پاپ‌آپ پولی شکل جدیدی از پیامک‌های پولی

مشترکان روزانه حجم سنگینی از پیامک‌های پولی یا همان خدمات ارزش افزوده را دریافت می‌کردند و کافی بود تنها به یکی از آنها پاسخ می‌دادند تا روزانه پولی به حساب تولید کنندگان پیامک واریز شود که این اقدامات نارضایتی مشترکان را به دنبال داشت. با اینکه شیوه غیرفعال‌سازی نیز در این پیامک‌ها گفته می‌شد اما […]

مشترکان روزانه حجم سنگینی از پیامک‌های پولی یا همان خدمات ارزش افزوده را دریافت می‌کردند و کافی بود تنها به یکی از آنها پاسخ می‌دادند تا روزانه پولی به حساب تولید کنندگان پیامک واریز شود که این اقدامات نارضایتی مشترکان را به دنبال داشت. با اینکه شیوه غیرفعال‌سازی نیز در این پیامک‌ها گفته می‌شد اما بسیاری از آنها ناکارا بود.

به دنبال افزایش نارضایتی‌ها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روش فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات پیامکی در تمامی اپراتورهای تلفن همراه را یکسان کرد و سامانه پیامکی 800 و کد دستوری #800* برای این امر اختصاص یافت.

اما به تازگی یک اپراتور شیوه جدیدی برای دور زدن قانون و کسر شارژ مشترکان در پیش گرفته که پیامک پولی را از طریق پنجره پاپ‌آپ روی صفحه نمایش ارسال می‌کند.

این اپراتور برای فعال‌سازی سرویس‌های مختلف از جمله کارت ویزیت، درخواست فعال‌سازی پیامک‌های ارزش افزوده، استفاده از طرح‌های مختلف سرویس‌های تلفن همراه و…، از طریق پنجره پاپ‌آپ (Popup) عمل می‌کند. در این شیوه، گوشی آلارم می‌دهد و تا صفحه نمایش را باز می‌کنید، متوجه پنجره این خدمات می‌شوید که زیر آن تنها دو گزینه لغو و تأیید یا Cancel و Ok مشاهده می‌شود.

طبق عادت، اغلب مشترکان این خدمات را آزاردهنده می‌دانند و سعی می‌کنند در همان ابتدای کار با لغو پیشنهاد، وارد مراحل خسته کننده و آزاردهنده بعدی نشوند اما ظرف چند ساعت بعد همان پنجره بار دیگر آلارم می‌دهد.

متاسفانه در پنجره‌های پاپ‌آپ اگر حواستان نباشد و گزینه تأیید را انتخاب کنید، سرویس فعال و پول از حساب‌تان کسر می‌شود.

با اینکه رویه برخورد با آنها همچون پیامک‌های ارزش افزوده و از طریق همان سامانه 800 است. اما این آلارم‌ها رفته رفته تبدیل به معضلی می‌شود که مشترکان نمی‌دانند چگونه آن را غیرفعال کنند.

همانطور که می‌دانیم اپراتورهای موبایل موظف هستند تمامی خدمات ارزش افزوده محتوای پیامکی را صرفا بین ساعات 9 صبح تا 9 شب برای مشترکان ارسال کنند اما در هشدارهای پاپ‌آپ این رویه رعایت نمی‌شود و مشترکان وقت و بی‌وقت شاهد ارسال این آلارم‌ها هستند که نیازمند رسیدگی مسئولان است.

امید است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به زودی با متخلفان برخورد کرده و از چنین رویه‌های غیرقانونی جلوگیری کند.