خمیر قلع چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از اصلی‌ترین مواد مورد استفاده در تعمیرات سخت ‌افزار گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها، خمیر قلع یا Solder paste است. این خمیر معمولاً با عنوان خمیر لحیم کاری هم شناخته می‌شود. خمیر قلع نقش مهمی در کیفیت، پایداری و طول عمر اتصال بین قطعات دارد. اگر در حال سپری کردن دوره‌های تعمیرات موبایل هستید، […]

یکی از اصلی‌ترین مواد مورد استفاده در تعمیرات سخت ‌افزار گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها، خمیر قلع یا Solder paste است. این خمیر معمولاً با عنوان خمیر لحیم کاری هم شناخته می‌شود. خمیر قلع نقش مهمی در کیفیت، پایداری و طول عمر اتصال بین قطعات دارد. اگر در حال سپری کردن دوره‌های تعمیرات موبایل هستید، شناخت خمیر قلع و آشنایی با نحوه استفاده و نگهداری از آن یکی از موضوعات بسیار مهم در این حرفه است.

برای اینکه با خمیر قلع و انواع آن آشنا شوید و کاربردها و نحوه نگهداری از این خمیر کاربردی را بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب قصد داریم به معرفی Solder paste و کاربردهای آن بپردازیم.

خمیر قلع چیست؟

در خطوط SMT برای مونتاژ مدارهای چاپی یا اصطلاحاً PCB، زمانی که می‌خواهند بین قطعات و سطح مسی یا همان پد اتصال مقاوم و پایدار برقرار کنند، از یک ماده خاکستری رنگ استفاده می‌کنند که به آن خمیر قلع یا Solder paste گفته‌ می‌شود. این خمیر نقش مهمی در ایجاد اتصال قوی بین قطعات و رسانایی الکتریکی مدار دارد.

خمیر قلع از ترکیب پودر قلع و فلاکس تشکیل شده‌ است. در برخی از خمیرهای موجود در بازار علاوه بر پودر قلع و فلاکس از مقداری سرب یا نقره هم استفاده شده‌ است. لازم است در زمان خرید خمیر قلع به آن دقت کنید، چون خمیر قلع نقره در مقایسه با خمیر قلع سرب نقطه ذوب کمتر و پایداری بیشتری دارد. سایز پودر قلع تایپ‌های مختلفی دارد. رایج‌ترین تایپ‌های پودر قلع از نظر اندازه ذرات به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • تایپ 3 و تایپ 4

اغلب خمیرهای قلع که اکنون در بازار ارائه می‌شوند، از نوع تایپ 3 و تایپ 4 هستند. اگر قطعه‌ای ندارید که زیر 0 تا 0.1 متریک باشد یا اینکه پیچ یا اصطلاحاً فاصله مرکز تا مرکز بین قطعات و پد کمتر از 0.2 یا 0.3 متریک نیست، بهتر است از خمیر تایپ 3 یا تایپ 4 استفاده‌ کنید، چون تا قطعات 0.402 متریک را جوابگو هستند.

  • تایپ 5 و تایپ 6

تایپ 5 و تایپ 6 عمدتاً خیلی کمتر استفاده می‌شوند و برای موارد Dispense کاربرد دارند.

ترکیبات و مواد تشکیل دهنده خمیر قلع

خمیر قلع از دو جز پودر قلع، سرب یا نقره و فلاکس تشکیل ‌می‌شود. در اغلب خمیرهای موجود در بازار حدود 63 تا 99 درصد ترکیب خمیر را پودر قلع و مابقی را فلزات سرب یا نقره و حدود 1 درصد فلاکس تشکیل می‌دهد. فلاکس موجود در خمیر قلع چند وظیفه دارد:

  • برداشتن اکسیداسیون سطح
  • آماده سازی سطح برای اتصال
  • انتقال درجه حرارت بهتر

مقدار قلع، سرب و نقره در خمیر قلع برندهای مختلف متفاوت است. به‌ عنوان مثال در خمیر قلع مکانیک Mechanic XGSP50 مواد تشکیل دهنده شامل 63 درصد قلع و 37 درصد سرب است، در حالی که در خمیر قلع ریلایف Relife RL-406 مواد تشکیل دهنده شامل 99 درصد قلع است.

