کلر استخر و پمپ داب استخری و هرآنچه باید بدانید

کلر استخر مورد استفاده در استخر و مصارف صنعتی، با توجه به دوز مصرفی و تنوع در شیوه‌های ترکیب آن با آب! کلر استخر نوعی از ترکیبات ضدعفونی‌کننده آب است که به شکل‌های مختلف از گرانول، پودر و قرص وجود دارد. این مواد از ترکیبات حاوی کلر مانند سدیم و کلسیم هیپوکلریت، گاز کلر و […]

کلر استخر مورد استفاده در استخر و مصارف صنعتی، با توجه به دوز مصرفی و تنوع در شیوه‌های ترکیب آن با آب!

کلر استخر نوعی از ترکیبات ضدعفونی‌کننده آب است که به شکل‌های مختلف از گرانول، پودر و قرص وجود دارد. این مواد از ترکیبات حاوی کلر مانند سدیم و کلسیم هیپوکلریت، گاز کلر و یا دی کلرو ایزوسیانورات تهیه شده و هنگام حل شدن در آب، هیپوکلرو اسید را با خاصیت ضد عفونی کنندگی آزاد می‌کنند. تنفس مستقیم گاز کلر برای انسان مضر بوده و خواص سمی و خطرناکی دارد. بر این اساس لازم است نحوه استفاده و میزان مصرف کلر در آب استخر همواره کنترل شده و در سطح مطلوب حفظ شود. در این مطلب به معرفی این ماده، شیوه استفاده و موارد مهم و ضروری کاربرد آن می‌پردازیم.

همچنین می‌خوانیم:

  • از شیوه‌های کلرزنی، مزایا و معایب کلر استخر چه می‌دانیم؟
  • الکترو پمپ استخر یا پمپ داب استخری چیست و چه کاربردی دارد؟
  • آشنایی با ویژگی‌های پمپ داب استخری

با ما تا انتهای مطلب همراهی کنید.

کلر استخر

کلر استخر

استخرها از فضاهای تفریحی و ورزشی به‌شمار می‌آیند که در فصول مختلف سال پذیرای افرادی از سنین مختلف هستند. اهمیت رعایت بهداشت آب و کاربرد مواد ضدعفونی کننده در آنها نیز از همین جهت بیشتر آشکار می‌شود. کلر استخر اصلی‌ترین ماده در این زمینه است که از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها در این محیط جلوگیری کرده و امکان استفاده از آب سالم و تمیز را برای شنا فراهم می‌کند. به‌شرط آنکه استفاده از آن به میزان مناسب و با رعایت اصول فنی انجام گیرد.

از مزایای این روش می‌توان به ایجاد اثر طولانی مدت و سریع ضدعفونی کنندگی اشاره کرد. شیوه‌ای که کار را برای مصرف کنندگان این ماده و شناگران آسان‌تر می‌کند.

در مورد معایب این شیوه ضدعفونی آب استخر نیز می‌توان به مواردی از قبیل ایجاد محصولات جانبی نیتروژن و کربن‌دار در آب استخر و احتمال وجود میکروارگانیسم‌های حساس به کلر در آب و باقی ماندن آنها با روش کلرزنی اشاره کرد.

آشنایی با روش‌های صحیح کلرزنی آب استخر

هنگامی که هر کدام از ترکیبات حاوی کلر (Cl) وارد آب استخر می‌شوند، گاز هیپوکلرو اسید آزاد و عامل تصفیه آب و ضدعفونی آن فعال می‌شود. کلر استخر به اشکال قرص، گرانول و پودری تهیه شده و بسته به نوع آن، نحوه کلرزنی نیز متفاوت خواهد بود. نوع پودری را باید به‌صورت دستی به آب اضافه کرد که به‌صرف زمان زیادی نیاز دارد.

کاربرد قرص اغلب راحت‌ترین راه بوده و به اشکال مختلف قابل اجراست. استفاده از یک سبد شناور حاوی قرص‌ها و بهتر آز آن قرار دادن قرص‌ها درون سبد در ورودی آب استخر است. قرار دادن قرص کلر در کلرزن شناور و خطی نیز از دیگر شیوه‌های کاربرد قرص کلر است. در نهایت استفاده از کلرزن اتوماتیک سریع‌ترین روش ممکن است، اما هزینه بالاتری نیز نسبت به روش‌های دیگر دارد.

ترکیب گاز متصاعد شده از این ماده با ترشحات بدن، عرق و… به تشکیل کلوآمین‌ها و ایجاد بوی شدید و آزاردهنده کلر منجر می‌شود که مضراتی نیز برای تنفس دارد. توجه به میزان مصرف کلر با توجه به حجم آب و گنجایش آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مقدار مجاز کلر در استخر بین 1 تا 3 ppm (قسمت در میلیون) اعلام شده و بسته به دوز مصرفی کلر استخر آثار و نتایج مختلفی دارد.

برخی از این موارد عبارتند از:

  • ppm 0.014 تا 0.054: خارش بینی
  • ppm 0.04 تا 0.097: خارش گلو
  • ppm 0.06 تا 0.3: گزیدگی و خشکی بینی و گلو و سرفه
  • ppm 0.35 تا 0.72: سوزش غشاء داخلی پلک و درد (پس از 15 دقیقه)
  • ppm 1 و بیشتر: نفس تنگی و سردرد

پمپ داب استخری

پمپ داب از نوع پمپ‌های سانتریفیوژ خودمکش دارای فیلتر است که در تصفیه آب استخرهای خانگی کاربرد وسیعی دارد. در طراحی و ساخت الکترو پمپ استخر ازمدرن‌ترین و به روزترین تکنولوژی روز دنیا استفاده شده و این نوع پمپ از ارکان اصلی پاک‌سازی استخر محسوب می‌شود.

الکترو پمپ استخر اغلب در گروه پمپ‌های گردش یا سیرکولاتور قرار دارند. از پمپ داب استخری همچنین برای کاربردهای خاص نظیر استخرهای پرورش ماهی، مصارف کشاورزی و صنعتی و سیالات حاوی مواد ساینده استفاده می‌شود. اجزای اصلی تشکیل دهنده پمپ استخری داب عبارتند از:

  • پنل کاربری که جهت مدیریت کارکرد پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پوشش پنل کاربری و پوشش برد پمپ
  • کانکتور خارجی
  • نقطه اتصال کابل پاور
  • کد QR و پنل راهنمای سریع که کاربرد این دو اعمال عملیات اصلی روی الکترو پمپ استخر است.

انواع پمپ داب استخری به موارد مختلفی مانند دبی آب (متر مکعب بر ساعت دبی پمپ)، دمای سیال، هد پمپ داب استخری و نیز ولتاژ آن توجه ویژه صورت می‌گیرد. انتخاب و خرید پمپ داب استخری مناسب برای هر استخر نیز با توجه به این موارد انجام می‌‌شود.

الکترو پمپ استخر

از ویژگی‌های الکترو پمپ استخر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • دارای نرم افزار کنترل پیشرفته و قابل استفاده برای مصارف کشاورزی
  • قابلیت استفاده در صنایع آبی و استخر‌ (خصوصی و عمومی)
  • داری سیستم اینورتر و کاهش آلودگی زیست محیطی
  • بهره‌مند از سیستم گریز از مرکز

نقش کلر در ضدعفونی و پاک‌سازی آب مصرفی در استخرها امروزه به یکی از مهم‌ترین عوامل پاک‌سازی این فضاها تبدیل شده است. کارشناسان حاضر در استخرها با استفاده اصولی و حساب شده از این ماده و نیز به‌کارگیری انواع الکترو پمپ استخر موسوم به پمپ داب استخری توانسته‌اند سطح کیفی بهداشت آب در این فضاها را به‌طرز چشمگیری بهبود بخشند.

آگاهی از شیوه و دوز مصرفی کلر به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین شیوه برای ضدعفونی آب نیز در سال‌های اخیر و با افزایش اقبال عمومی به استفاده از استخر رونق پیدا کرده است. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد و خرید انواع پمپ داب استخری با کیفیت بالا به سایت‌های معتبر عرضه کننده این محصولات مراجعه نمایید.