مقاله اسپانسری

راهنمای کامل 6 علت ترک خوردن شیشه ماشین

رایج‌ترین علل ترک‌ خوردن شیشه‌ ماشین، برخورد سنگ‌ها یا سایر زباله‌هایی است که توسط لاستیک‌های وسایل نقلیه دیگر پرتاب می‌شوند. با این حال، ترک‌ها می‌توانند در اثر تغییرات شدید دما، نقص‌های ساخت و سایر ضربه‌ها نیز ایجاد شوند. هنگامی که یک ترک در شیشه جلو ایجاد می‌شود، می‌تواند در طول زمان به دلیل تنش‌های وارد شده […]

رایج‌ترین علل ترک‌ خوردن شیشه‌ ماشین، برخورد سنگ‌ها یا سایر زباله‌هایی است که توسط لاستیک‌های وسایل نقلیه دیگر پرتاب می‌شوند. با این حال، ترک‌ها می‌توانند در اثر تغییرات شدید دما، نقص‌های ساخت و سایر ضربه‌ها نیز ایجاد شوند. هنگامی که یک ترک در شیشه جلو ایجاد می‌شود، می‌تواند در طول زمان به دلیل تنش‌های وارد شده بر روی شیشه گسترش یابد. ترک خوردن شیشه ماشین می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین دلایل ترک خوردن شیشه جلو ماشین و ترک خوردن شیشه عقب ماشین را بررسی کنیم.

اصلی‌ترین دلایل ترک خوردن شیشه ماشین

گاهی اوقات افراد به طور ناگهانی متوجه می‌شوند شیشه‌ی خودرو آن‌ها ترک خورده است. این در حالی است که ممکن است خودرو را شب در پارکینگ بگذارند و صبح با این صحنه مواجه شوند. احتمالا این سوال برای همه آن‌ها به وجود می‌آید که علت ترک خوردن شیشه ماشین چیست؟ در برخی موارد افراد با ترک خوردن شیشه عقب ماشین هم رو به رو می‌شوند.

دلایل ترک خوردن شیشه جلو و پشت ماشین

در اینجا فهرستی از مهم‌ترین دلایل ترک و بریدگی شیشه جلو که همه مالکین خودرو باید در مورد آن بدانند، آورده شده است.

  • سرمای شدید
  • تابش نور مستقیم خورشید
  • سنگ و آوار جاده
  • تغییرات دما و شرایط جوی
  • ضعف ساختاری
  • ضربه مستقیم

بیایید این دلایل را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

آیا سرمای شدید باعث می‌شود که شیشه‌ی جلو ماشین ترک بخورد؟

لازم است بدانید که تغییرات دما می‌تواند به طور مداوم شیشه جلو را منبسط و منقبض کند، به طوری که ترک‌های کوچکی در طول شیشه ظاهر شود. این موضوع در مورد رطوبت هم صادق است. رطوبت باعث می‌شود که ترک‌های بزرگ با سرعت بیشتری منبسط شوند. اگر هوای داخل خودرو ۲۰ درجه سانتی‌گراد و دمای بیرون ۴۰ درجه باشد، شیشه منقبض شده و باعث ایجاد ترک می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که شیشه جلو را که یخ زده است، با استفاده از آب گرم یخ زدایی کنیم، ممکن است ترک بخورد و حتی خرد شود. در واقع، هر نقص کوچکی می‌تواند در شیشه جلو باعث ایجاد ترک شود.

سنگ‌ها و زباله‌های جاده

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل ترک خوردن شیشه‌ ماشین ، سنگ‌های کوچکی است که از قسمت جلو به سمت شیشه جلو خودرو پرتاب می‌شود. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که جاده‌ها در حال ساخت هستند و در بزرگراه‌هایی که دارای سنگ‌های سست، یا محل عبور کامیون‌های بزرگ هستند، سنگ‌های ریز و کوچک از سمت خودروی جلویی به سوی شیشه جلو پرتاب می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل، لازم است که سرعت خود را کاهش دهید، به خصوص زمانی که وسیله نقلیه دیگری در حال سبقت گرفتن از خودرو شما است. به یاد داشته باشید که حتی کوچک‌ترین ترک نیز می‌تواند باعث ترک خوردن شیشه ماشین شود و در نهایت مجبور خواهید بود تمام شیشه را جایگزین کنید.

تغییرات دما و شرایط جوی

آب و هوای نامناسب یکی دیگر از دلایل شکستگی یا ترک خوردن شیشه ماشین است. رعد و برق می‌تواند زباله‌ها و برخی مواد موجود در جاده را منفجر کند و آن‌ها را به پرواز درآورد. تگرگ یا تکه‌های یخ نیز می‌توانند به شیشه ماشین برخورد و شکستگی یا ترک‌هایی را ایجاد کنند. طوفان‌ها همچنین باعث آسیب‌هایی به شیشه‌های خودرو می‌شوند. بنابراین همیشه توصیه می‌شود از رانندگی در طوفان خودداری کنید و ماشین خود را در پارکینگ یا یک منطقه سرپوشیده پارک کنید تا مانع از آسیب رسیدن به آن شوید.

ضعف ساختاری، از دلایل ترک خوردن شیشه جلو خودرو

شیشه‌های جلو در سیستم ایمنی خودرو نقش حیاتی دارند. شیشه‌های جلو مانند یک پایه، سقف را در زمان تصادف نگه می‌دارند و همچنین در هنگام تصادف، کیسه‌های هوا را به سمت سرنشین منحرف می‌کنند. به همین دلیل است که شیشه‌های جلو با استفاده از چسب‌های قوی نصب می‌شوند، اما وارد شدن فشار ساختاری می‌تواند باعث ترک خوردن شیشه ماشین شود. استحکام شیشه‌های جلو به کیفیت شیشه و فرآیند ساخت بستگی دارد. هنگامی که یک لیوان گرم و سپس سرد می‌شود، ترک باقی مانده اغلب در امتداد محیط مشاهده می‌شود. به همین دلیل است که لبه‌های شیشه جلو همیشه ضعیف‌تر و مستعد شکستگی هستند.

ضربه مستقیم

ضربه مستقیم یکی دیگر از دلایل احتمالی ترک خوردن شیشه ماشین است. این اتفاق معمولا غیرقابل پیش‌بینی و اجتناب از آن دشوار است. تصادفات ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتند و بسته به شدت تصادف، احتمال شکسته شدن یا ترک خوردن شیشه جلو ماشین وجود دارد. از دیگر علل ناگهانی آسیب به شیشه‌های خودرو برخورد ناگهانی پرندگان یا حیوانات با خودرو است.

ترک خوردن شیشه جلو ماشین در اثر خرابی برف پاک کن‌ها

برف پاک کن‌ها علیرغم این‌که بخش مهمی از ایمنی خودرو را شامل می‌شوند، می‌توانند به طور مشخص به شیشه جلو آسیب برسانند. علت اصلی آسیب برف پاک کن‌ها به شیشه جلو را می‌توان فرسوده شدن تیغه‌های برف پاک کن دانست. در اثر فرسودگی، لبه فلزی برف پاک کن در معرض دید قرار می‌گیرد و هر زمان که برف پاک کن‌ها فعال می‌شوند، شروع به خراشیدن شیشه می‌کند. برف پاک کن‌های آسیب دیده همچنین موجب کاهش دید شما در جاده و ایجاد خطر برای همه، از جمله خودتان می‌شود.

ترک خوردن شیشه جلو بدون علت مشخص

ترک خوردن شیشه جلو بدون علت مشخص

گاهی ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی در شیشه‌های خودرو ترک‌هایی ظاهر شوند. همان‌طور که گفتیم علل زیادی وجود دارد که یکپارچگی شیشه را به خطر می‌اندازد.  اگر متوجه ترک یا شکستگی در شیشه‌های خودرو شدید، چه علت آن را بدانید و چه ندانید، در اسرع وقت با یک شرکت معتبر تعمیر شیشه جلو تماس بگیرید.

جبران خسارات وارد شده به شیشه خودرو با بیمه بدنه

یکی از انواع بیمه‌هایی که برای دارندگان وسایل نقلیه توصیه می‌شود؛ بیمه بدنه اتومبیل است. بیمه بدنه خودرو، برای مدیریت هزینه‌های خسارات احتمالی وارد به بدنه و سایر قطعات ماشین امری لازم و ضروری است. بیمه‌گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق ‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و خرید بیمه بدنه، وسیله نقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی خودرو بیمه می‌کند. در صورت انتخاب پوشش شکست شیشه در این بیمه‌نامه، اگر تغییرات دمایی باعث شکسته شدن شیشه ماشین شما شود، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت هزینه‌ی آن است. شما می‌توانید برای خرید بیمه بدنه با ارزان ترین قیمت و بیشترین پوشش‌ها به اینجا مراجعه نمایید.

جبران هزینه علت ترک خوردن شیشه ماشین با بیمه بدنه

در حالت پایه پوشش های بیمه بدنه شامل موارد زیر هستند:

  • سرقت کلی
  • نجات و انتقال خودرو
  • حادثه
  • آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه
  • خسارت‌های وارده به لاستیک و چرخ‌های اتومبیل بیمه شده (تا ۵۰ درصد مبلغ نوی آن‌ها)

خطرات زیر تحت پوشش اصلی بیمه بدنه ماشین نیستند؛ ولی بیمه‌گزاران با پرداخت مبلغ اضافی حق بیمه‌ از پوشش‌های اضافی (خطرات فرعی) این بیمه‌نامه بهره‌مند می‌شوند:

  • دزدی درجای لوازم خودرو از قبیل رادیو پخش، رینگ، لاستیک، آینه‌ها و سایر لوازم خودرو
  • شکستن شیشه بر اثر تغییرات دما (به جز پوشش‌های اصلی)
  • غرامت عدم استفاده از خودرو در هنگام تعمیرات
  • حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، آتشفشان
  • حوادث ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی نظیر اسید و رنگ
  • حذف فرانشیز بیمه بدنه
  • پوشش نوسان خودرو

بیشتر مراقب شیشه ماشینتان باشید

ترک خوردن شیشه ماشین بر اثر برخی عوامل محیطی و طبیعی ایجاد می‌شود؛ یافتن علت این اتفاق و جلوگیری از ایجاد آن، کارهای موثری‌اند که برای پیشگیری از هزینه‌های احتمالی می‌توان انجام داد. در این مقاله در مورد علل ترک خوردن شیشه ماشین صحبت کردیم. همچنین یک بیمه کاربردی برای جبران خسارات بدنی خودرو از جمله ترک خوردن شیشه ماشین را به شما معرفی کردیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (bimeh.com)

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.