گزارشات از مشکل داغ کردن دوربین اکسپریا X سونی حکایت دارند

چند ماه قبل هنگامی که شرکت سونی محصولات سری اکسپریا ایکس خود را معرفی کرد، نتیجه‎گیری جمعی تا حدی با گیجی همراه بود: این شرکت مهم ژاپنی به نظر قصد پایان دادن به عمر گوشی‎های همراه سری اکسپریا Z خود و در عوض راه‎اندازی آن به عنوان سری X را دارد. چند هفته قبل‎تر، گزارشی […]

چند ماه قبل هنگامی که شرکت سونی محصولات سری اکسپریا ایکس خود را معرفی کرد، نتیجه‎گیری جمعی تا حدی با گیجی همراه بود: این شرکت مهم ژاپنی به نظر قصد پایان دادن به عمر گوشی‎های همراه سری اکسپریا Z خود و در عوض راه‎اندازی آن به عنوان سری X را دارد. چند هفته قبل‎تر، گزارشی مبنی بر این رسیده بود ‎که سونی قصد دارد تمامی دستگاه‎های اکسپریای تحت لوای خود را دوباره برندگذاری کند. ولی برندگذاری مقوله‎ای نیست که مورد توجه‎ی همگان باشد چون چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد سخت‎افزار و عملکرد است، درست است؟

گرچه این قضیه نادرست به نظر می‎رسد، چون فردی به اسم دامیر فرانس در یوتیوب، ویدئویی را ضبط کرده است که نشان می‎دهد گوشی اکسپریا ایکس زمان استفاده‎ی طولانی از اپلیکیشن دوربینش برای ضبط ویدئو مشکلات اساسی دارد. به خصوص این‎که این دستگاه در نتیجه‎ی این کار بیش از حد داغ می‎کند. در ویدئوی زیر می‎توانید این قضیه را مشاهده کنید:

[aparat]http://www.aparat.com/v/lKCzw[/aparat]

این کلیپ ویدئویی که گوشی اکسپریا ایکس را با گلکسی اس 7 سامسونگ مقایسه می‎کند، با دقت کاملی این مشکل را بازسازی می‎کند. این مشکل، به خودی خود، سردرد بالقوه‎ای برای سونی خواهد بود، به خصوص این‎که این شرکت تصمیم گرفته قابلیت دوربین اکسپریا ایکس را به ضبط ویدئوهای 1080p کاهش دهد، در عوض پشتیبانی از ضبط ویدئوهای روی بورس 4K که این روز‎ها در گوشی‎های هوشمند رده بالا دیده می‎شود.

حالا این احتمال وجود دارد که ارائه‎ی یک آپدیت از سوی این شرکت مهم ژاپنی شدت مشکل فعلی کم شود، ولی در همان حین این چنین چیزی کاملاً نگران کننده است که دستگاهی که دارای چیپست اسنپ‎دراگون 650 شرکت کوالکام است به علت مشکلات مرتبط با حرارت، با مسائلی در بحث مقاومت در هنگام ضبط ویدئو مواجه شود. تمامی این نگرانی‎ها با توجه به این حقیقت است که خود این دستگاه دارای یک صفحه‎ی نمایش 5 اینچی با رزولوشن فول‎اچ‎دی و نه QHD، است.
Xperia-X-Colours-840x780

هم‎چنین باید اشاره داشت که این تنها گزارش موجود در رابطه با بیش از حد داغ کردن این گوشی است و بنابراین ممکن است نشانه‎ای از یک مشکل همه‎گیر نباشد. جناب آقای فرانس ممکن است به سادگی یک گوشی معیوب را خریداری کرده باشد چون چنین دستگاهی بیشتر مستعد مسائل مربوط به بیش از حد داغ کردن است.

