شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی داروی جدید دیابت دچار کاهش وزن چشمگیر شدند

افرادی که در کارآزمایی بالینی داروی جدید دیابت شرکت داشتند دچار کاهش وزن بی سابقه‌ای شدند. داروی دیابت جدید به نام تیرزپاتید به تازگی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، داروی جدید درمان دیابت تیرزپاتید در کارآزمایی بالینی مرحله سوم خود روی افراد […]

افرادی که در کارآزمایی بالینی داروی جدید دیابت شرکت داشتند دچار کاهش وزن بی سابقه‌ای شدند. داروی دیابت جدید به نام تیرزپاتید به تازگی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، داروی جدید درمان دیابت تیرزپاتید در کارآزمایی بالینی مرحله سوم خود روی افراد چاق مورد استفاده قرار گرفت. این دارو در افراد دارای اضافه وزن موجب کاهش وزن پایدار گردید.

شرکت داروسازی آمریکایی ایلای لی‌لی اند کامپنی (Lilly) داروی جدیدی با نام تیزرپاتید را برای درمان دیابت تولید کرد. این دارو به شکل تزریق زیر جلدی برای یک بار در هفته تجویز خواهد شد. به نظر می‌رسد این دارو همانند اثرات هورمون های طبیعی به نام اینکرتین‌ها به منظور کاهش وزن نیز استفاده خواهد شد. این هورمون قادر است پس از غذا خوردن باعث کاهش قند خون شده و همچنین تنظیم فرآیندهای متابولیک مربوط به هضم غذا را نیز انجام دهد.

محققان در این مطالعه متوجه شدند بیش از ۳۶ درصد از شرکت کنندگان دچار کاهش وزن ۲۵ درصد یا بیشتر شده اند. به طوری که در طول هفته تنها ۱۵ میلی گرم از تیزرپاتید را دریافت کرده بودند. به گفته این پژوهشگران تاثیر این دارو همانند جراحی چاقی با هدف کاهش وزن ۲۵ تا ۳۰ درصدی عمل کرده است. این دارو توانست در می امسال به عنوان داروی درمان دیابت نوع ۲ تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را نیز دریافت کند. دو ترکیب اصلی این دارو شامل اینکرتین‌ خاص به نام های GLP-1 و GIP است. هورمون GLP-1 به عنوان داروی ضد دیابت پیش از این به عنوان داروی کاهش وزن نیز تایید شده بود. در فرمولاسیون جدید و با اضافه کردن GIP اثربخشی آن افزایش پیدا کرده است.

اگرچه این دارو نتایج بهتری در کاهش وزن نسبت به بیماران جراحی چاقی ایجاد کرده است اما برخی از شرکت کنندگان که داروی تیزرپاتید دریافت کرده بودند دچار عوارض جانبی شدند. بسته به مقدار دارو حدود یک سوم از این گروه از شرکت کنندگان دچار تهوع و اسهال شده بودند. همچنین برخی نیز استفراغ و یبوست را تجربه کردند. به طوری که برخی از آنها در اثر این عوارض از مطالعه خارج شدند.

 اسکات کاهان مدیر مرکز ملی وزن و سلامتی در واشنگتن در این مورد گفته است: با توجه به اینکه برخی داروهای استاتین باعث تحول مدیریت کلسترول و بیماری قلبی در بیماران شد و یا داروهای ضد ویروسی توانست HIV را مدیریت کند، اکنون داروهایی بر پایه تیزرپاتید نیز می تواند در درمان چاقی تغییرات اساسی ایجاد کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال