سامانه آنلاین پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری چیست؟

پیش از آنکه حساب و کتاب‌های یک شرکت در دفاتر مالیاتی نوشته شود، این دفتر باید توسط اداره ثبت پلمپ شده باشند تا تاریخ ثبت اسناد حسابداری شرکت دارای اعتبار قانونی شوند. مهم‌ترین مزیت پلمپ دفاتر شرکت‌ها آن است که از انجام هرگونه تقلب و وارد نمودن اطلاعات مالی اشتباه در زمان قبل از تاریخ […]

پیش از آنکه حساب و کتاب‌های یک شرکت در دفاتر مالیاتی نوشته شود، این دفتر باید توسط اداره ثبت پلمپ شده باشند تا تاریخ ثبت اسناد حسابداری شرکت دارای اعتبار قانونی شوند. مهم‌ترین مزیت پلمپ دفاتر شرکت‌ها آن است که از انجام هرگونه تقلب و وارد نمودن اطلاعات مالی اشتباه در زمان قبل از تاریخ آن جلوگیری می‌نماید. می‌توان گفت هدف اصلی، به روز بودن درج حسابهای مالی در دفاتر و ایجاد شفافیت در حساب و کتاب مالی شرکت‌ها برای سازمان امور مالیاتی است.

بر اساس ماده ۶ قانون تجارت، هر تاجری به جز کسبه خرد و جزء، باید دفاتری شامل دفتر کل،‌ دفتر روزنامه، دارایی و کپیه را به موجب قانون داشته باشند. دفاتر روزنامه و کل باید به صورت اجباری تهیه شوند. باید دقت داشته باشید از مهم‌ترین مسائل مالیاتی شرکت شما، همین درخواست و ثبت پلمپ دفاتر به موقع است.

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی باید دفاتر فوق پلمپ شوند. اگر شرکتی از این کار خودداری کند توسط دارایی جریمه خواهد شد. به دلیل اهمیت مساله صادرات و واردات شرکت‌های فعال در این حوزه و داشتن کارت بازرگانی باید حتما برای دفاتر پلمپ اقدام کنید. بر اساس قانون، جریمه عدم ارائه دفاتر قانونی، معادل ۴۰درصد مالیات متعلق است. اگر دفاتر پلمپ شده شرکت، به هر دلیلی توسط ممیزان اداره دارایی رد شود، جریمه‌‌ای معادل ۲۰درصد مالیات، در نظر گرفته خواهد شد و این رقم می‌تواند هر سال، تغییر کند.

از بین دفاتر تجاری و یا قانونی چه دفاتری پلمپ آن‌ها اجباری می‌باشد؟ باید گفت که اگرچه مطابق ماده ۱۱ قانون تجارت، دفاتر فوق، به استثنا دفتر کپیه (یعنی دفتر روزنامه، دفتر کل و دفتر دارایی) باید هر ساله پلمپ شوند؛ اما در حال حاضر، برابر رویه ثبتی تنها پلمپ دو دفتر روزنامه و کل اجباری بوده و مقررات پلمپ دفاتر تجاری، شامل دو دفتر دیگر یعنی دفتر دارایی و کپیه نمی‌شود.

سامانه پلمپ دفاتر و ثبت اظهارنامه

از سامانه‌های زیرمجموعه سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ثبت شرکت‌ها می‌باشد که به طور کلی، ۸ خدمت را به کاربران خود ارائه کرده است. این خدمات عبارتند از : ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی، صورت جلسه تغییرات، پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی، اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی، اظهارنامه دفتر ثبت تجاری، درخواست کد فراگیر، پیگیری درخواست و انصراف از درخواست.

از امکانات نام برده شده سامانه ثبت شرکت‌ها، پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی می‌باشد. مطابق مقررات قانون تجارت، تجار باید هر ساله درخواست پلمپ دو دفتر روزنامه و کل خود را به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال نمایند، مامور مربوطه پس از شمارش صفحات دفتر و شماره گذاری تمامی صفحات آن، مشخصات تاجر و تعداد صفحات دفتر را در صفحه اول و آخر نوشته و پس از پلمپ آن، دفتر پلمپ شده را به آدرس تاجر ارسال می‌کند.

مراحل پلمپ دفاتر تجاری اشخاص حقوقی

1.ورود به سامانه و انتخاب شخص حقوقی

پس از ورود به سامانه چنانچه متقاضی شخص حقوقی است، در قسمت تعیین شده باید اطلاعات شرکت را وارد کند. در این مرحله باید سال، ماه، روز مالی شرکت را تعیین کنید. سپس بر اساس اساسنامه شرکت، تقویم شمسی یا تقویم میلادی را انتخاب کنید. بعد از آن باید مشخص کنید پلمپ را برای چه سالی سفارش می‌دهید. سال جاری یا سال آینده؟

2 – ثبت اطلاعات کامل هیئت مدیره شرکت / موسسه

در این مرحله باید اطلاعات تک تک اعضای هیئت مدیره شرکت را به نوبت وارد کرده و در انتهای هر یک از اطلاعات وارد شده بر روی دکمه ثبت اطلاعات شخص کلیک کنید.

3 – سمت هیئت مدیره شرکت یا مؤسسه

تمام اعضاء هیئت مدیره باید سمت آنها در این قسمت وارد شود. اطلاعات اعضائی که در مرحله قبلی به عنوان اعضاء هیئت مدیره انتخاب شده بودند را وارد کنید. در این مرحله با انتخاب هر یک از اعضاء سمت وی را مشخص کنید و بعد از مشخص کردن سمت و تکمیل اطلاعاتی که در جدول‌های ستاره دار وجود دارد.

مراحل پلمپ دفاتر تجاری اشخاص حقیقی

1.ورود به سامانه و انتخاب شخص حقیقی

پس از انتخاب شخص حقیقی اطلاعات هویتی را کادرهای مختلف وارد کنید. سپس ورود اطلاعات را در قسمت آدرس و کد پستی محل فعالیت و حوزه پستی خود انجام دهید.

  1. 2. ورود اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه

در این مرحله اطلاعات شخص امضا کننده اظهارنامه را وارد کنید. باید دقت داشته باشید این اطلاعات باید کاملا مطابق پایگاه داده سازمان ثبت احوال کشور باشد.

  1. 3. انتخاب دفتر پلمپ مورد تقاضا

تعداد دفتر، نوع آن و تعداد برگ‌ها را وارد و بر روی «ذخیره دفتر مورد تقاضا» کلیک کنید. دقت داشته باشید که انتخاب هر دو دفتر کل و دفتر روزنامه اجباری می‌باشد.

به دلیل اهمیت بالای انجام کارهای مالیاتی و ارایه اظهارنامه و ثبت پلمپ دفاتر تجاری شرکت‌ها و همچنین اهمیت وقت و هزینه‌ای که صرف تهیه مدارک و هزینه‌های ابتدایی کرده‌اید باید دقت کافی را در این روند داشته باشید. گاهاً ممکن است که بررسی مدارک و این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان اداره چند مدتی به طول بیانجامد.

به همین جهت رعایت موارد قانونی و انجام صحیح مراحل تهیه مدارک و ثبت پلمپ دفاتر تجاری اهمیت بالایی برخوردار است. سامانه آسان ثبت در این راه به شما کمک بسزایی می‌کند. سامانه ثبت پلمپ دفاتر تجاری آسان ثبت به شما این امکان را می‌دهد با حداقل مراجعه و تماس تلفنی کار خود را تمام کنید. در این راه هر مشکل و مانعی را می‌توانید به کمک کارشناسان آسان ثبت از راه خود بردارید.

هزینه پلمپ دفاتر در سال 1402 چقدر است؟

هزینه پلمپ دفاتر در هر سال می‌تواند متغیر باشد. ضمن اینکه این قیمت با توجه به نوع دفتر شما هم متفاوت خواهد بود. برای مثال هزینه دفتر ۵۰ برگ با هزینه دفتر ۱۰۰ برگ تفاوت دارد. به همین منظور در هنگام ثبت درخواست می‌توانید هزینه پلمپ دفاتر ۱۴۰2 را در سامانه مشاهده کرده و سپس آن‌ها را سفارش دهید. به منظور اطلاع از هزینه پلمپ دفاتر ۱۴۰2 می‌توانید با کارشناسان آسان ثبت باشماره 021-43498 در ارتباط باشید.

چه اشخاصی ملزم به پلمپ دفاتر هستند؟

تمامی اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها و موسسات، همچنین اشخاص حقیقی که به عنوان تاجر فعالیت می‌کنند باید هرسال درخواست پلمپ دفتر بدهند. بنابراین هر کسی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، نیاز به پلمپ دفاتر قانونی ندارد. بلکه همه شرکت‌ها و موسسات، صاحبان اصناف و به طور کلی هر شخصی که تاجر محسوب می‌شود، ملزم به پلمپ دفاتر هستند.

آیا حتی در صورت عدم فعالیت باید دفاتر خود را پلمپ کنیم؟

همچنین شرکت‌هایی که در طول یک سال هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند، یعنی شرکت‌های بدون فعالیت و شرکت‌های با فعالیت محدود هم باید دفاتر خود را پلمپ کنند. برای مثال اگر شرکتی در سال ۱۴۰۱ غیرفعال باشد باید قبل از اتمام سال مالی، پلمپ دفاتر ۱۴۰۱ را انجام دهد و دفاتر را به‌صورت سفید تا پایان سال مالی نگه دارد.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.