با این‎حال، با فرض این‎که حتی چنین مشکلی تنها مختص به یک نفر نیست، با توجه به تعداد دستگاه‎های موجود در بازار که از سیستم روی چیپ اسنپ‎دراگون 650 استفاده می‎کنند ولی چقدر کم این مشکل مطرح شده است، به نظر می‎رسد که این مشکل از طرف بخش‎ نرم‎افزاری یا سخت‎افزاری سونی باشد. امیدواریم که این مشکل به زودی بر طرف شود تا این‎که شاهد این باشیم که تعداد قابل توجهی از مشتریان ادعاهای این‎چنینی داشته و شاکی باشند.

به‌روزرسانی 1: آقای دامیر فرانس، فردی که در بالا اشاره شد که این ویدئو را به اشتراک‎ گذاشته است، در رابطه با این مشکل چنین نظیر داده است:

“من این گوشی را نخریدم، این گوشی یک نمونه‎ی مخصوص بررسی بود که من از شرکتی که به بررسی دستگاه‎های سونی در آلمان می‎پردازد، گرفتم. من اولین فردی نبودم که چنین گوشی را داشتم، حدس می‎زنم قبل از من 2 یا 3 نفر دیگر نیز بودند. به سادگی می‎شد این مشکل را بازسازی کرد و من در حین بررسی قابلیت‎های دوربین‎ گوشی‎های مختلف با آن مواجه شدم.

من فکر نمی‌‎کردم این قضیه این‎قدر مورد توجه قرار بگیرد و برای همین این تست آن‎قدر حساب‎شده نیست، من فقط می‎خواستم به مخاطبین اندک خود چیزی که پیدا کرده‎ام را، نه چیزی بیشتر یا کمتر، نشان دهم. چیزی از روی عمد برای وخیم نشان دادن اوضاع صورت نگرفته است، هرگز هم نیت من این نبوده، به خصوص این‎که من همچنان این گوشی را دوست دارم و بنابراین نقد مثبتی از آن نوشتم.”

حالا با این فرضیات روبرو هستیم که علت این مشکل این بوده است که 1) نسخه‎ی نرم‎افزاری این دستگاه نسخه‎ی پیش از عرضه‎ی رسمی گوشی بوده، 2) به نوعی توسط افرادی که قبلاً از آن استفاده کرده‎اند، آسیب دیده است یا 3) نیاز به بسته‎های اصلاحی نرم‎افزاری و حتی تغییرات سخت‎افزاری برای رفع مشکل مربوط به گرما وجود داشته است و دارد. همان‌طور که آقای فرانس اشاره کرده‎اند خیلی راحت می‎توان این مشکل را بازسازی کرد و یقیناً یک مشکل بالقوه بزرگ برای افرادی است که به ضبط فیلم می‎پردازند.

البته باید هم‎چنین اشاره داشت که این فرد، اشاره داشته یک مدل اکسپریا ایکس آلمانی در اختیار داشته است و بنابراین این احتمال وجود دارد این مشکل می‎تواند مربوط به مدل مخصوص آن منطقه‎ی جغرافیایی و خاص فریم‎ویر متفاوتی باشد.

به‌روزرسانی 2: به دنبال این اخبار یکی از افرادی که به بررسی مدل آمریکایی این گوشی پرداخته بود، به منظور بررسی این مدل به منظور مشاهده‎ی مشکلات مشابه، چنین گفته است:

“با آن‎که من بعد از 11 دقیقه گرفتن ویدئو با نرخ 60 فریم در ثانیه با رزولوشن 1080p، شاهد پیام “بعضی از قابلیت‎ها ممکن است غیرفعال شوند” بودم، ولی اپلیکیشن دوربین در مدل اکسپریا ایکس سونی مخصوص بررسی من حتی بعد از 30 دقیقه ضبط فیلم بسته نشد. البته به یاد داشته باشد که متغیرهای دیگری را نیز باید در نظر داشت و هر واحد گوشی ممکن است به شکل متفاوتی عمل کند.”

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال