تنها 30 درصد از صفحات وب فارسی قابل استفاده هستند

حبیب‌الله اصغری، رییس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی گفت: علی‌رغم رشد قابل توجه تعداد صفحات وب فارسی طی سال‌های اخیر، 70 درصد این صفحات بدون محتوا و تکراری هستند. وی با اشاره به انواع سوء رفتارهای علمی اظهار داشت: سوء رفتارهای علمی بیشتر در محیط‌های آکادمیک رخ می‌دهد، به گونه‌ای که بخشی […]

حبیب‌الله اصغری، رییس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی گفت: علی‌رغم رشد قابل توجه تعداد صفحات وب فارسی طی سال‌های اخیر، 70 درصد این صفحات بدون محتوا و تکراری هستند.

وی با اشاره به انواع سوء رفتارهای علمی اظهار داشت: سوء رفتارهای علمی بیشتر در محیط‌های آکادمیک رخ می‌دهد، به گونه‌ای که بخشی از آن شامل اقدامات حوزه آموزش و دانشجو و بخشی نیز مربوط به اقدامات پژوهشگر و استاد است. به عنوان مثال تغییر داده‌های دیگران بدون بن‌مایه علمی، انجام معامله، افزودن نام نویسنده‌ای که هیچ کمکی در نگارش نداشته و همچنین انتشار چند باره یک مقاله بدون ایجاد تغییر از جمله مواردی هستند که در طی سوء رفتارهای علمی گنجانده می‌شوند.

اصغری بسیاری از سوء رفتارهای علمی را ناشی از ناآگاهی نویسندگان دانست و گفت: بسیاری از داوران معتقدند که دزدی از ایده فرد سرقت علمی تلقی می‌شود؛ بنابراین اگر از شیوه نگارش محققی اقتباس کنیم، این موضوع سرقت علمی نیست. معمولا در یک مقاله سرقت در بخش نوآوری و خلق ارزش خود را نشان می‌دهد. فردی که در مقدمه یک مقاله اقدام به سرقت علمی کند، چندان برای داوران اهمیتی ندارد. در حالی که ما باید به دنبال سرقت‌های واقعی باشیم.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه مقاله‌نویسی، افزود: طی سال‌های اخیر تعداد صفحات راجع به زبان فارسی به سرعت در حال رشد بوده؛ اما متاسفانه درصد بالایی از این صفحات بدون محتوا و تکراری هستند.

وی با اشاره به درصد بالای کپی‌برداری‌ها در وبلاگ‌های فارسی، ادامه داد: زمانی که اطلاعات خام وب را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم تنها 30 درصد از صفحات وب فارسی قابل استفاده هستند و 70 درصد مابقی صفحات بدون محتوا و تکراری (eDuplicat) هستند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال