هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟

رشته مهندسی عمران در سالیان اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده است زیرا رعایت استاندارد و کیفیت مصالح مورد استفاده در ساختمان، با جان و مال ساکنین آن در ارتباط می باشد. از مهم ترین ویژگی هایی که طراحی و مواد مورد استفاده در ساخت باید داشته باشد، مقاومت در برابر تنش و زلزله است. […]

رشته مهندسی عمران در سالیان اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده است زیرا رعایت استاندارد و کیفیت مصالح مورد استفاده در ساختمان، با جان و مال ساکنین آن در ارتباط می باشد. از مهم ترین ویژگی هایی که طراحی و مواد مورد استفاده در ساخت باید داشته باشد، مقاومت در برابر تنش و زلزله است. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، هر کشور آیین نامه های مشخصی تدوین نموده که مبحث 10 در ایران اجرا می شود.

متریال هبلکس نیز در دسته مصالح جدیدی قرار می گیرد که هدف اصلی آن عایق بندی و جلوگیری از تبادل حرارت می باشد. بلوک آن مسیر جالبی را طی می‌ کند تا به شکل و فرم نهایی خود در مصالح ساختمانی تبدیل شود. هبلکس یکی از بهترین گزینه‌ های حال حاضر برای ساخت دیوارهای داخلی و خارجی غیر حمال است. اگر قصد ساخت و ساز یا مرمت بنایی را دارید، قبل از هر هزینه و اقدامی آیین نامه 2800 ویرایش پنجم pdf را دانلود کرده و مطالعه کنید. در این صورت از زیان های جبران ناپذیر آتی هنگام وقوع حوادث غیرقابل پیشبینی جلگیری خواهید کرد.

بلوک هبلکس چیست؟

مصالح مختلفی برای ساخت دیوارهای حمال و میانی استفاده می ‌شود. رقابت اصلی بین مهندسان همیشه استفاده از مصالحی بوده که بهترین نتیجه را برای ساختمان داشته باشد. یکی از این مصالح هبلکس یا هپلکس است که همان بتن متخلخل می باشد.

این نوع بتن وزن سبکی دارد و با استفاده از روش اتوکلاو تهیه می ‌شود. علاوه بر این، به دلیل اینکه در بین تخلخل‌ های آن هوا هم وجود دارد، به آن بتن اتوکلاو هوادار نیز می گویند. به زبان ساده‌ تر، هبلکس بتنی است که با استفاده از حباب ‌‌های هوا داخل آن تخلخل ایجاد می گردد.

از این دیوار به عنوان دیوار خارجی غیر باربر استفاده می ‌شود، زیرا مقاومت فشاری آن کم است. در نتیجه نمی ‌تواند بار دیوار را تحمل کند، اما به خوبی از تبادل حرارتی جلوگیری کرده و یک روش بسیار کاربردی برای عایق کردن خود به خودی خانه است.

مواد تشکیل دهنده هبلکس چیست؟

دیوار هبلکس از ماسه سیلیسی، سیمان، پودر آلومینیوم، آهک و آب تشکیل شده است. این مواد با هم مخلوط شده و در دمای 200 درجه سانتیگراد و فشار 12 اتمسفر پخته می ‌شود. این بلوک برای پخت، زیر فشار بسیار زیاد بخار آب قرار می ‌گیرد.

مواد تشکیل دهنده هبلکس چیست؟

بهترین روش استفاده از هبلکس

هنگامی که بلوک‌ ها خریداری شدند، دیوار آماده چیده شدن است. قبل از شروع باید چسب مخصوص آن را آماده کنید. چسب‌ ها در کیسه های 20 تا 25 کیلوگرمی فروخته می شوند که باید داخل یک ظرف ریخته و به آن آب اضافه کنید. در افزودن آب دقت کنید که نباید چسب بیش از اندازه رقیق شود. حالا بلوک ‌ها را به صورت ردیفی چیده و یک لایه 2 سانتی متری چسب به آن می ‌زنیم.

قبل از اینکه ردیف اول هبلکس را بچینید، باید آن را کروم بندی کنید. کروم بندی به استفاده از ملات بنایی برای زیر ساخت گفته می ‌شود. حالا ردیف اول را چیده و آن را تراز می ‌کنیم. برای ردیف اول باید یک لایه عایق هم استفاده شود.

حالا با استفاده از چکش، چسب و تراز، ردیف ‌های بعدی روی همدیگر کشیده می ‌شوند. فراموش نکنید که چه از لحاظ عمودی و چه افقی باید سطوح را تراز کنید.

مزایا و معایب بلوک هبلکس چیست؟

هبلکس با وجود مزایا و معایبی که دارد، به یکی از مصالح محبوب برای ساختمان سازی تبدیل شده است. از مهم موارد می توان به آسان بودن مراحل تولید این محصول اشاره کرد.

مزایای بلوک هبلکس

کاهش وزن، صرفه جویی در هزینه ‌ها و مقاومت بالا از مهم ‌ترین مزایای بلوک هبلکس است. با این حال، مزایای آن تنها به این موارد ختم نخواهد شد.

  • مقاوم در برابر زلزله
  • عایق حرارتی
  • وزن پایین بلوک
  • عایق سروصدا
  • عایق در برابر آتش سوزی
  • صرفه جویی در هزینه ‌ها
  • پایین بودن هزینه ساخت و ساز
  • عایق رطوبت
  • مقاوم در برابر موریانه
  • قابل بازیافت
  • نصب بسیار آسان
  • بریدن و سوراخ کردن راحت

معایب بلوک هبلکس

با این حال نمی ‌توان گفت که هبلکس محصولی بدون عیب و نقص است. بلکه مانند تمام مصالح دیگر جنبه ‌های منفی هم دارد که باید به آن توجه کرد.

  • مقاومت آن تقریبا 0.167 تا 0.34 نسبت به بتن است.
  • در مقایسه با بلوک بتونی و سفالی هزینه آن بالاتر می رود.
  • دارای ناهماهنگی در کیفیت و رنگ می باشد.
  • برای دیوار چینی نیاز به چسب مخصوص دارد.
  • برای محافظت از دیوارهای خارجی به روکش نیاز است.

ویژگی های دیوار ساخته شده با هبلکس

ویژگی های دیوار ساخته شده با هبلکس

اولین ویژگی که هرکس از دیوار هبلکس متوجه می شود، عایق بودن آن است. این بلوک ها از موادی ساخته شده اند که به آن ها عایق سر خود می گویند. هبلکس نسبت به هر محصول مشابه دیگری، عایق حرارتی و صوتی بهتری است. دیواری که با بلوک های هبلکس ساخته شده باشد، 10 برابر بتون معمولی خاصیت عایق کاری دارد. هر مقداری که خصوصیت عایق کاری یک دیوار بیشتر باشد، مصرف انرژی آن پایین تر خواهد بود.

صرفه اقتصادی استفاده از این دیوارها بسیار زیاد است. در دراز مدت به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی، بخش قابل توجهی از هزینه استفاده از این مواد به شما بر می گردد. نصب و استفاده از این بلوک ها بسیار راحت بوده و تاسیسات و لوله کشی ها بدون هیچ زحمت خاصی انجام می شود.

هزینه راه اندازی خط تولید بلوک هبلکس روی قیمت نهایی هر بلوک اثر می گذارد و شاید این موضوع نمره منفی برای آن باشد. با وجود اینکه هنوز راه طولانی مانده تا در تمامی ساخت و سازها از این بلوک استفاده شود، ویژگی های فراوان آن نقطه قوتی است که آن را نسبت به دیگر مواد مشابه، به گزینه ای رقابتی تبدیل می کند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلوک هبلکس چیست؟

مهم ترین عاملی که باعث می شود تکنولوژی جدید در بحث ساختمان خیلی معروف شود، قیمت آن است. اگر افرادی که می دانند هبلکس چیست از قیمت آن راضی نباشند، این محصول هیچ وقت در بازار موفق نخواهد شد. چند مورد مهم وجود دارد که بر قیمت این کالا تاثیر گذار است.

  • جنس مواد اولیه و ترکیبی بوده که در ساخت آن به کار رفته است. هرچه مواد باکیفیت تری در آن باشد، بالطبع قیمت آن افزایش می یابد.
  • روش تولید هبلکس نیز مهم است، زیرا باعث می شود عواملی مانند تعداد نیروی انسانی، زمان مورد نیاز برای ساخت و هزینه های جانبی مورد توجه قرار گیرد.
  • پارامترهای کیفی هر بلوک هبلکس قیمت را تغییر می دهد.
  • مواردی مانند ضخامت هر بلوک، ابعاد سه بعدی آن، نوع بلوک و دیگر موارد مشابه روی قیمت اثر گذار هستند.

برای کارگاه های تولیدی، قیمت خط تولید بلوک هبلکس یک سرمایه اولیه به حساب می آید. اینکه چه مقدار هزینه برای راه اندازی کار پرداخت شده است، روی قیمت محصول اثر می گذارد. به همین دلیل قیمت این محصولات با برندهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

کلام آخر

هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از مصالح جدیدی که اخیرا در بازار مطرح شده، بلوک هبلکس است. ویژگی‌ اصلی آن، عایق سازی و عدم تبادل حرارت بین محیط داخلی و خارجی می باشد. علاوه بر صرفه جویی در انرژی، این مصالح ساختمانی در برابر آتش سوزی، رطوبت و موریانه مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. تنها نکته مهم هنگام استفاده از هبلکس، مقاومت پایین در برابر فشار می باشد. در نتیجه برای ساخت دیوار میانی و غیر حمال استفاده می شود.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.