انواع مختلف استانداردهای ISO چیست؟

استانداردسازی در یک کسب و کار یک روش معمول است. استانداردها بهترین روش بسیار مقطر هستند که توسط کارشناسانی که نیازهای حوزه مورد نظر خود را می شناسند، ایجاد شده است. برای تکمیل روند اخذ ایزو به ممیزی نیز نیاز دارید. آیا می‌دانید ممیزی چیست؟ اخذ و استعلام ایزو برای سازمان ها ایزو چیست؟ استانداردهای […]

استانداردسازی در یک کسب و کار یک روش معمول است. استانداردها بهترین روش بسیار مقطر هستند که توسط کارشناسانی که نیازهای حوزه مورد نظر خود را می شناسند، ایجاد شده است. برای تکمیل روند اخذ ایزو به ممیزی نیز نیاز دارید. آیا می‌دانید ممیزی چیست؟

اخذ و استعلام ایزو برای سازمان ها

ایزو چیست؟ استانداردهای ISO مجموعه ای از بهترین روش ها هستند که سازگاری محصول، به اشتراک گذاری راه حل ها و دانش فنی و شناسایی مسائل ایمنی را ارتقا می‌دهند. استانداردها رویکردی را ارائه می‌دهند که مورد توافق کارشناسان بین‌المللی قرار گرفته است.

استعلام گواهینامه ایزو مهم است؟ در حالی که چندین نهاد خارجی به رسمیت شناخته شده سیستم های استاندارد شده را ایجاد می کنند، استانداردهای متداول پذیرفته شده از ISO می آیند.

نام کامل ISO چیست؟

iso چیست؟ مخفف عبارت International Organization of Standardization است. ISO یک نهاد بین المللی است که مسئول ایجاد، تنظیم و ارتقای استانداردها است. تا به امروز بیش از 22600 استاندارد و اسناد مرتبط را منتشر کرده است که برای انواع صنایع مانند تولید، بهداشت و درمان و حسابداری اعمال می شود. اما این سازمان فقط استانداردها را تدوین میکند و ما باید بدانیم که از کجا ایزو بگیریم؟

کسب و کارها از گواهینامه ISO استفاده می کنند تا به مشتریان بالقوه مدارک انطباق ارائه کنند و اعتماد آنها را جلب کنند. با این حال، قبل از آن، باید بخرید و گواهینامه را دریافت کنید. هزینه های صدور گواهینامه ISO بر اساس عوامل بسیاری مانند اندازه سازمان، بخش صنعت، درآمد سالانه، تعداد کارمندان و غیره متفاوت است.

توسعه استانداردهای صنعتی مدتهاست که یک عمل استاندارد بوده است. به طوری که سازمان های فردی بتوانند خود را با هنجارهای خارجی هماهنگ کنند، در حالی که مشتریان و تامین کنندگان نیز می توانند فرآیندهای سازمان را درک کنند.

چه انواع استانداردهای ISO وجود دارد؟

همانطور که گفته شد، تقریباً 22000 استاندارد ISO تا به امروز وجود دارد که صنایع مختلف را پوشش می دهد. اما از این میان، سه نوع اصلی ISO عبارتند از:

  • ISO 9001:2015، استانداردی برای سیستم های مدیریت کیفیت عمومی سازمانی (QMS)
  • ISO 27001:2013، استانداردی برای سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)
  • ISO 14001:2015، استانداردی برای سیستم های مدیریت زیست محیطی

انواع مختلف استانداردهای ISO

شما می توانید هر استاندارد ISO را بر اساس دسته بندی های زیر جدا کنید:

ISO 9000 مدیریت کیفیت

ISO 9000 در سطح بین المللی به عنوان بهترین روش برای مدیریت کیفیت تلقی می شود.

معیارهای یک سیستم مدیریت کیفیت را برای کمک به کسب و کارها در بهبود کیفیت و روابط با مشتری مشخص می کند. استاندارد مجموعه ای از ابزارها و شیوه هایی است که کسب و کارها می توانند برای شناسایی زمینه های بهبود استفاده کنند.

ISO 22000 – مدیریت ایمنی مواد غذایی

ISO 2200 به این موضوع می پردازد که یک سازمان باید چه کاری انجام دهد تا مطمئن شود غذا برای مصرف عمومی ایمن است. این نوع استاندارد ISO حاوی دستورالعمل هایی است که برای همه مشاغلی که نگرانی های ایمنی مواد غذایی دارند، صرف نظر از اندازه آنها قابل اجرا است.

ISO/IEC 27000 سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات

ISO/IEC 27000 استانداردهایی را ارائه می کند که کسب و کارها می توانند از آنها برای محافظت از دارایی های اطلاعاتی خود استفاده کنند. شرکت‌هایی که داده‌های شخصی، امور مالی، مالکیت معنوی یا داده‌های حساس مشتری را مدیریت می‌کنند، می‌توانند از این استانداردها استفاده کنند تا مطمئن شوند اطلاعاتشان همیشه محافظت می‌شود.

ISO 31000 مدیریت ریسک

هر تصمیم تجاری مستلزم خطراتی است. ISO 31000 چارچوبی برای مدیریت این ریسک ها با بکارگیری بهترین شیوه ها برای شناسایی ریسک ها و مدیریت پیامدها در اختیار شرکت ها قرار می دهد.

تفاوت بین استانداردهای ISO و ISO چیست؟

ISO یک فدراسیون جهانی از نهادهای استاندارد ملی است. این یک سازمان غیردولتی است که متشکل از نهادهای استاندارد از بیش از 160 کشور است که هر نهاد استاندارد نماینده یک کشور عضو است.

استانداردهای ISO فرمول های مورد توافق بین المللی هستند که بهترین روش انجام یک فعالیت خاص را توصیف می کنند. آنها محصولات اصلی ISO هستند.

استانداردهای عمومی ISO چیست؟

استانداردهای عمومی ISO رایج ترین استانداردهای ISO هستند. در اینجا خلاصه ای از هر استاندارد کلی ISO آمده است:

  • استانداردهای مدیریت کیفیت که به سازمان ها کمک می کند کارآمدتر کار کنند و شکست محصول را کاهش دهند.
  • استانداردهای مدیریت انرژی که مصرف انرژی را کاهش و بهینه می کند.
  • استانداردهای مدیریت زیست محیطی که اثرات زیست محیطی را کاهش می دهد.
  • استانداردهای ایمنی و بهداشت برای کاهش حوادث ناشی از کار.
  • استانداردهای ایمنی مواد غذایی که از مواد غذایی در برابر آلودگی محافظت می کند.
  • استانداردهای امنیتی فناوری اطلاعات برای ایمن نگه داشتن اطلاعات حساس و دور از چشمان غیرمجاز.

منبع:

ایزوسیستم isosystem.org