دسته بندی انواع خمیر قلع

خمیرهای قلع از نظر سایز طبقه بندی‌های مختلفی دارند که در بخش قبلی توضیح دادیم، اما این خمیرها براساس چند فاکتور دیگر نیز دسته بندی می‌شوند؛ «نیاز به پاک شدن» و «وجود سرب در ترکیبات خمیر».

  • خمیرهای قابل پاک شدن یا محلول در آب

خمیر قلع قابل پاک شدن فاقد ترکیبات هالیددار است و به همین دلیل باید با آب خالص دیونیزه تمیز شود. این خمیر از نظر لحیم خوردن قوی است، ولی احتمال خرابی آن بیشتر از خمیرهای هالیددار است.

  • خمیرهای فاقد سرب و حاوی سرب

وجود سرب در ترکیبات خمیر قلع روی نقطه ذوب خمیر و مقاومت آن تأثیر دارد. خمیرهای حاوی سرب نقطه ذوب بالاتری دارند، ولی در مقایسه با خمیرهای قلع خالص یا حاوی نقره مقاومت کمتری دارند. به علاوه اینکه خمیرهای حاوی سرب برای محیط زیست نیز مضر هستند و جزو آلاینده‌های سمی محسوب می‌شوند.

نکات مهم خرید و نگهداری خمیر قلع

تا این بخش از مطلب با خمیر قلع و کاربردهای آن آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم چند نکته مهم و کاربردی را به شما یادآور شویم که برای خرید خمیر قلع و نگهداری آن ضروری هستند:

  1. خمیر قلع باید در دمای 0 تا 10 درجه سانتی ‌گراد و در یخچال نگهداری شود.
  2. به هیچ‌ عنوان خمیر را فریز نکنید.
  3. رطوبت محیط نگهداری خمیر بیش از 60 درصد نباشد.
  4. هرچه تایپ خمیر قلع بالاتر می‌رود، اندازه ذرات کوچک‌تر و طول عمر اتصال کمتر خواهد بود.
  5. تاریخ انقضای خمیری که در یخچال نگهداری می‌شود تا 6 ماه است، اما اگر همین خمیر در دمای محیط (25-24 درجه سانتی‌ گراد) نگهداری شود، نهایتاً تا 1 ماه قابل استفاده خواهد بود.

نحوه استفاده از خمیر قلع

برای استفاده از خمیر، فقط کافیست 1 الی 2 ساعت قبل از مصرف خمیر را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. سپس با یک قلم استیل یا پلاستیکی (جنس پلی اتیلن HD فاقد خاصیت خورندگی) خمیر را به‌ خوبی هم بزنید و داخل دستگاه سولدر پیست میکسر قرار دهید. وقتی خمیر قلع به‌ حد کافی گرم شد، از آن استفاده کنید.

این خمیر اتصال قدرتمندی بین قطعه و برد ایجاد می‌کند و قطعه تعمیر شده یا جدید به ‌راحتی به سطح صفحه برد گوشی متصل می‌شود. معمولا برای اینکه قطعه در محل دقیق خود نصب شود، از شابلون روی برد استفاده می‌شود.

بهترین خمیر قلع برای تعمیرات موبایل

تنوع محصولات و وجود کالاهای تقلبی و نامعتبر یکی از مشکلاتی است که اغلب خریداران با آن مواجه هستند. در حال حاضر بهترین و معتبرترین برندهای بازار، انواع خمیر قلع شرکت Mechanic و Relife هستند. ساختار این خمیرها حاوی 63 تا 99 درصد قلع و دمای ذوب آنها در حدود 180 درجه سانتی‌گراد است. خمیرهای قلع Mechanic و Relife برای پایه سازی و شابلون زدن برد دستگاه‌های اندرویدی و IOS مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر می‌خواهید انواع خمیر قلع Mechanic و Relife را با ضمانت اصل بودن و قیمت مناسب خریداری کنید، پیشنهاد ما فروشگاه آنلاین آی سی استور است. آی سی استور به‌ صورت تخصصی زمینه در فروش هارد موبایل، انواع آی سی آیفون، آی سی شارژ، تغذیه و… و همچنین لوازم مصرفی تعمیرات موبایل فعالیت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت سفارش می‌توانید همین حالا به نشانی icstore.ir مراجعه کنید.