10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

اندروید یکی از سیستم عامل‌های مطرح تلفن‌های هوشمند می‌باشد و هر چند وقت یکبار این سیستم عامل به یک نسخه‌ی جدیدتر به روز می‌شود. طبیعتا به روز شدن یک سیستم عامل باعث حذف یا اضافه شدن قابلیت‌های آن سیستم عامل شده و اندروید نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای این یک نگاهی به گذشته […]

اندروید یکی از سیستم عامل‌های مطرح تلفن‌های هوشمند می‌باشد و هر چند وقت یکبار این سیستم عامل به یک نسخه‌ی جدیدتر به روز می‌شود. طبیعتا به روز شدن یک سیستم عامل باعث حذف یا اضافه شدن قابلیت‌های آن سیستم عامل شده و اندروید نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای این یک نگاهی به گذشته بیندازیم و ببینیم که اندروید کار خود را از کجا شروع کرده به مطلب جالبی بر خوردیم. ویژگی‌های زیادی از اندروید تا کنون حذف‌ شده‌اند و شاید وجود همان ویژگی‌ها در سیستم عامل امروزی آن احساس شود. در هر صورت ما ده ویژگی جالب اندروید که در این سال‌ها از بین رفته‌اند را برای شما بیان می‌کنیم. شما خودتان قضاوت کنید که اگر این ویژگی‌ها هم اکنون در این سیستم عامل بود چه اتفاقی رخ می‌داد؟ آیا باعث بهتر یا بد‌تر شدن این سیستم عامل می‌شد؟

والپیپر‌های پولی!

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

اندروید نسخه‌ی 0.9 قابلیتی داشت که کاربران می‌توانستند والپیپیر‌های بسیار زیبایی را خریداری کنند. نمی‌توانیم بگوییم که دلمان برای این ویژگی تنگ شده اما وجود آن‌ هم می‌توانست باعث جذابیت این سیستم عامل و همچنین ابهت آن شود.

ساخت Slideshow

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

همان نسخه‌ی قدیمی اندروید دارای قابلیتی در برنامه‌ی پیش فرض اس ام اس و ام ام اسش بود. این قابلیت به طوری بود که عکس‌های شما را به صورت اتوماتیک مثل یک آلبوم عکس و به صورت اسلایدشو در می‌آورد تا کاربر بتواند همگی را با هم در MMS خود بفرستد.

ویجت‌های صفحه‌ی قفل گوشی!

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

گوگل در اندروید 4.2 برای توسعه دهندگان این قابلیت را قرار داد که بتوانند در صفحه‌ی لاک اسکرین گوشی ویجت قرار دهند. بسیاری از کاربران از این قابلیت استفاده کردند و بسیاری نیز از آن خوششان نیامد. به هر حال در اندروید 4.4 این قابلیت به صورت اتوماتیک خاموش شد و در اندروید 5 این ویجت‌ها به طور کامل از سیستم عامل گوگل حذف شدند.

تغییر در بخش نوتیفیکیشن

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

قبل از این که گوگل اندروید 5 را منتشر کند، هر پیغامی که دریافت می‌کردید و یا هر برنامه‌ای که با نوتیفیکیشن شما کار داشت، در ابتدا به صورت پیش فرض در آن بالا پیش نمایش میشد و به آن  ticker می‌گفتند. گوگل تصمیم گرفت تا این قابلیت را به صورت کلی در اندروید 5 حذف کند.

حدف شدن مخاطبان گروهی در اندروید 5.1

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

گوگل در نسخه‌ی 5.1 لالی پاپ تصمیم گرفته تا در قسمت مخاطبان، مخاطبان گروهی را حذف کند. این قابلیت قبلا اجازه‌ی دسته‌ بندی دوستان، همکاران و خانواده را می‌داد. هنوز مشخص نیست که علت این اقدام توسط گوگل چیست پس بزارید امیدوار باشیم که خود گوگل حداقل علت این امر را بداند!

Lattitude

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

گوگل از این قابلیت در سال 2009 رونمایی کرد و آن را در سال 2013 حذف کرد. شما می‌توانستید Lattitude مکان مورد نظر خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و آدرس خود را برای آن‌ها بفرستید. علاوه بر این شما می‌توانستید ادرس مخاطبان خود را با این قابلیت پیدا کنید البته مشروط به اجازه‌ی مخاطب مورد نظر. این قابلیت حتی برای دستکتاپ‌ها هم دیده شد اما به دلایلی نامعلوم گوگل تصمیم به حذف آن‌ها گرفت.

حذف شدن مرورگر مطرح گوگل 

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

گوگل در اندروید ساندویچ بستنی قبل از کروم، دارای یک مروگر نسبتا خاصی بود. این مرورگر علاوه بر مرور صفحات وب، دارای قابلیتی بود که از سمت راست صفحه نمایش به بیرون میزد. شما می‌توانستید با این قابلیت به منوی سریع مرورگر دست یابید و از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال در عرض کمتر از یک ثانیه قابلیت اضافه کردن بوکمارک را داشتید یا می‌توانستید تب جدیدی را در مرورگر خود اضافه کنید. کروم هم بسیاری از این قابلیت‌ها را در خود می‌بنید ولی واقعا آیا قابلیت قبلی مرورگر اندروید بستنی ساندویچ بد بود؟

دکمه‌ی منو

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

این دکمه تقریبا برای همگی آشناست. اندروید 3 این دکمه را در خود می‌دید ولی گوگل تصمیم به حذف کردن آن گرفت تا بیشتر عمل‌های انجام شده بر روی صفحه نمایش قرار بگیرد. اپراتور Verizon نیز از این دکمه استفاده می‌کرد ولی گوگل به این اپراتور نیز دستور حذف آن را داد. این دکمه بخش منوی برنامه‌های مختلف را باز می‌کرد که امروزه همان سه خط معروف اندروید این وظیفه را دارند.

پشتیبانی از USB mass storage

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

مدت‌ها پیش در کهکشانی دیگر گوگل از سیستم USB mass storage پشتیبانی می‌کرد. این سیستم به طوریست که هنگامی که شما گوشی خود را به کامپویتر وصل می‌کردید، کامپیوتر با گوشی شما مثل یک فلش یا هارد اکسترنال برخورد می‌کرد و تمامی قابلیت‌های گوشی شما از کار می‌افتاد. این قابلیت باعث شد تا کاربران فضای کمی را برای ذخیره‌سازی اطلاعات برنامه‌های خود داشته باشند و اکثر فضا برای همین سیستم اشغال می‌شد. گوگل این قابلیت را با قابیلت MTP ( انتقال داده‌های صوتی و تصویری) عوض کرد و این اتفاق در اندروید 4 افتاد.

 App Ops

10 ویژگی جالب اندروید که به مرور زمان حذف شدند!

در اندروید 4.3 گوگل یک برنامه‌ی آزمایشی را در بخش تنظیمات اندروید قرار داد و آن App Ops نام گرفت. با این برنامه شما می‌توانستید به تمامی مکان‌هایی که برنامه‌های جانبی گوشی دسترسی دارند، دسترسی داشته باشید. برای مثال شما می‌توانستید یک برنامه را از ارسال یا دریافت اس ام اس منع کنید و یا به دیگری اجازه‌ی زنگ زدن به دوستتان را در ساعت مشخصی بدهید. گوگل این قابلیت را در اندروید 4.4.2 حذف کرد. توضیح گوگل در مورد حذف این قابلیت این بود که از اول هم قرار نبود که این ویژگی به اندروید حذف شود.

نظر شما چیست؟ آیا اضافه یا حذف کردن این ویژگی‌های اندروید ضروری بوده؟ شما کدام یک از ویژگی‌های بالا را پسندیدید؟

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال