این حافظه ذخیره‌سازی نوری 360 ترابایت اطلاعات را در یک صفحه کوارتز برای همیشه ذخیره می‌کند

می‌خواهید اطلاعات خود را برای مدتی طولانی و به صورت تقریبا نامحدود ذخیره کنید؟ در این حالت باید بگوییم که روشی دیجیتالی برای انجام این کار وجود داشته و آن ذخیره کردن اطلاعات به وسیله‌ی لیزر بر روی سنگ کوآرتز می‌باشد، روشی که در آن تا 360 ترابایت از اطلاعات می‌تواند طول عمری برابر با […]

می‌خواهید اطلاعات خود را برای مدتی طولانی و به صورت تقریبا نامحدود ذخیره کنید؟ در این حالت باید بگوییم که روشی دیجیتالی برای انجام این کار وجود داشته و آن ذخیره کردن اطلاعات به وسیله‌ی لیزر بر روی سنگ کوآرتز می‌باشد، روشی که در آن تا 360 ترابایت از اطلاعات می‌تواند طول عمری برابر با 14 میلیارد سال داشته باشد.

در این روش جدیدی که محققین دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان موفق به توسعه آن شده‌اند، اطلاعات از طریق تکنیک تاباندن پالس‌های لیزر فمتوثانیه بر روی ساختار سه‌بعدی این سنگ در ابعاد نانو، ذخیره می‌شود. این پالس‌ها قادرند لایه‌هایی از نقطه‌های در ابعاد نانو را با ضخامت 5 میکرون ایجاد نمایند. پس از آن، هر تغییری در ساختار سه‌بعدی این سنگ از طریق تاباندن پالس‌های دیگر لیزر، مشخص شده و به این روش می‌توان اطلاعات مورد نظر را در آنها ذخیره نمود.

در حال حاضر تیم توسعه‌دهنده کارهای خود را در قالب ایجاد دیسک‌هایی شیشه‌ای و بسیار کوجک آغاز نموده و بر روی آنها اطلاعاتی همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر را نیز ثبت کرده‌اند. اینطور که آنها اعلام کرده‌اند نیز یک سنگ کوآرتز بسیار کوچک به این روش قادر به ذخیره کردن نزدیک به 360 ترابایت از اطلاعات می‌باشد. همچنین این اطلاعات می‌تواند در شرایطی بسیار پایدار نیز باقی مانده، به صورتی که محققین اعلام کرده‌اند این سنگ توانایی ذخیره اطلاعات تا 13.8 میلیارد سال را در دمای 176 درجه خواهد داشت.

البته این برای اولین‌بار نیست که چنین ایده‌ای به ذهن محققان رسیده و دلیل آن نیز چیزی نیست جز بیشتر شدن نیاز کاربران به فضاهای ذخیره‌سازی. پیشتر در سال 2012 نیز تلاش‌‌های زیادی برای توسعه چنین روشی انجام گرفته اما هیچ‌کدام از آنها این نتیجه را نداشته است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال