شماره شبای حسابم را از کجا پیدا کنم؟

داشتن شماره شبا برای جابه‌جایی پول از طریق سیستم بانکی، مزایای زیادی دارد. انتقال وجه با کارمزدی خیلی پایین‌تر از روش‌های دیگر انتقال پول، امنیت بالای شماره شبا و نمایش نام صاحب حساب برای اطمینان از اینکه پول را به مقصد درستی که مد نظر دارید، مهمترین مزیت‌های استفاده از شماره 24 رقمی شبا برای […]

داشتن شماره شبا برای جابه‌جایی پول از طریق سیستم بانکی، مزایای زیادی دارد. انتقال وجه با کارمزدی خیلی پایین‌تر از روش‌های دیگر انتقال پول، امنیت بالای شماره شبا و نمایش نام صاحب حساب برای اطمینان از اینکه پول را به مقصد درستی که مد نظر دارید، مهمترین مزیت‌های استفاده از شماره 24 رقمی شبا برای انتقال پول در سیستم بانکی است. سامانه شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار به آن «شبا» می‌گویند، شماره‌ای 24رقمی است که علاوه بر امکان جابه‌جایی بیشترین مبلغ پول و امنیت بالا، امکان نمایش نام صاحب حساب را هم برای متقاضی انتقال وجه فراهم می‌کند. اما برای انتقال پول با شماره شبا، اول از همه باید آن را داشته باشید.

چطور شماره شبا بگیریم؟

برای دریافت شماره شبا با شماره کارت، شماره حساب یا هر اطلاعات بانکی دیگری که در اختیار شماست، کافی است وارد سایت رده شوید و این مراحل را که در مجموع کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، انجام دهید:

  • سایت رده را جستجو کنید. در نوار بالای صفحه اصلی سایت، روی پنجره دریافت شماره شبا کلیک کنید. اگر قبلا حساب کاربری ساخته‌اید که در همان لحظه و آنی شماره شبا را خواهید گرفت. اما اگر هم قبلا عضو رده نشده‌اید، طی چند ثانیه با نوشتن نام و نام خانوادگی، شماره همراه و انتخاب رمز عبور به عضویت رده در خواهید آمد.
  • بعد از ورود به حساب کاربری، با پنجره بانک‌های مختلف روبه‌رو می‌شوید. کافی است روی همان بانکی که مدنظر شما است کلیک کرده و وارد قسمت بعد شوید.
  • در «رده» این امکان وجود دارد که براساس شماره کارت یا حساب، شماره شبا خودتان را بگیرید. به طور مثال اگر شما به شماره شبای بانک ملی یا شماره شبای بانک صادرات نیاز داشتید می‌توانید به رده مراجعه کنید. برای تبدیل شماره کارت به شبا، روی بخش «کارت به شبا» بزنید و در کادر مشخص‌ شده، شماره کارت ۱۶رقمی را تایپ و پنجره تبدیل را «لمس» کنید. اگر هم شماره حساب را دارید، همان گزینه را انتخاب و بعد از وارد کردن شماره حساب شماره شبا رایگان را تحویل می‌گیرید.
  • برای دریافت شماره شبا تمام بانک‌ها کافی است وارد سایت رده شوید. به همین راحتی، تبدیل شماره کارت یا شماره حساب به شماره شبا انجام شده و کار دیگری باقی نمی‌ماند.

دریافت شماره شبا از طریق شماره حساب

اگر قبلا شماره حساب کسی را گرفته و برایش پول واریز کرده‌اید، دیگر نیازی نیست شماره شبا را هم از او بگیرید و قابلیت تبدیل شماره حساب به شبا در «رده» وجود دارد. مزیت واریز پول با شماره شبا نسبت به شماره حساب، کارمزد پایین‌تر انتقال وجه برای واریز‌کننده است. علاوه بر آن انتقال پول با شبا به صورت لحظه‌ای و آنی انجام می‌شود. اما یک مزیت بزرگ هم به عنوان مزیت شماره شبا نسبت به شماره حساب برای جا به جایی پول وجود دارد؛ آن هم امنیت خیلی بالای شبا نسبت به شماره حساب است. یعنی اگر شماره حساب مقصد را اشتباه وارد کنید، ممکن است پول به حساب اشتباهی برود، اما در شماره شبا این امکان وجود ندارد و احتمال واریز اشتباه وجه به حساب شخص دیگری نیست. برای تبدیل شماره حساب به شبا هم کافی است «مراحل تبدیل شماره کارت به شبا» را طی کنید که همین بالاتر گفتیم. فقط به جای بخش «کارت به شبا»، پنجره «حساب به شبا» را لمس کنید.

تبدیل شماره کارت به شماره حساب

گاهی مواقع هم ممکن است به شماره حساب بانکی خودتان نیاز پیدا کنید. برای همین خیلی‌ها مجبور می‌شوند تا عابر بانک بروند و موجودی حساب بگیرند تا شماره حساب را از روی پرینت عابربانک به دست بیاورند. اما راه ساده‌تری هم وجود دارد تا اگر دنبال دانستن شماره حساب خودتان یا هر کس دیگری هستید، آن را بفهمید. در سایت یا اپلیکیشن «رده»، امکان گرفتن شماره حساب از روی شماره کارت وجود دارد. یعنی کافی است شماره کارت ۱۶رقمی خودتان را وارد کنید و شماره حساب بگیرید. به همین سادگی و بدون نیاز به رفتن تا عابربانک یا جستجو در اینترنت، شماره حساب خودتان را از «رده» خواهید گرفت.

مزیت دانستن نام صاحب حساب برای انتقال وجه

علاوه بر این‌که می‌توانید با دریافت نام صاحب حساب از طریق استعلام شماره شبا متوجه شوید چه کسی به حسابتان پول ریخته، دریافت نام صاحب حساب با شماره شبا، یک مزیت دیگر هم دارد؛ فهمیدن فعال یا غیرفعال بودن حساب بانکی مقصد. پس اگر قصد انتقال وجه برای شخصی را دارید، حتما این کار را از طریق شماره شبا انجام دهید؛ هم تا بالاترین سقف ممکن اجازه انتقال پول را دارید، هم کمترین کارمزد ممکن را برای جابه‌جایی وجه پرداخت می‌کنید. هم پیش از انجام مراحل انتقال وجه، می‌توانید از نام صاحب حساب و اطلاعات حساب بانکی مقصد مانند فعال بودن حساب بانکی اطمینان پیدا کنید.از طرف دیگر دادن شماره شبا – برخلاف شماره کارت – هیچ تهدیدی برای امنیت حساب بانکی شما محسوب نمی‌شود.

نکته مهم: برخلاف دیگر شماره کارت یا شماره حساب که اگر یکی از اعداد را نادرست وارد کنید، امکان انتقال وجه به حسابی دیگر وجود دارد، در صورت اشتباه وارد کردن شماره شبا با پیغام خطا مواجه می‌شوید. شماره شبا برای هر فرد اختصاصی است و حتی در صورت اشتباه وارد کردن یکی از اعداد هم پول به حساب دیگری منتقل نمی‌شود.