخر، قرار گرفته و امیدوایم که وی نیز از اعضای نهایی تیم باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال