چگونه با چالش تغییر شغل یا محل کار کنار بیاییم؟

تغییراتی که همه ما در شغلمان تجربه می‌کنیم معمولا تاثیرات زیادی روی ما می‌گذارند و دلیل آن هم این است که اغلب ما بخش زیادی از روز را در حال کار کردن و گذراندن وقت با همکارانمان هستیم که باعث می‌‌شود شغلمان بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل دهد. به همین دلیل هرگونه تغییر […]

تغییراتی که همه ما در شغلمان تجربه می‌کنیم معمولا تاثیرات زیادی روی ما می‌گذارند و دلیل آن هم این است که اغلب ما بخش زیادی از روز را در حال کار کردن و گذراندن وقت با همکارانمان هستیم که باعث می‌‌شود شغلمان بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل دهد. به همین دلیل هرگونه تغییر ناخواسته یا حتی انتخابی در آن می‌تواند چالش‌برانگیز یا استرس‌زا باشد.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در زندگی شغلی اغلب ما رخ می‌دهد، تغییر مسیر شغلی یا تغییر محل کار است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درباره این تغییرات بیشتر صحبت کنیم و راهکارهایی را نام ببریم که به غلبه بر این چالش کمک کنند. پس با ما همراه باشید.

تغییر ناگزیر با چالش‌هایی همراه است

اگر از فکر تغییر شغل یا محل کار احساس ترس می‌کنید، این را بدانید که تنها نیستید؛ زیرا بر اساس تحقیقات سایت کاریابی SEEK، در این مواقع 39٪ از مردم احساس اضطراب، 34٪ احساس عدم اطمینان و 25٪ احساس فشار می‌کنند.

با تمام این احساساتی که به طور طبیعی همراه با تغییر می‌آیند، اغلب ما در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنیم. با این حال باید به خاطر داشته باشیم که تغییر در بسیاری از مواقع اجتناب‌ناپذیر است و حتی با رشد و توسعه فردی همراه است. به همین دلیل اگر شما هم فقط به دلیل ترس از تغییر، دنبال موقعیت‌های شغلی دیگر نیستید، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از مطالعه این مقاله سری به سایت‌های کاریابی بزنید و برای آگهی استخدام حوزه شغلی مدنظرتان رزومه ارسال کنید.

غلبه بر چالش تغییرات در شغل یا محل کار

در ادامه راهکارهایی را برای کنار آمدن هرچه بهتر با تغییرات در محل کار یا تغییر مسیر شغلی بیان می‌کنیم و هرکدام را توضیح می‌دهیم.

شناخت فرهنگ محیط کار جدید

فهمیدن اینکه چگونه می‌توانید بخشی از یک فرهنگ کاری جدید باشید گاهی اوقات می‌تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. با این حال می‌توانید با کار بر روی پروژه‌های تیمی، همکاران خود را بشناسید، روابط اجتماعی خود را در محل کار گسترش دهید و با فرهنگ سازمان بیشتر آشنا شوید. این کار باعث ارتقای منافع مشترک، ایجاد اعتماد و اتحاد می‌شود. همچنین اگر چیزی را متوجه نشدید سؤال بپرسید و دوستانه و محترمانه رفتار کنید.

تلاش برای شنیده شدن

جلب اعتماد همکاران و مدیرتان به زمان نیاز دارد تا آن‌ها با تیپ شخصیتی و ایده‌های شما آشنا شوند. به همین دلیل سعی کنید هم خودتان خوب به حرف‌ها و ایده‌های آن‌ها گوش کنید و هم در مواقعی که نظرتان پرسیده می‌شود، نظرتان را بیان کنید تا آن‌ها نیز با ایده‌های شما آشنا شوند.

دادن فضا به خود برای اشتباه کردن

همیشه به یاد داشته باشید که هرکسی اشتباه می‌کند؛ مخصوصا در محیط کار جدید این اشتباه زیاد پیش می‌آید و کسی از شما انتظار ندارد همان اول همه چیز را بدون اشتباه انجام دهید. به همین دلیل هنگام اشتباه کردن خودتان را درک کنید و اگر اشتباهی کردید آن را بپذیرید و عذرخواهی کنید. همچنین سعی کنید در اسرع وقت راه حلی برای آن ارائه دهید و مشکل را برطرف کنید.

مدیریت زمان

زمانی که در حال تطبیق با یک شغل جدید و سازگاری با مسئولیت‌های جدید خود هستید، ممکن است مدیریت زمان دشوار باشد. به همین دلیل بهترین کار تهیه یک لیست روزانه برای انجام دادن کارهایتان و اولویت‌بندی آن‌ها است. این برنامه ریزی وظایف شما را منظم‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا بهره‌وری و بازدهی بیشتری داشته باشید و بتوانید در کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنید. با این حال، بعد از این کار اگر هنوز در مدیریت حجم کاری خود مشکل داشتید، از یکی از همکارانتان راهنمایی بخواهید یا با مدیر خود صحبت کنید.

غلبه بر چالش در قدم‌های کوچک

اگر چالشی که با آن روبرو هستید در هیچ کدام از موارد بالا نمی‌گنجد و چالشی بزرگ است، تلاش برای غلبه بر آن در یک قدم اشتباه است؛ بلکه بهتر است آن را به چالش‌ های کوچک‌تر تقسیم کرده و هرکدام را جداگانه رفع کنید. در حقیقت هر چالشی فرصتی برای پیشرفت است و اگر به آن‌ها اجازه دهید می‌توانند به رشد شما در سازمان کمک کنند. این چالش‌ها به شما این امکان را می‌دهند که سطح خود را بالا ببرید و یاد بگیرید که با مسائل و مشکلات غیرقابل پیش بینی کنار بیایید و آن‌ها را رفع کنید.

نکات مهمی که باید قبل از تغییر محل کار بدانید

وقتی در شغلتان احساس بی‌انگیزگی و ناامیدی می‌کنید و دیگر به آن علاقه مند نیستید، طبیعی است که فکر تغییر شغل و تغییر محل کار به ذهنتان خطور کند. با این حال، قبل از این کار بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشید که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

دورکاری

در سال‌های اخیر که جهان درگیر شیوع ویروس کرونا بوده است، بسیاری از کسب و کارها به کارمندان خود اجازه داده‌اند تا از خانه و به صورت دورکار کار کنند. برخی شرکت‌ها نیز ترکیب دورکاری و حضوری را به کارمندان خود پیشنهاد داده‌اند. به همین دلیل قبل از تغییر محل کارتان باید به این دقت کنید که شرکتی که قصد رفتن به آن‌جا را دارید این مزیت را در اختیار شما قرار می‌دهد یا نه. البته اگر کار در منزل را نمی‌پسندید و علاقه به کار حضوری دارید، نیازی به دقت به این مسئله نیست.

بیمه تکمیلی

بیمه تکمیلی و سلامت یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در شغل جدیدتان آن را در نظر بگیرید. شرکتی که حق بیمه شما را پرداخت می‌کند، مزیت زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین دلیل قبل از تغییر شغل یا پذیرش یک موقعیت شغلی جدید در مورد پوشش بیمه درمانی آن‌ها بپرسید، مخصوصا اینکه حق بیمه ماهانه آن‌ها چقدر برای شما هزینه دارد.

شرایط مرخصی با حقوق

مرخصی با حقوق یکی دیگر از ملاحظات مهمی است که باید قبل از ترک یک شرکت و انتقال به شرکتی دیگر در نظر بگیرید. مرخصی با حقوق شامل روزهای مرخصی در ایام بیماری، تعطیلات و مرخصی زایمان است.

فضای پیشرفت

اگر به دنبال شرکتی هستید که بتوانید چندین سال یا بیشتر در آن بمانید، باید این نکته را در نظر بگیرید که آیا در آن جایی برای رشد وجود دارد یا خیر. هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد، احتمال اینکه بتوانید در آنجا بمانید و با تقویت مهارت های خود به جایگاه بالاتری ارتقا پیدا کنید، معمولا بیشتر است.

فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی و محیط کاری خوب یا بد می‌تواند بر رضایت شغلی شما تأثیرگذار باشد، اما این موضوعی است که اغلب کارجویان آن را در فرآیند مصاحبه نادیده می‌گیرند. به همین دلیل اگر به صورت حضوری به مصاحبه دعوت شده‌اید، لازم است به فرهنگ سازمانی و نحوه ارتباط کارمندان با هم توجه کنید. به عنوان مثال در فضای شرکت افراد با هم صحبت و شوخی می‌کنند یا در فضا انرژی منفی وجود دارد؟ آیا پوشش کارمندان شرکت با پوششی که شما با آن راحت هستید، مطابقت دارد؟ آیا احساس خوبی نسبت به نحوه برخورد مصاحبه‌کنندگان دارید؟ آیا آن‌ها در جلسه مصاحبه به نگرانی های شما پاسخ داده‌اند؟

پاسخ به سوالاتی که در بالا مثال زدیم، می‌تواند هنگام جستجوی فرصت های شغلی و انتخاب بهترین محل کار به شما کمک کند.

جمع‌بندی

تغییر شغل یا محل کار یکی از سخت ترین و بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که همه ما در زندگی شغلی خود دیر یا زود با آن مواجه می‌شویم. به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر برای تغییرات بزرگ آماده شوید، نحوه غلبه بر آن‌ها را یاد بگیرید و این شرایط را تبدیل به پلی برای پیشرفت و رشد فردی خود کنید.

در این مقاله راهکارهایی برای غلبه بر چالش‌های تغییرات شغلی یا محل کار پیشنهاد دادیم که اگر هنگام غلبه بر چالش‌ها روی آن‌ها تمرکز کنید، می‌توانید مطمئن باشید که هرچه سریع‌تر راه خود را پیدا می کنید و با تغییرات کنار می‌آیید.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.