تفاوت چسب موم و چسب پلی اورتان چیست؟

در دنیای امروز استفاده از چسب کاربرد زیادی دارد، به‌ طوری ‌که شاهد حضور چسب در فعالیت‌های خانگی، کارهای دستی و فعالیت‌های کارگاهی و حتی صنعتی و کارخانه‌ای هستیم. برای فعالیت‌های خانگی و کارگاهی می‌توان از چسب موم استفاده کرد، اما فعالیت‌های صنعتی یا اتصالاتی که نیاز به دوام و قدرت بالاتری دارند ملزم به […]

در دنیای امروز استفاده از چسب کاربرد زیادی دارد، به‌ طوری ‌که شاهد حضور چسب در فعالیت‌های خانگی، کارهای دستی و فعالیت‌های کارگاهی و حتی صنعتی و کارخانه‌ای هستیم. برای فعالیت‌های خانگی و کارگاهی می‌توان از چسب موم استفاده کرد، اما فعالیت‌های صنعتی یا اتصالاتی که نیاز به دوام و قدرت بالاتری دارند ملزم به استفاده از چسب پلی اورتان هستند.. شما می توانید انواع چسب پلی اورتان را در فروشگاه رایمند تجارت مورد بررسی قرار دهید.

چسب موم و چسب پلی اورتان تفاوت‌های زیادی با هم دارند که این تفاوت‌ها متناسب با متریال به ‌کاررفته و خواص فیزیکی و شیمیایی هر کدام از چسب‌ها است. همان ‌طور که گفتیم چسب موم برای فعالیت‌های هنری و دستی و کارگاهی مناسب است، اما چسب پلی اورتان برای فعالیت‌هایی که نیاز به استحکام و چسبندگی بالا دارند، مناسب‌تر است. در ادامه به توضیح ویژگی‌های هر کدام از این چسب‌ها و تفاوت بین چسب موم و چسب پلی اورتان می‌پردازیم.

چسب موم چیست؟

چسب موم یکی از انواع مواد مورد استفاده برای چسباندن اجسام مختلف به هم است. این چسب در ابتدا به حالت جامد و سفت است که با حرارت ذوب شده و به حالت مایع درمی‌آید. به ‌طورکلی چسب موم در دسته چسب‌های ترموپلاستیک قرار می‌گیرد که ویژگی منحصربه‌ فرد آن بازگشت به حالت اولیه است.

این محصول با حرارت بسیار راحت نرم شده و قابلیت استفاده چندین باره دارد. به‌ طوری‌ که می‌توان چند بار چسب را باز و گرم کرد و مورد استفاده قرار داد. از چسب موم بیشتر در صنایع دستی و فعالیت‌های سبک نظیر کارهای هنری و تزیینی، نجاری، فعالیت‌های کارگاهی و … استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد و مثبت چسب موم سرعت بالای خشک شدن آن است، به ‌طوری‌ که در زمان کوتاهی پروسه چسباندن و خشک شدن انجام می‌شود.

چسب پلی اورتان چیست؟

چسب پلی اورتان یکی از پرکاربردترین و قوی‌ترین انواع چسب‌های صنعتی بوده که در دسته مواد شیمیایی پلیمری قرار می‌گیرد. این چسب به انواع مختلف تک جزئی و دو جزئی و با بسته‌بندی‌ها و ابعاد متفاوت در بازار موجود است. اتصالاتی که به کمک چسب پلی اورتان به وجود می‌آیند دوام و استحکام بالایی دارند، به‌ طوری ‌که از این چسب می‌توان برای چسباندن انواع سطوح مختلف نظیر شیشه، سرامیک، چوب، پلاستیک، سنگ، فلز و … استفاده کرد.

کاربرد چسب پلی اورتان تنها محدود به اتصال اجسام نبوده بلکه از آن برای انواع درزگیری و آب‌بندی نیز می‌توان استفاده کرد. کاربردهای این چسب بسیار زیاد است و در رنج وسیعی از فعالیت‌ها حضور آن را شاهدیم. در صورتی ‌که شما نیز قصد استفاده از چسبی بسیار قوی با طول عمر و دوام بالا دارید، توصیه ما خرید انواع چسب پلی اورتان است.

