ناسا: ساختار زمین‌شناسی سیاره پلوتو بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی‌ است که تصور می‌کردیم

همانطور که اطلاع دارید ناسا هر جمعه اخباری را در مورد سیاره پلوتو منتشر می‌کند، اما این‌بار اطلاعات بیشتری در مورد این سیاره پس از روز جمعه نیز منتشر شده که احتمالا باید برایتان جذاب باشد. اینطور که ناسا اعلام کرده، در سطح سیاره پلوتو، تپه‌های شناور دیده می‌شود که بی‌ارتباط با اتمسفر آبی‌رنگی که […]

همانطور که اطلاع دارید ناسا هر جمعه اخباری را در مورد سیاره پلوتو منتشر می‌کند، اما این‌بار اطلاعات بیشتری در مورد این سیاره پس از روز جمعه نیز منتشر شده که احتمالا باید برایتان جذاب باشد. اینطور که ناسا اعلام کرده، در سطح سیاره پلوتو، تپه‌های شناور دیده می‌شود که بی‌ارتباط با اتمسفر آبی‌رنگی که پیشتر دیده شده بود نیز نیست و همین موضوع باعث شده تا دانشمندان ناسا اعلام کنند که ساختار زمین‌شانسی این سیاره بسیار پیچیده‌‌تر از آن چیزیست که آنها تصور می‌کرده‌اند.

در گذشته‌ی دور، همه‌ی ما تصور می‌کردیم که سیاره پلوتو تنها یک صخره‌ی بسیار بزرگ است چرا که تصاویری شطرنجی‌شکل از آن در دست دانشمندان بود. پس از اینکه تصاویر کامل و اطلاعات بیشتری در مورد پلوتو به دست ما رسید، فهمیدیم که این سیاره ساختاری ساده‌ای ندارد، اما حالا می‌دانیم که ساختار پلوتو بسیار پیجیده است.

ناسا تصویری از سیاره پلوتو را منتشر و در آن بخش‌های مختلفی از این سیاره را با رنگ‌های مختلف مشخص نموده که هر کدام بیانگر یک چیز متفاوت است. در این تصویر بخش‌هایی همانند حفره‌دار، ناهموار، صخره‌ای و … با رنگ‌های مختلف نشان داده شده که قسمت‌های متفاوت پلوتو را از یک یکدیگر تفکیک می‌کند.

Pluto’s geology is even more complex than we thought 2

طبق گفته‌های ناسا، منطقه‌ای که در مرکز این سیاره وجود داشته و آبی‌رنگ نیز می‌باشد، همان Sputnik Planum است که پیشتر اطلاعات بسیار زیادی را در مورد آن منتشر ساخته‌ایم. در مرکز این بخش، مواد به صورت سلولی و کوچک بوده و تا شمال آن نیز ادامه دارد، و در قسمت جنوبی آن نیز شاهد بخش‌های حفره‌دار هستیم. خطوط مشکی‌رنگی که مشاهده می‌کنید نیز در واقع مرزهای یخ‌های نیتروژنی موجود در سطح پلوتو هستند که از بخش‌های مختلف آن را از یکدیگر جدا نموده‌اند.

مناطقی که به رنگ ارغوانی در این سیاره نمایش داده‌ شده‌اند نیز بیانگر کوه‌های بی‌نظم و بسیار زیادیست که در غرب منطقه Sputnik Planum قرار گرفته است. در نهایت، بخش‌هایی که با رنگ صورتی در سمت راست می‌بینید نیز همان تپه‌های پراکنده و شناوری هستند که در سطح سیاره پلوتو وجود داشته و ذهن دانشمندان را به خود درگیر کرده‌اند.

رنگ‌بندی و شکلی که این دانشمندان برای سطح این سیاره در نظر گرفته‌اند نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که به کمک آنها و با تفکیک کردن مناطق مختلف، می‌توان به شکل بهتری به ساختار و سطح سیاره پلوتو پی برد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال