شیاف 125 برای چیست

بروز تب یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی در بیماری‌های مختلف به ویژه سرماخوردگی ست. از آنجا که کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، بروز تب در آنها شایع‌تر است. روش‌های مختلفی برای پایین آوردن تب در کودکان وجود دارد از روش‌های خانگی گرفته تا روش‌های دارویی. یکی از شایع‌ترین و موثرترین روش‌های دارویی […]

بروز تب یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی در بیماری‌های مختلف به ویژه سرماخوردگی ست. از آنجا که کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، بروز تب در آنها شایع‌تر است. روش‌های مختلفی برای پایین آوردن تب در کودکان وجود دارد از روش‌های خانگی گرفته تا روش‌های دارویی. یکی از شایع‌ترین و موثرترین روش‌های دارویی برای درمان تب، استامینوفن است. استامینوفن به اشکال مختلف تجویز می‌شود، و یکی از رایج‌ترین فرم‌های آن، شیاف 125 است. در ادامه قصد داریم بیشتر توضیح دهیم شیاف 125 برای چیست و شیوه‌ی صحیح مصرف آن چگونه است.

استامینوفن چیست و چطور کار می‌کند

استامینوفن (acetaminophen) یکی از شناخته‌ شده‌ترین داروها در گروه مسکن‌هاست. این دارو به اشکال مختلف مانند قرص، شربت، آمپول و البته شیاف برای کودکان و بزرگسالان تجویز می‌شود. از آنجایی که استفاده از شکل قرص استامینوفن برای کودکان کوچک دشوار می‌باشد از اشکال ساده‌تری مانند شربت آستامینوفن، قطره آستامینوفن (ولوتیل) یا شیاف استامینوفن استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید، شیاف شکلی از دارو به صورت قرصی صابونی و لوبیا شکل است که از طریق مقعد وارد بدن می‌شود و چون مستقیماً وارد روده‌ها می‌شود جذب سریعی دارد. مصرف استامینوفن چطور بر کاهش درد تاثیر می‌گذارد؟ این دارو بر مرکز حرارتی روی هیپوتالاموس اثر گذاشته و منجر به گشاد شدن عروق و در نتیجه افزایش خونرسانی می‌شد که خود منجر به تعریق و در نتیجه خنک شدن بدن می‌شود به این ترتیب تب کاهش می‌یابد.

شیاف acetaminophen برای چیست

بیشترین استفاده از شیاف استامینوفن 125 در پایین آوردن تب کودکان است. این شیاف که با نام دیگری تحت عنوان شیاف آفی ستامول نیز شناخته می‌شود برای کاهش درد ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا، و دیگر عفونت‌ها استفاده می‌شود. گاهاً برای رفع دندان درد و دردهای عضلانی نیز استفاده می‌شوند. بزرگسالان نیز از این می‌توانند برای همین مصارف مشابه یا دیگر مصارفی مانند از بین بردن سردرد از آن استفاده کنند. بعضی افراد می‌توانند به مصرف این قرص آلرژی داشته باشند و بنابراین باید از داروهای جایگزین استفاده کنند.

شیاف استامینوفن بعد از چند دقیقه اثر می‌کند

یکی از اصلی‌ترین مزایای مصرف شیاف‌ها ( هر شیافی چه شیاف 125 و چه شیاف‌های دیگری مانند دیکلوفناک) سرعت اثرگذاری بالای آنهاست زیرا آنها مستقیماً جذب روده می‌شوند. بنابراین از زمان استفاده از این قرص تا زمان تاثیرگذاری ممکن است بین 5 تا 15 دقیقه زمان ببرد.

شیاف ۱۲۵ برای چه سنی است

استامینوفن یکی از داروهایی ست که از سنین بسیار کم قابل استفاده از و عوارض جانبی آن بسیار کنترل شده بوده و نسبت به مزایای آن بسیار کمتر است. استامینوفن کودکان از سنین زیر یک سال به بالا قابل استفاده است. در مورد مقدار و شیوه مصرف در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

شیاف استامینوفن 125 برای کودکان هر چند ساعت یکبار استفاده می‌شود

بسته به نیاز و سن افراد، شیوه‌ی مصرف شیاف 125 می‌تواند متفاوت باشد. مقدار مصرفی بسته به نظر پزشک متفاوت خواهد بود با این حال؛ یک دستور کلی برای مصرف آن به شرح زیر است:

برای کودکان 1 تا 5 سال: 1 تا 2 شیاف هر 4 تا 6 ساعت.  مقدار دوزها باید بر اساس سن و وزن کودک متغیر خواهد بود، یعنی برای مثال برای کودک یک ساله (10 کیلوگرم) – یک شیاف 125 میلی گرم و برای کودک 5 ساله‌ی‌  (20 کیلوگرم) – دو شیاف 250 میلی گرم تجویز می‌شود.

شیاف استامینوفن ۱۲۵ هر چند ساعت یک بار باید استفاده شود؟ نکته مهم این است که در مصرف شیاف 125 و به طور کلی هر داروی دیگری نظر پزشک اولویت دارد. با این حال توسط بیشتر متخصصین توصیه می‌شود که زودتر از هر 4 ساعت داده نشود. دو برابر کردن دوزها می‌تواند با بروز مشکلاتی برای کودک همراه باشد. توجه داشته باشید که با افزایش دوز، اثر ضد درد آن دو برابر نمی‌شود. معمولاً حداکثر استفاده از شیاف استامینوفن 125 برای نوزادان تا سه روز است و اگر بعد از این مدت دارو جواب نداد باید برای دریافت داروهای جایگزین به پزشک مراجعه کنید.

هشدار در مصرف شیاف 125

حتی اگر این دارو توسط پزشک تجویز شوند، باید به هشدارها و نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

  • شیاف استامینوفن 125 نباید همزمان با سایر داروهای ضد درد حاوی پاراستامول مصرف شود.
  • استفاده‌ی مدوام از مسکن‌هایی مانند استفامینوفن به ویژه زمانی که با دیگر داروهای ضد درد ترکیب می‌شوند، می‌تواند با خطر آسیب‌های دائمی و غیرقابل بازگشت به کبد و کلیه همراه باشد. بنابراین جداً از مصرف خودسرانه‌ی آن یا دوز بیشتر خودداری کنید.
  • در صورتی که دوز بیش ازحد به کودک خود دادید حتی اگر او به ظاهر حال خوبی دارد حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • مصرف همزمان شیاف 125 با فلوکلوکساسیلین، خطر اسیدوز متابولیک با فاصله آنیونی بالا (HAGMA) را افزایش می‌دهد. این اتفاق به طور ویژه در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیوی، سپسیس، سوء تغذیه و سایر منابع کمبود گلوتاتیون (مانند الکلیسم مزمن) رخ می‌دهد.
  • توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از شکل شیاف داروها برای نوزادان منجر به بروز شقاق مقعدی می‌شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد.

شیوه مصرف شیاف 125 برای کودکان

جدا از اطلاع از میزان شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان باید با شیوه‌ی صحیح مصرف آن نیز آشنایی داشته باشید.

  1. دست‌هایتان را بشویید.
  2. قبل از باز کردن شیاف، آن را به مدت یک دقیقه در دستان خود نگه دارید تا گرم شود. اگر قرص را بعد از باز کردن گرم کنید روی دستتان پخش می‌شود.
  3. قرص را از بسته خارج کنید. بعضی شیاف‌ها کناره‌های تیزی دارند، آنها را با دست خود جدا کرده و مطمئن شوید حالتی گرد و لغزنده دارد.
  4. یکی از پوزیشن‌های زیر را برای وارد کردن شیاف به کودک انتخاب کنید:
  5. چمباتمه زده
  6. دراز کشیدن به پهلو ( در حالی که پای زیری صاف و پای رویی به داخل شکم خم شده است
  7. کودک بایستد و یک پا را به بالا جمه کند
  8. انتهای گرد شیاف را به سمت مقعد گرفته و آن را به آرامی در مقعد فرو کنید. ( به تصویر بالا دقت کرده و تفاوت در استفاده از انگشتان برای کودک و بزرگسالان را ببینید.)
  9. مطمئن شوید شیاف به قدری داخل رفته که از بدن کودک خارج نمی‌شود.
  10. از کودک بخواهید چند دقیقه عضلات باسن را سفت کند یا پاهایش را ببند و حالتش را تغییر ندهد. برای نوزادان کوچکتر پاها را با دست نگه دارید.
  11. در نهایت دوباره دستان خود را بشویید.
  12. اگر باید دو شیاف به کودکتان بدهید چند دقیقه زمان بدهید تا شیاف 125 اول حل شود و آنها را پشت سر هم وارد بدن نکنید.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.