چسب پلی اورتان در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

چسب فوق به دلیل متریال خاص به‌ کاررفته و ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی منحصربه ‌فردی که دارد، در بسیاری از امور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • از جمله این موارد می‌توان به عایق بندی انواع در و پنجره اشاره داشت. با استفاده از چسب پلی اورتان عایق بندی بسیار مقاوم و بدون نفوذ را خواهیم داشت.
  • مقاومت در مقابل آب و نفوذ رطوبت از دیگر ویژگی‌های چسب پلی اورتان است که سبب استفاده و کاربرد بالای آن در اتصالات مختلف و در محیط‌های مرطوب نظیر استخرها، حمام، روشویی، وان، سینک و… می‌شود.
  • درزبندی لوله‌ها نیز از دیگر کاربردها و موارد استفاده از چسب پلی اورتان است.
  • از این چسب در صنعت خودروسازی برای اتصال شیشه‌های خودرو یا قسمت‌های مختلف بدنه خودرو استفاده می‌کنند.
  • چسب پلی اورتان در ساخت مبلمان و کالاهای چوبی نیز کاربرد دارد.
  • از دیگر موارد استفاده از چسب پلی اورتان می‌توان به عایق حرارتی و یا عایق صوتی در ساختمان‌ها اشاره داشت، به ‌طوری ‌که این چسب را بین ستون‌ها و یا در درزها مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • کاربرد در تولید محصولات مختلف نظیر محصولات پلاستیکی و کفش‌های ورزشی از دیگر موارد استفاده از این چسب است که آن را نسبت ‌به چسب موم پرکاربردتر می‌کند.

تفاوت چسب پلی اورتان و چسب موم

به ‌طورکلی تفاوت انواع چسب‌ها مانند چسب پلی اورتان و چسب موم در ویژگی‌ها و خواص آن‌ها است. در ادامه چند نمونه از این تفاوت‌ها را برایتان بیان می‌کنیم:

  • چسب پلی اورتان انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به چسب موم داشته و در مقابل فشارهای مکانیکی مقاومت بالاتری دارد که همین مسئله کاربرد آن را بیشتر می‌کند.
  • سرعت خشک شدن چسب پلی اورتان در مقایسه با چسب موم بیشتر است.
  • چسب پلی اورتان قدرت چسبندگی بالاتری نسبت ‌به چسب موم دارد، به همین منظور از آن برای اتصالات قوی‌تر استفاده می‌کنند.
  • چسب پلی اورتان دارای خاصیت رنگ‌پذیری است و می‌توان پس ‌از خشک شدن سطح کار را با رنگ‌های مختلف به رنگ دلخواه درآورد.
  • چسب پلی اورتان در مقابل عوامل محیطی نظیر تغییرات شدید آب ‌و هوایی، سرما و گرما، نور خورشید و … مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد که این مقاومت و پایداری را از چسب موم نمی‌بینیم.
  • مقاومت چسب پلی اورتان در مقابل رطوبت به ‌مراتب بیشتر از چسب موم است، همین مسئله سبب کاربرد بالای آن در انواع محیط‌های مرطوب نظیر استخر، سینک ظرف‌شویی، روشویی، وان حمام و … شده است.

نحوه استفاده از چسب موم و چسب پلی اورتان به چه صورت است؟

برای استفاده از چسب موم کافیست آن را به کمک لوازم حرارتی خاص ذوب کرد و به حالت مایع درآورد. در ادامه می‌توان چسب مایع شده را بر سطح موردنظر مورد استفاده قرار داد؛ اما چسب پلی اورتان نیازی به حرارت ندارد و بسته‌بندی آن به‌گونه‌ای است که به ‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

چسب‌های پلی اورتان در انواع مختلف فومی، شلنگ‌دار و گان خور هستند و همچنین نمونه‌های تک جزئی و دو جزئی دارند. نمونه تک جزئی به ‌صورت کاملاً آماده در کارخانه تولید می‌شود، اما نمونه دو جزئی را پیش ‌از کار باید آماده کرد.

از کجا چسب پلی اورتان بخریم؟

یکی از پرکاربردترین انواع چسب‌ها هم برای فعالیت‌های خانگی و هم برای فعالیت‌های صنعتی، چسب پلی اورتان است که در مقایسه با دیگر نمونه‌ها نظیر چسب موم، چسب های دوقلو و… کاربرد وسیع‌تر و دوام و ماندگاری بالاتری دارد. درصورتی ‌که قصد خرید اینترنتی انواع چسب، به‌ خصوص خرید انواع چسب پلی اورتان را دارید می‌توانید آن را از فروشگاه رایمند تجارت تهیه کنید. بدین صورت ‌که به لینک فوق مراجعه کرده و انواع چسب پلی اورتان در بسته‌بندی‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه محصول مورد نظر را انتخاب و خریداری کنید.